Producent
- AGORA (1)
- ALETHEIA (9)
- ASTRUM (1)
- AUSTERIA (1)
- BELLONA (4)
- BĘC ZMIANA (1)
- COPERNICUS CENTER (1)
- COPERNICUS CENTER PRESS (3)
- CZARNE (1)
- DOWODY (1)
- EPERONS-OSTROGI (2)
- FUND. NA RZECZmyslenia im. B. Skargi (1)
- KARAKTER (1)
- KRONOS (1)
- KRYTYKA POLITYCZNA (1)
- KULTURA LIBERAL (2)
- MAMMAL (1)
- MINIATURY FILOZOFICZNE (1)
- OSTROGI (3)
- PENGUIN BOOKS (1)
- PIW (3)
- PUBLICAT (1)
- PWN (16)
- REBIS (1)
- SŁOWO/OBRAZ TER (3)
- SŁOWO/OBRAZ TERYTORIA (3)
- TAKO (2)
- UNIVERSITAS (4)
- VIS-A-VIS ETIUD (11)
- vis-a-vis/Etiuda (2)
- WYD.UW (1)
- Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (2)
- Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego (1)
- ZNAK (7)
- ZWIERCIADŁO (1)
Cena
-
od
do
ALKIBIADES I I INNE PISMA
Żadne dzieło w historii twórczości człowieka nie było przedmiotem takiej kontrowersji w kwestii autentyczności jak dialogi starożytnego greckiego filozofa Platona (ok. 427 – ok. 347 p.n.e.). Poświadczał ją Arystoteles i inni współcześni autora, a jej strażnikiem była Akademia Platońska istniejąca do VI wieku, ale nawet ona nie zdołała upilnować czystości dzieła. Znana do dziś systematyka Trazyllosa pochodzi dopiero z I wieku n.e. Dziś spośród ponad 40 domniemanych dialogów Platona za autentyczne uznaje się 24, a pozostałe za wątpliwe lub na pewno nieautentyczne. Leopold Regner, jeden z najznakomitszych polskich tłumaczy Platona, zebrał w tym tomie niektóre teksty spoza owych 24, dialogi: Alkibiades I i Alkibiades II, Teages i Rywale oraz pismo Definicje podające określenia podstawowych pojęć stosowanych w Akademii. Pseudo-Platon żył długo: szacuje się, że Alkibiadesa I mógł napisać w IV wieku p.n.e., a Definicje może nawet w III wieku n.e. Dla czytelnika choć trochę obznajomionego ze stylem i treścią autentycznych dialogów Platona lektura tekstów prawdopodobnie lub na pewno nie-Platońskich może się stać frapującą intelektualną i śledczą przygodą wyszukiwania podobieństw i różnic wątków, klimatu i wykonania literackiego w stosunku do dzieła mistrza. Lekturę zaś wzbogacą przedmowy tłumacza do poszczególnych pism i sporządzone przez niego szczegółowe przypisy.
Dostępność: dostępne
FEMINISTYKA ALBO SZTUKA OBCHODZENIA SIĘ Z KOBIETAM
Dostępność: dostępne
KOŁAKOWSKI I POSZUKIWANIE PEWNOŚCI
Hubert Czyżewski śledzi intelektualną wędrówkę autora Głównych nurtów marksizmu: od żarliwych filipik antykościelnych z czasów stalinowskich do początku XXI w., gdy filozof deklarował, że „stoi po stronie chrześcijaństwa”. Autor przekonuje, że przez całe życie to myśl religijna stanowiła jądro refleksji Kołakowskiego.
Dostępność: dostępne
KONDYCJA LUDZKA
Uznawana za najwybitniejszą intelektualistkę żydowską XX wieku Hannah Arendt (1906–1975) rozważa „kondycję ludzką” z perspektywy współczesnych doświadczeń i niepokojów.
