OBRAZ ZAGADKA WZROKOWA

Zdjęcie okładki książki "Obraz zagadka wzrokowa"
  • nowość
Dostawa: Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności sprawdź formy dostawy
Cena: 85,00 zł 85.00
ilość EGZ,CPY

towar niedostępny

dodaj do przechowalni

Opis

Co widzimy? Jak widzimy i dlaczego?

Książka wyjaśnia fenomen powstawania w umyśle człowieka obrazów otaczającego go świata. Stwarzają je zarówno fizjologiczne mechanizmy percepcyjne a także nawyki wizualne i kompetencje kulturowe.

W ostatnich latach wzrosło zainteresowanie wiedzą wizualną wśród: kulturoznawców, psychologów, kognitywistów, estetyków, filozofów a nawet językoznawców. Mają oni świadomość, że obraz nieuchronnie wypiera z mediów komunikacji pisany tekst; w zamian kreuje nowe pola kultury.

Elementarna wiedza o wizualności potrzebna jest dziś nie tylko malarzom, grafikom, architektom, filmowcom. Potrzebna jest ona również nauczycielom i instruktorom wielu dziedzin, którzy chcieliby przeorientować swoje przekazy w kierunku obrazu.

Książka jest przewodnikiem po wizualności, którego zadaniem jest wypracowanie pewnego minimum wiedzy wspólnej dla wszystkich wymienionych wyżej dziedzin wiedzy i praktyki, ale także dla licznych smakoszy kultury wizualnej.

Warstwa ilustracyjna książki przywołuje obrazy od prehistorii do współczesności oraz zawiera ilustracje opracowane przez autora i kilkanaście dydaktycznych prac studentów. W treści książka odwołuje się do szeroko znanych dzieł sztuki i architektury, co pozwala nadać objaśnieniom możliwie uniwersalny charakter.

OBRAZ – zagadka wzrokowa wypełnia poważną lukę w polskim piśmiennictwie o wizualności i obrazowej komunikacji.

Dobrosław Bagiński jest autorem książki „OBRAZ–zagadka wzrokowa”, kompendium wiedzy o percepcji i rozumieniu obrazów. Książka opisuje podstawowy poziom gramatyki wizualnej czyli percepcyjny kod wizualny.

Autor obecnie pracuje nad drugim poziomem gramatyki wizualnej, który według niego będzie krokiem od percepcji wizualnej do wizualnej ekspresji i komunikacji. To właściwy poziom gramatyki języka obrazu. Efektem tych prac ma być książka „OBRAZ symbole i metafory”. Autor poświęcił tym zagadnieniom czterdzieści lat pracy naukowej jako badacz i wykładowca.

Spis treści

Przedmowa | 7                                                                                                                                                        Wstęp | 9

1 Kod kodów | 15

1.1 Percepcyjny kod wizualny | 16

1.2 Obraz siatkówkowy i obraz umysłowy | 19

 

2 Kształt | 27

2.1 Co to jest? | 27

2.2 Sposób postrzegania kształtów | 32

2.3 Sylweta | 41

2.4 Figura | 49

 

3 Widzenie | 61

3.1 Identyfikacja czy hipoteza | 62

3.2 Figuracja | 64

3.3 Przekształcanie figur | 92

3.4 Morfologia i struktura | 105

 

4 Gestalt | 127

4.1 Zasada bliskości | 132

4.2 Zasada podobieństwa | 135

4.3 Zasada kontynuacji | 138

4.4 Zasada upraszczania | 145

4.5 Zasada zamykania układu | 150

 

5 Struktury wizualne | 161

5.1 Symetria | 162

5.2 Linia | 180

5.3 Rytmy | 187

5.4 Kontrasty | 190

5.5 Napięcia | 198

 

6 Złudzenia | 209

6.1 Złudzenia w postrzeganiu świata | 214

6.2 Złudzenia w obrazowaniu | 223

6.3 Złudzenia rzeczy niemożliwych | 231

6.4 Złudzenie ruchu | 233

6.5 Efekt stroboskopowy | 235

6.6 Ruch wywołujący inny ruch | 238

6.7 Ruch urojony | 240

 

7 Kodyfikacje formalne | 243

7.1 Konwencje | 244

7.2 Kanony | 247

7.3 Style | 255

7.4 Teorie formy wizualnej | 259

7.5 Przestrzeń renesansowa | 265

7.6 Ogląd i wgląd | 278

7.7 Abstrakcja | 288

 

8 Przestrzeń | 299

8.1 Kształt rzeczy czy jej obraz | 301

8.2 Modelowanie przestrzeni dwoma wymiarami | 303

8.3 Stereopsja, akomodacja i paralaksa ruchowa | 308

8.4 Profilowanie i modelowanie przestrzenne | 312

8.5 Czasoprzestrzeń | 319

8.7 Człowiek w przestrzeni | 321

 

9 Światło i barwa | 329

9.1 Światło jako transmiter | 331

9.2 Widzenie barwne jako pomiar energii | 334

9.3 Systematyka barw | 337

9.4 Relatywne wrażenia barw | 345

9.5 Barwienie | 352

 

10 O tym, czego nie ma w tej książce | 363

10.1 Kody, języki, media | 364

10.2 Poziom językowy gramatyki wizualnej | 366

10.3 Poziom medialny gramatyki wizualnej | 373

10.4 Kooperacja trzech poziomów | 379

10.5 do Widzenia | 384

 

11 Noty tematyczne | 387

 

Abstract & Contents List | 421

Przypisy | 426

Bibliografia | 429

Spis ilustracji | 437

O autorze | 445

Z recenzji | 446


ISBN: 978-83-963120-0-6
Autor: BAGIŃSKI D.
liczba stron: 448
typ okładki: MIĘKKA

Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności

Kraj wysyłki:

Opinie o produkcie (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl