Historyczna flaga białoruska jest biało-czerwono-biała, natomiast obecna, oficjalna – czerwono-zielona z ludowym szlaczkiem na lewym boku – obowiązuje od czasu objęcia fotela prezydenta przez Aleksandra Łukaszenkę. Dla ruchów niezależnych ta pierwsza jest symbolem niezależnej Białorusi i to takie flagi powiewają na ulicznych demonstracjach. Natomiast podczas oficjalnych świąt państwowych, jak np. parada Święta Niepodległości oraz przed budynkami rządowymi powiewa flaga czerwono-zielona... więcej
APOGEUM NOWA EKSPRESJA 1987
Katalog towarzyszący wystawie "Apogeum. Nowa Ekspresja 1987"
"Dlaczego 1987? Co się zdarzyło w tym roku? W dziedzinie nowej sztuki bardzo wiele. Przede wszystkim odbyły się najważniejsze wystawy Nowej ekspresji: „Co słychać?” w d. Zakładach Norblina w Warszawie, II Biennale Sztuki Nowej w Zielonej Górze, „Droga i Prawda. II Krajowe Biennale Młodych we Wrocławiu, ekspozycje prac Gruppy i Koła Klipsa na „Künstlergruppen zeigen Gruppenkunstwerke” w ramach documenta 8 w Kassel oraz na przełomie 1987/88 „Realizm radykalny. Abstrakcja konkretna” w warszawskim Muzeum Narodowym... więcej
Dostępność: duża ilość
TAKE 5 (CSW)
TAKE 5 (CSW)
- katalog promujący wystawę
Take 5 to kolejna odsłona projektu Focus Polant Project. Wystawa została otwarta na początku 2013 roku, kuratorowana była przez Friederike Fast z Marta Herford. Udział w wystawie wzięło pięcioro artystów: Oskar Dawicki, Jacek Malinowski, Agnieszka Polska, Aleksandra Waliszewska oraz Honza Zamojski. Wystawa, mająca odzwierciedlać żywotność i różnorodność polskiej sceny artystycznej, oferuje także osobisty wgląd w szczególną sferę społeczeństwa uchwyconego w momencie dynamicznego rozwoju. Pomimo znaczących różnic pomiędzy uczestniczącymi w przedsięwzięciu artystami z punktu widzenia ich prac i zaplecza, łączy ich specyficzna umiejętność delikatnego czy nawet pogłębionego badania własnego środowiska i ich roli jako artystów, przy lekkim przeskakiwaniu ponad granicami ludzkiej logiki. Jasne wizje stapiają się z zaciemnionymi, zniekształconymi obrazami realności. Powracającymi tematami tych egzystencjalnych analiz są rozmaite aspekty, takie jak fakt i fikcja, oryginalność i imitacja, niepowodzenie i magia. Artyści wcielają się w rolę pomysłowych szarlatanów, by z niemal akrobatyczną zręcznością stawiać czoła ciężarowi istnienia.
KURATOR
Friederike Fast
KATALOG POD REDAKCJĄ
Friederike Fast
TEKSTY
Dobrila Denegri
Friederike Fast
Roland Nachtingäller
TŁUMACZENIA
Monika Ujma
Anna Wajcowicz
KOREKTA
Natalia Cieślak
Ian Corkill
Paweł Falkowski
Katarzyna Radomska
PROJEKT GRAFICZNY
Grzegorz Laszuk K+S |
Anna Hegman K+S
SKŁAD
Marcin Treichel
REALIZACJA WYSTAWY
Wojciech Rumiński
KOORDYNACJA PROJEKTU
Natalia Cieślak
ZDJĘCIA
Jerzy Gumowski
Jacek Malinowski
Wojciech Olech (zdjęcia ekspozycji)
Konrad Smoleński
Honza Zamojski
PRAWA AUTORSKIE
Wszyscy artyści
SPECJALNE PODZIĘKOWANIA DLA
Podziękowania dla wszystkich artystów, jak również dla:
Galeria LETO, Warszawa
Galeria Raster, Warszawa
Żak | Branicka Gallery, Berlin
PROJEKT OKŁADKI
Radosław Staniec
WYDAWCA
Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu
ul. Wały Gen. Sikorskiego 13, 87-100 Toruń
Polska
© Autorzy tekstów
© 2013 Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu
Wszystkie prawa zastrzeżone
ISBN: 978-83-62881-36-9
Dostępność: duża ilość
PROMIENIOTWÓRCZOŚĆ
PromienioTwórczość – Carolina Khouri i Wojciech Sobczyński (Wielka Brytania)
Wystawa z cyklu Sztuka w poczekalni
Kuratorzy: prof. dr. hab. Jan Wiktor Sienkiewicz i Mateusz Kozieradzki
Wystawa PromienioTwórczość prezentuje osiągnięcia malarskie i rzeźbiarskie dwojga polskich artystów z Wielkiej Brytanii. Prezentacja inauguruje cykl wystaw polskiej sztuki na emigracji pt.Sztuka w poczekalni, pod opieką naukową prof. dr. hab. Jana Wiktora Sienkiewicza w Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu.
