MAGNES DWURNIK KWADRAT
Magnes do wystawy Edward Dwurnik. Polska / Retrospektywa
Edward Dwurnik "Toruń - Ratusz", 1994
Praca z kolekcji Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy
Wymiary: 6,5 cm x 6,5 cm
Wyprodukowano w Polsce.
Dostępność: duża ilość
MAGNES DWURNIK PROSTOKĄT / 3 WARIANTY
Magnes do wystawy Edward Dwurnik. Polska / Retrospektywa
Przy składaniu zamówienia prosimy o podanie w komentarzu odpowiedniego wariantu.
Wariant 1:
Edward Dwurnik "Mikołaj Kopernik", 2004
Praca z kolekcji Centrum Sztuki Współczesnej "Znaki Czasu" w Toruniu
Wymiary: 8 cm x 5,5 cm
Wyprodukowano w Polsce.
Wariant 2:
Edward Dwurnik "Konstytucja 3 Maja", 1983
Praca z kolekcji Katarzyny i Wojciecha Szafrańskich
Wymiary: 5,5 cm x 8 cm
Wyprodukowano w Polsce.
Wariant 3:
Edward Dwurnik "Bitwa pod Grunwaldem", 2010
Praca z kolekcji prywatnej
Wymiary: 5,5 cm x 8 cm
Wyprodukowano w Polsce.
Dostępność: duża ilość
MIGOTANIE. KATALOG WYSTAWY
Tytułowe MIGOTANIE posiada wiele znaczeń. Używane jest w kontekście złudzeń, powidoków, imaginacji, fatamorgany oraz innych zjawisk optycznych. Określa nagłą zmianę natężenia światła żarówki, odbłyski pojawiające się na powierzchni wody a także inne sytuacje/ osobliwości powstałe, gdy światło spotyka na swojej drodze jakąś granicę czy przeszkodę.
Prezentowane w ramach wystawy w CSW Znaki Czasu w Toruniu obrazy Łukasza Patelczyka powstały w latach 2011–2018.
Najprościej można by je opisać, jako połączenie figuracji i abstrakcji. Artysta rozpoczyna od namalowania realistycznego, syntetycznego i oszczędnego w środkach wyrazu pejzażu – przedstawienia gór czy morza. W kolejnym etapie wprowadza w niego formy abstrakcyjne, takie jak linie, plamy czy punkty, które poprzez kolor, swoje odrealnienie i wyizolowanie od reszty kompozycji wpływają na charakter prac. Budują atmosferę tajemnicy i niepokoju. Widz może się zastanawiać, co znajduje się pod owymi plamami, co zostało zakryte i jaki sens miał taki kamuflaż?
Dostępność: duża ilość
NATALIA LL. SUM ERGO SUM. RETROSPEKTYWA
Katalog towarzyszący wystawie pt. Natalia LL. Sum ergo sum, prezentowanej od 19 maja do 1 października 2017 roku w Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu jest wydawnictwem specjalnym i ważnym z kilku powodów. Przede wszystkim jest to publikacja ilustrująca, w jej warstwie ikonograficznej, dokumentację z największej prezentacji twórczości Natalii LL w jej długoletniej karierze artystycznej. Wystawy, która –w koncepcji i realizacji autorstwa bodajże najmłodszego w Polsce kuratora Mateusza Kozieradzkiego – z wyczuciem zbalansowanych proporcji doboru dzieł i narracji całej ekspozycji, ma charakter retrospektywny i jest udaną próbą uporządkowania i podsumowania blisko 60-letniego dorobku artystki – poczynając od prac z wczesnych lat 60. XX wieku, po realizacje najnowsze, bopochodzące z 2016 roku. Równie ważną częścią katalogu, są opublikowane w nim teksty polskich i obcych (Wielka Brytania, Niemcy i była Jugosławia) historyków, krytyków sztuki i filozofów. Richard Demarco, JešaDenegri i krytyczka sztuki GislindNabakowski – byli (i są) świadkami rozwoju drogi twórczej Natalii LL oraz jej przyjaciółmi i organizatorami obecności sztuki polskiej artystki, szczególnie przed upadkiem muru berlińskiego w 1989 roku, na prezentacjach i wystawach w krajach po obu stronach żelaznej kurtyny. Ich eseje, wraz z opracowaniami naukowymi pióra Wojciecha Szymańskiego, Mateusza Kozieradzkiego iMaliny Barcikowskiej poszerzają dotychczasową wiedzę o jednej z najważniejszych polskich artystek drugiej połowy XX wieku, pomimo iż, co trafnie zauważa w swoim opracowaniu Wojciech Szymański, „mogłoby się wydawać, iż powiedziano o niej już wszystko lub zgoła prawie wszystko. Wszak lista ważnych i ambitnych wystaw oraz powstałych wokół nich tekstów krytycznych i teoretycznych [dotyczących twórczości Natalii LL – przyp. JWS], tylko tych z ostatnich lat, jest długa i obfituje w rewelacyjne wręcz, nowe odczytania oraz rozpoznania”.