Dostępność: dostępne
KRÓTKI PRZEWODNIK PO ŻYCIU. NIEZNANE TEKSTY
Zatrzymajmy przez chwilę uwagę przy tym słowie: życie. Jaka treść kryje się poza tym słowem? Jakie krajobrazy przywodzi nam przed oczy? Kolorowe łąki, falujące zbożem pola, ptaki w powietrzu, pasące się na polach zwierzęta… Życie jest dramatem pełnym tajemnic. Stawia ono człowieka przed jednym podstawowym pytaniem: co człowiek ma zrobić, by swego życia nie zmarnować?
Dostępność: dostępne
MAŁE JEST PIĘKNE
Dostępność: dostępne
REGUŁY NA CZAS CHAOSU
Czerpiąc z literatury filozoficznej i tekstów kultury pokazuje, jak poddawać refleksji odruchy serca, nie dać się uwieść manipulacjom oraz kultywować konflikt w sobie, zamiast przenosić go na zewnątrz.
Dostępność: dostępne
SIEDEM ŻYCZEŃ ROZMOWY O ŹRÓDŁACH NADZIEI
Ta książka powstała z bezsilności, ale zaowocowała nadzieją. Od ośmiu lat świat przynosi nam kolejne powody do trosk, więc żeby zupełnie nie ulec smętnym nastrojom, zadaliśmy sobie proste pytania: Czego nam dzisiaj najbardziej brakuje? Czego chcielibyśmy dla siebie? Czego chcielibyśmy dla Polski?
Dostępność: dostępne
STRONNICZOŚĆ
Książka Stronniczość Joanny Bednarek to zbiór tekstów opublikowanych w ostatnich latach przez jedną z najważniejszych polskich filozofek, dwukrotną finalistkę konkursu o Nagrodę im. Barbary Skargi.
Dostępność: dostępne
TRAKTAT O NATURZE LUDZKIEJ
Pierwsze dwie księgi Traktatu o naturze ludzkiej szkockiego filozofa Davida Hume’a (1711–1776) ukazały się w 1739 roku, gdy autor miał zaledwie dwadzieścia siedem lat, a napisane zostały nawet jeszcze kilka lat wcześniej. Zamysł dzieła był wszakże zakrojony na miarę dojrzałego myśliciela. Hume zamierzył sobie panoramiczny opis człowieka ujęty w trzech księgach: o rozumie, uczuciach i moralności – anatomię ludzkiej natury, a zarazem malarską syntezę aż po projekt reguł etycznych (podtytuł brzmi: Próba wprowadzenia eksperymentalnej metody rozumowania do kwestii moralnych). Pod koniec życia odżegnał się od swojego wczesnego dzieła, lecz w tej ocenie potomni byli przeciwnego zdania i dziś Traktat… jest uznawany za jego najgłębszą pracę filozoficzną, zawierającą podstawowe koncepty – rewolucyjne, a od strony religijnej nawet niecenzuralne (książki Hume’a znalazły się na kościelnym indeksie). Traktat… zainicjował współczesne myślenie, bezlitosne dla wszelkich uznanych pojęć metafizycznych, czego koronnym przykładem jest krytyka (można by rzec: dekonstrukcja) pojęcia przyczynowości, które empirysta Hume sprowadza do porządku następstwa. Pogląd, że wszelkie pojęcia ogólne są „w umyśle”, a nie „w rzeczach”, wybił z „metafizycznej drzemki” Immanuela Kanta i pozwolił mu przenieść do intelektu wszystko, co od czasów Arystotelesa lokowano w świecie zewnętrznym (paradoksalnie więc ojciec empiryzmu przyczynił się do narodzin filozofii transcendentalnej).
Dostępność: dostępne
UCIECZKA OD BEZRADNOŚCI
CZEGO OBAWIA SIĘ WSPÓŁCZESNA KULTURA? JAKIE TEMATY WYPIERA? I JAK MOŻEMY PORADZIĆ SOBIE W ŚWIECIE, W KTÓRYM NIE MA MIEJSCA NA BEZRADNOŚĆ?
Dostępność: dostępne