Tytułowa promienioTwórczość nabiera w pracach polskich artystów z Londynu metaforycznego znaczenia w odniesieniu do współczesnego „teraz” (connect with the present). Jest symbolem „bycia w zasięgu” i w łączności z otaczającym nas światem zewnętrznym, promieniotwórczo przekształconym na czynnik twórczy, co stanowi specyfikę niewygasającej inspiracji.
W dziełach Caroliny Khouri i Wojciecha Sobczyńskiego promienioTwórczość to przede wszystkim wzajemne oddziaływanie i przenikanie, zarówno w ich pracach indywidualnych jak i razem tworzonych kompozycjach, powstających od lat we wspólnej przestrzeni życiowej i artystycznej – w harmonii pomiędzy ideami i poszukiwaniami.
Nie brakuje w nich wyraźnie dostrzegalnych zarówno różnic jak i podobieństw, wynikających z koegzystencji sztuki i płci – mężczyzny i kobiety. To próba charakterów w realizacji odrębnych postaw twórczych, świadczących jednocześnie o wolności i stymulującej „grawitacji współistnienia”.
Szczególnie prace z ostatniego okresu i dzieła najnowsze, przygotowane specjalnie na wystawę w Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu, pozostające w nurcie abstrakcji, pozwalają dostrzec ewolucję dokonującą się w zakresie ich kreatywnej swoistości, stylistyki oraz konsekwentnie podejmowanych wyzwań w kierunku eksperymentu i doświadczeń z materią i jej formą.
Na wystawie Wojciech Antoni Sobczyński zaprezentuje rzeźby, trójwymiarowe obiekty ścienne i obrazy pochodzące z najnowszego okresu twórczości, a także prace powstałe specjalnie z myślą o wystawie w CSW w Toruniu. Artysta rozwija drogę poszukiwań w zakresie materiału twórczego, który poddany jest przeobrażeniom, zmieniając swoje pierwotne zasady i przeznaczenie. Polemika z pracami jest więc po stronie widza, szczególnie z serią kompozycji, w których zastosowane zostały nowatorskie rozwiązania – zarówno w założeniach formalnych jak i fakturze końcowego efektu, zachowując jednocześnie melodykę klasyki.
Prace Caroliny Khouri pochodzą z serii Pejzaż mojego umysłu, zapoczątkowanej w 2011 roku obrazem powstałym do projektu Format VI Collective londyńskiej grupy artystycznej Page 6. Na tę serię dzieł składają się w większości jednoznaczne i zdecydowane obrazy abstrakcyjne o dużych formatach. Przypisywanie ich do tradycji abstrakcyjnego ekspresjonizmu nie jest przypadkowe. Zasadniczą cechę odgrywa w nich kolor i kompozycja obrazu oraz kontrast między gładką powierzchnią a impasto. Wrażenia, uczucia, emocje są kluczem do ich odczytania i doświadczenia, a także odebrania w sposób wolny od nawiązania do reprezentacyjnych przedstawień.
Toruńska wystawa, po wcześniejszych wspólnych prezentacjach artystów w ramach londyńskiej grupy Page 6, jest pierwszą w Polsce manifestacją twórczości Caroliny Khouri i Wojciecha Sobczyńskiego – ze specjalnie stworzonym w okresie ostatnich kilku miesięcy 2017 roku kolektywnym dziełem – stanowiącym centralny punkt wystawy.
Wojciech Sobczyński należy do pokolenia polskich artystów osiadłych w Wielkiej Brytanii po 1968 roku, który świadomie kontynuował powojenny, akademicki warsztat, wyniesiony z krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, utrzymując niezależność artystyczną i torując własną drogę osadzoną w ogólnoeuropejskim nurcie rozwoju sztuki. Carolina Khouri natomiast reprezentuje emigracyjną falę polskich twórców, którzy nad Tamizę przybyli po wejściu Polski w struktury Unii Europejskiej w 2004 roku.