prof. zw. dr hab. Jan Wiktor Sienkiewicz
Dostępność: duża ilość
NOWE POKOLENIE I KLASYCY WSPÓŁCZESNOŚCI Z KOLEKCJI WOJCIECHA FIBAKA | THE NEW GENERATION AND CLASSICS FROM THE WOJTEK FIBAK COLLECTION
KATALOG DO WYSTAWY "Nowe pokolenie i klasycy z Kolekcji Wojciecha Fibaka".
EXIBITION CATALOG "The New Generation and Classics from the Wojtek Fibak Collection"
Katalog w języku polskim i angielskim / Catalog in Polish and English
Dostępność: duża ilość
NÓW/NEW MOON
Teksty:
- Słownik Angeliki Markul - Joanna Zielińska - Uwielbiam brzydkie rzeczy... Agnieszka Pindera rozmawia z Angeliką Markul/ Toruń 19.03.2009
- Kiedy noc odsłania samą siebie - Jarosław Lubiak
Dostępność: duża ilość
PAŃSTWO WOJNY PRACE Z KOLEKCJI GALERII WYMIANY
Na powstanie tej publikacji miały wpływ dwa elementy. Pierwszy z nich wiąże się z fenomenem Galerii Wymiany Józefa Robakowskiego, drugi z wystawą Państwo wojny. Prace z kolekcji Galerii Wymiany, która bazując na jej zbiorach, została przygotowana w Centrum Sztuki WspółczesnejZnaki Czasu w Toruniu.
Galeria Wymiany funkcjonująca w Łodzi w prywatnym mieszkaniu na dziewiątym piętrze wieżowca od początku pełniła rolę „żywej galerii”, miejsca, które oprócz charakteru wystawienniczego pozostaje archiwum, kolekcją, zbiorem multimedialnym, przestrzenią, w której można spotkać się i porozmawiać. Tak było przede wszystkim w latach 80. XX wieku, kiedy to Galeria zyskała miano ważnego punktu niezależnej sceny artystycznej z rozbudowaną siecią ogólnopolskich i międzynarodowych kontaktów. Przestrzeń mieszkania stała się przestrzenią sztuki prywatnej – zjawiska będącego konsekwencją zanegowania oficjalnych form życia artystycznego i wynikającego ze społeczno-politycznych uwarunkowań, jakie przyniosła ostatnia dekada w Polsce Ludowej.
SPIS TREŚCI:
1. Wstęp
2. O miejsce dla sztuki – Z Januszem Zagrodzkim rozmawia Piotr Lisowski
3. Postmodernistyczny garaż – Z Józefem Robakowskim rozmawia Piotr Lisowski
4. Piotr Lisowski – Państwo wojny. Poszerzenie pola walki
5. Aleksandra Jach – Nieme kino – film i sytuacja
6. Wojciech Ciesielski – Pielgrzymka i Kolęda w sztuce polskiej
7. Agnieszka Pindera – Prywaciarze
8. Wystawa
Dostępność: duża ilość
PROMIENIOTWÓRCZOŚĆ
PromienioTwórczość – Carolina Khouri i Wojciech Sobczyński (Wielka Brytania)
Wystawa z cyklu Sztuka w poczekalni
Kuratorzy: prof. dr. hab. Jan Wiktor Sienkiewicz i Mateusz Kozieradzki
Wystawa PromienioTwórczość prezentuje osiągnięcia malarskie i rzeźbiarskie dwojga polskich artystów z Wielkiej Brytanii. Prezentacja inauguruje cykl wystaw polskiej sztuki na emigracji pt.Sztuka w poczekalni, pod opieką naukową prof. dr. hab. Jana Wiktora Sienkiewicza w Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu.