Dostępność: duża ilość
ZAŁOGA / PERSONNEL SZTUKA UKRAINY W CZASIE WOJNY
Katalog wystawy:
Załoga. Sztuka Ukrainy w czasie wojny
22.09–19.11.2023
Kuratorzy: Nataliia Ivanova, Krzysztof Białowicz
Artyści: Artem Volokitin, Bella Logachova, Bohdan Lokatyr, Daniil Revkovskyi / Andrii Rachynskyi, Eliza Mamardashivli, Emil Mamedov, Kostiantyn Lyzogub, Kostiantyn Zorkin, Liliia Petrova, Oleh Kalashnik, Oleksandr Ridnyi, Oleksii Borysov, Oleksii Yalovega, Olia Fedorova, Pavlo Makov, Taras Kamennoi, Vitalii Kokhan, Vladyslav Krasnoshchok, Vladyslav Yudin
Dostępność: duża ilość
HELKE BAYRLE THOMAS BAYRLE PO NICI DO KŁĘBKA I Z POWROTEM PORTIKUS W BUDOWIE
Od połowy lat 60. Thomas Bayrle tworzy ręcznie i przy użyciu najskromniejszych środków, takich jak rysunek i kolaż, bardzo złożone wizualnie i graficznie wzory nazywane Superstrukturami: obrazy o mocnym, niemal hipnotyzującym i oszałamiającym działaniu, konstruowane w procesie obsesyjnego powtarzania motywów zaczerpniętych ze słownika popularnych i komercyjnych obrazów. Atrakcyjne i wręcz uwodzicielskie wizualnie prace artysty przy uważniejszym spojrzeniu nie tylko ujawniają jego silne poczucie humoru, ale i bardzo głębokie zaangażowanie w problematykę polityczno-społeczną. Jako świadek powojennego, szalonego bumu ekonomicznego na Zachodzie, absurdów zimnej wojny i wojny w Wietnamie, czy gorzkiego rozczarowania lewicowymi ideologiami, od połowy lat 60. po chwilę obecną Bayrle pokazuje świat współczesny, podkreślając jego najbardziej powszechne, a jednocześnie chore cechy: nadprodukcję, nadkonsumpcję, nadmierną eksploatację i zanieczyszczenie środowiska, przeludnienie…
CSW w Toruniu przygotowało pierwszą na tak dużą skalę wystawę Thomasa Bayrlego w Polsce, prezentując wybór grafik artysty z okresu od późnych lat 60. do najnowszych i instalacje z wczesnymi nadrukami na tworzywach sztucznych.
Wraz z pracami Thomasa, a zarazem w dialogu z nimi zaprezentowaliśmy w CSW serię dokumentalnych filmów o sztuce, które od lat reżyseruje Helke Bayrle. Artystka dokumentuje działalność Portikusa, eksperymentalnej instytucji sztuki we Frankfurcie, i w wyniku tego zaangażowania zrealizowała serię filmów zatytułowanych Portikus w budowie z wiodącymi współczesnymi artystami.
Thomas Bayrle (Berlin, 1937) prezentował swoje prace na arenie międzynarodowej na ponad 30 wystawach indywidualnych i ponad stu zbiorowych, w tym tak ważnych wydarzeniach artystycznych jak Documenta III, VI i XIII w Kassel i licznych biennale na całym świecie.
Helke Bayrle (Toruń, 1941) działa jako twórca filmowy od wczesnych lat 90., kiedy to zaczęła pracę nad produkcją i reżyserią zbioru artystycznych filmów dokumentalnych Portikus w budowie, pokazywanych w wielu miejscach na świecie.
Kurator
Dobrila Denegri
KATALOG
Pod redakcją
Dobrila Denegri
Teksty
Helke Bayrle
Thomas Bayrle
Sunah Choi
Dobrila Denegri
Lars Bang Larsen
Podpisy
Natalia Cieślak
Tłumaczenia
Paulina Kapelska
Monika Ujma
Korekta
Ian Corkill
Paweł Falkowski
Katarzyna Radomska
Projekt graficzny
Grzegorz Laszuk, K+S
Anna Hegman, K+S
Skład
Harald Pridgar
Realizacja wystawy
Wojciech Ruminski
Koordynacja projektu
Paulina Kuhn
Okładka
Moduły do Kapsuły, 1983
zdjęcie: Karl Martin Harmann
Wydawca
Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu
ul. Wały Gen. Sikorskiego 13, 87-100 Toruń
Polska
© Autorzy tekstów
© 2012 Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu
Wszystkie prawa zastrzeżone
Druk
ARTiS Poligrafia s.c.
ul. Granitowa 7/9
87-100 Toruń
ISBN: 978-83-62881-32-1
Dostępność: duża ilość
KOŚCI WSZYSTKICH LUDZI KATALOG WYSTAWY
OPIS WYSTAWY:
KOŚCI WSZYSTKICH LUDZI
23.09 – 13.11.2016
otwarcie wystawy: 23.09.2016
artyści: Magdalena Angulska, Piotr Bujak, Jagna Ciuchta, Justyna Górowska, Piotr Grabowski, Martyna Jastrzębska, Szymon Kobylarz, Jacek Kryszkowski, Diana Lelonek, Honorata Martin, Aleka Polis, Natalia Wiśniewska
kurator: Piotr Lisowski
Wystawa Kości wszystkich ludzi dedykowana jest Jackowi Kryszkowskiemu, i to jego twórczość wyznacza specyfikę jej narracji. Debiutujący na przełomie lat 70. i 80. XX wieku artysta stał się jedną z kluczowych postaci rodzącego się wówczas w Polsce zjawiska określonego w 1984 roku Kulturą Zrzuty. Ten niezależny ruch artystyczny, oparty na samoorganizacji, kolektywizacji i kontestacji, za punkt wyjścia wyznaczył sobie krytykę układu artystycznego, a z czasem stał się sposobem bycia i funkcjonowania uporczywie wymykającym się wszelkim próbą zdefiniowania. Jednocześnie całkowicie odrzucał jakikolwiek autorytet (społeczny, polityczny, kulturowy, religijny), a zakreślany przez artystów obszar swobody wynikał z przyjęcia nihilistycznej postawy wobec zastanej rzeczywistości.
Wystawa skonstruowana wokół rozważań i postawy Jacka Kryszkowskiego próbuje wciągnąć widza w wizualną fabułę zrealizowaną przy współpracy z artystami: Magdaleną Angulską, Piotrem Bujakiem, Jagną Ciuchtą, Justyną Górowską, Piotrem Grabowskim, Martyną Jastrzębską, Szymonem Kobylarzem, Dianą Lelonek, Honoratą Martin, Aleką Polis, Natalią Wiśniewską. Poszukując odpowiedzi na pytanie, dlaczego Kryszkowski podjął decyzję o rezygnacji z uczestnictwa w kulturze, wspólnie wchodzimy w przestrzeń, gdzie kluczowa pozostaje rozgrywka, jaką toczą między sobą natura, cywilizacja i kultura. To właśnie na tle tych relacji kształtuje się doświadczanie tożsamości jednostki i społecznej interakcji. To tam rodzą się struktury, w których funkcjonujemy lub które podważamy.
Pokazywane na wystawie prace odnoszą się do pojęć mierzących się z własnymi obsesjami, fascynacjami i urazami. Łączy je refleksja o ludzkiej naturze, przemijaniu i pamięci. Jednocześnie podważają granice między dziełem a jego kontekstem, szukając radykalnych rozwiązań na drodze zmierzającej do połączenia sztuki i życia. Tym samym wystawa staje się wypowiedzią, dla której Kryszkowski jest jedynie pretekstem dla szerszej refleksji będącej wyrazem wahań i niepewności dotyczących możliwości i pułapek związanych ze sztuką.
Dostępność: duża ilość
6,7 GB KATALOG WYSTAWY
La boîte-en-valise – słynna walizka Marcela Duchampa; pudełka grupy Fluxus; wystawy z lat 70.mieszczące się w teczce; działalność kuratorska Lucy Lippard; kapsuły czasu Andy’ego Warhola;Nanomuseum Hansa Ulricha Obrista; sekretne stowarzyszenie światłych wariatów shandy, o którym opowiada Vila–Matas… Wszystko to stanowiło dla mnie fascynującą inspirację podczas tworzenia tego projektu. Możemy jednak potraktować go nieco skromniej: jako list w butelce, który przepłynął przez Atlantyk i dotarł do Europ
Dostępność: duża ilość
JERZY DUDA GRACZ KATALOG
Dostępność: duża ilość