Tytułowa promienioTwórczość nabiera w pracach polskich artystów z Londynu metaforycznego znaczenia w odniesieniu do współczesnego „teraz” (connect with the present). Jest symbolem „bycia w zasięgu” i w łączności z otaczającym nas światem zewnętrznym, promieniotwórczo przekształconym na czynnik twórczy, co stanowi specyfikę niewygasającej inspiracji.
W dziełach Caroliny Khouri i Wojciecha Sobczyńskiego promienioTwórczość to przede wszystkim wzajemne oddziaływanie i przenikanie, zarówno w ich pracach indywidualnych jak i razem tworzonych kompozycjach, powstających od lat we wspólnej przestrzeni życiowej i artystycznej – w harmonii pomiędzy ideami i poszukiwaniami.
Nie brakuje w nich wyraźnie dostrzegalnych zarówno różnic jak i podobieństw, wynikających z koegzystencji sztuki i płci – mężczyzny i kobiety. To próba charakterów w realizacji odrębnych postaw twórczych, świadczących jednocześnie o wolności i stymulującej „grawitacji współistnienia”.
Szczególnie prace z ostatniego okresu i dzieła najnowsze, przygotowane specjalnie na wystawę w Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu, pozostające w nurcie abstrakcji, pozwalają dostrzec ewolucję dokonującą się w zakresie ich kreatywnej swoistości, stylistyki oraz konsekwentnie podejmowanych wyzwań w kierunku eksperymentu i doświadczeń z materią i jej formą.
Na wystawie Wojciech Antoni Sobczyński zaprezentuje rzeźby, trójwymiarowe obiekty ścienne i obrazy pochodzące z najnowszego okresu twórczości, a także prace powstałe specjalnie z myślą o wystawie w CSW w Toruniu. Artysta rozwija drogę poszukiwań w zakresie materiału twórczego, który poddany jest przeobrażeniom, zmieniając swoje pierwotne zasady i przeznaczenie. Polemika z pracami jest więc po stronie widza, szczególnie z serią kompozycji, w których zastosowane zostały nowatorskie rozwiązania – zarówno w założeniach formalnych jak i fakturze końcowego efektu, zachowując jednocześnie melodykę klasyki.
Prace Caroliny Khouri pochodzą z serii Pejzaż mojego umysłu, zapoczątkowanej w 2011 roku obrazem powstałym do projektu Format VI Collective londyńskiej grupy artystycznej Page 6. Na tę serię dzieł składają się w większości jednoznaczne i zdecydowane obrazy abstrakcyjne o dużych formatach. Przypisywanie ich do tradycji abstrakcyjnego ekspresjonizmu nie jest przypadkowe. Zasadniczą cechę odgrywa w nich kolor i kompozycja obrazu oraz kontrast między gładką powierzchnią a impasto. Wrażenia, uczucia, emocje są kluczem do ich odczytania i doświadczenia, a także odebrania w sposób wolny od nawiązania do reprezentacyjnych przedstawień.
Toruńska wystawa, po wcześniejszych wspólnych prezentacjach artystów w ramach londyńskiej grupy Page 6, jest pierwszą w Polsce manifestacją twórczości Caroliny Khouri i Wojciecha Sobczyńskiego – ze specjalnie stworzonym w okresie ostatnich kilku miesięcy 2017 roku kolektywnym dziełem – stanowiącym centralny punkt wystawy.
Wojciech Sobczyński należy do pokolenia polskich artystów osiadłych w Wielkiej Brytanii po 1968 roku, który świadomie kontynuował powojenny, akademicki warsztat, wyniesiony z krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, utrzymując niezależność artystyczną i torując własną drogę osadzoną w ogólnoeuropejskim nurcie rozwoju sztuki. Carolina Khouri natomiast reprezentuje emigracyjną falę polskich twórców, którzy nad Tamizę przybyli po wejściu Polski w struktury Unii Europejskiej w 2004 roku.
Dostępność: duża ilość
SEAN SCULLY MALARSTWO I RZEŹBA - KATALOG WYSTAWY
Sean Scully jest obecnie jednym z najważniejszych abstrakcjonistów, bardzo wysoko notowanym we wszelkich rankingach artystów współczesnych. Na przykład w zestawieniu pt. „Kto jest dziś największym malarzem na świecie?”, opublikowanym przez CAI (Contemporary Art Issue) w 2021 zajmuje pozycję 11 pomiędzy Anselmem Kieferem i Jasperem Johnsem (stawkę otwierają oczywiście ci sami od 20 lat Niemcy – Gerhard Richter i Georg Baselitz). Zatem przygotowaliśmy w CSW wyjątkową wystawę artysty najwyżej światowej klasy.
Dostępność: duża ilość
SERCE NA DŁONI MASSIMO BARTOLINI
Massimo Bartolini (Cecina, 1962) wystawiał na arenie międzynarodowej w najważniejszych instytucjach sztuki współczesnej, a jego prace należą do wielu państwowych i prywatnych kolekcji. Jego działalność artystyczna rozwija się od połowy lat 90., a źródeł jej inspiracji można szukać w wielu miejscach, od teatru, literatury, poezji i muzyki po filozofię, fizykę i głębokie badania nad fenomenami natury.
Publikacja Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu towarzysząca wystawie:
Massimo Bartolini
Serce na dłoni
13.05 – 11.09.2011
Dostępność: dostępne
TAKE 5 (CSW)
TAKE 5 (CSW)
- katalog promujący wystawę
Take 5 to kolejna odsłona projektu Focus Polant Project. Wystawa została otwarta na początku 2013 roku, kuratorowana była przez Friederike Fast z Marta Herford. Udział w wystawie wzięło pięcioro artystów: Oskar Dawicki, Jacek Malinowski, Agnieszka Polska, Aleksandra Waliszewska oraz Honza Zamojski. Wystawa, mająca odzwierciedlać żywotność i różnorodność polskiej sceny artystycznej, oferuje także osobisty wgląd w szczególną sferę społeczeństwa uchwyconego w momencie dynamicznego rozwoju. Pomimo znaczących różnic pomiędzy uczestniczącymi w przedsięwzięciu artystami z punktu widzenia ich prac i zaplecza, łączy ich specyficzna umiejętność delikatnego czy nawet pogłębionego badania własnego środowiska i ich roli jako artystów, przy lekkim przeskakiwaniu ponad granicami ludzkiej logiki. Jasne wizje stapiają się z zaciemnionymi, zniekształconymi obrazami realności. Powracającymi tematami tych egzystencjalnych analiz są rozmaite aspekty, takie jak fakt i fikcja, oryginalność i imitacja, niepowodzenie i magia. Artyści wcielają się w rolę pomysłowych szarlatanów, by z niemal akrobatyczną zręcznością stawiać czoła ciężarowi istnienia.
KURATOR
Friederike Fast
KATALOG POD REDAKCJĄ
Friederike Fast
TEKSTY
Dobrila Denegri
Friederike Fast
Roland Nachtingäller
TŁUMACZENIA
Monika Ujma
Anna Wajcowicz
KOREKTA
Natalia Cieślak
Ian Corkill
Paweł Falkowski
Katarzyna Radomska
PROJEKT GRAFICZNY
Grzegorz Laszuk K+S |
Anna Hegman K+S
SKŁAD
Marcin Treichel
REALIZACJA WYSTAWY
Wojciech Rumiński
KOORDYNACJA PROJEKTU
Natalia Cieślak
ZDJĘCIA
Jerzy Gumowski
Jacek Malinowski
Wojciech Olech (zdjęcia ekspozycji)
Konrad Smoleński
Honza Zamojski
PRAWA AUTORSKIE
Wszyscy artyści
SPECJALNE PODZIĘKOWANIA DLA
Podziękowania dla wszystkich artystów, jak również dla:
Galeria LETO, Warszawa
Galeria Raster, Warszawa
Żak | Branicka Gallery, Berlin
PROJEKT OKŁADKI
Radosław Staniec
WYDAWCA
Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu
ul. Wały Gen. Sikorskiego 13, 87-100 Toruń
Polska
© Autorzy tekstów
© 2013 Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu
Wszystkie prawa zastrzeżone
ISBN: 978-83-62881-36-9
Dostępność: duża ilość
TONY CRAGG RZEŹBY I PRACE NA PAPIERZE/SCULPTURES AND WORKS ON PAPER | KATALOG WYSTAWY
Tony Cragg. Rzeźby i prace na papierze.
Album towarzyszący wystawie prac artysty, należącego do czołówki światowych rzeźbiarzy, zawiera wszystkie dzieła prezentowane w Toruńskim Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu dzieła. W większości są to wielkoformatowe rzeźby, zrealizowane w różnych technikach i pochodzące z wszystkich okresów twórczości artysty – od lat 70. do najnowszych. Dodatkowo zaprezentowano 125 rysunków, grafik i akwarel.
Dostępność: duża ilość