
Producent
-
5 CONTINENTS (1)
-
ABRAMS (2)
-
ACC Art Books (1)
-
ACC ART BOOKS (1)
-
ANDRE DEUTSCH (1)
-
ARKADY (9)
-
BIRKHAUSER (1)
-
BOSZ (106)
-
Collegium Columbinum (1)
-
DISATRA PUBLISHING (1)
-
DRAGON (8)
-
EDICIONES POLIGRAFA (1)
-
edukacja dzieci (1)
-
ELEPHANT (1)
-
EMG (1)
-
FLAME TREE PUBLISHING (1)
-
GALERIA A TAK (3)
-
GALLIMARD (1)
-
HANNIBAL (1)
-
HARPER COLLINS (1)
-
HATJE CANTZ (4)
-
HIRMER (1)
-
HIRMER VERLAG (1)
-
inny (1)
-
JEDNOŚĆ (3)
-
KAIDO OLE (1)
-
KOENEMANN (3)
-
KRYTYKA POLITYC (1)
-
KUB (1)
-
LAURENCE KING (11)
-
LUDION (1)
-
MCSW =ELEKTROWNIA= (1)
-
MFA BOSTON (1)
-
Międzynarodowe Centrum Kultury Kraków (2)
-
MONTREAL MUSEUM (1)
-
MSN W WARSZAWIE (1)
-
MUZEUM LITERATURY IM. A. MICKIEWICZA (1)
-
MUZEUM NARODOWE W WARSZAWIE (1)
-
MUZEUM NARODOWE ZIEMI PRZEMYSKIEJ (1)
-
National Gallery London Publications (1)
-
NISZA (1)
-
PHAIDON (6)
-
PRESTEL (15)
-
PWN (1)
-
PWP (1)
-
REBIS (1)
-
RIDINGHOUSE (1)
-
ROYAL ACADEMY OF ARTS (1)
-
RYTM (1)
-
SBM (11)
-
SCHRIMER/MOSEL (1)
-
Shigo & Trees Assoc (1)
-
SILVANA EDITORI (2)
-
SKIRA (1)
-
SZPALANKA LAB (2)
-
ŚWIAT KSIĄŻKI (1)
-
TASCHEN (30)
-
TATE PUBLISHING (1)
-
TF EDITORES (1)
-
THAMES & HUDSON (14)
-
TIMOF (1)
-
Towarzystwo Naukowe Societas Vistulana (1)
-
UNIVERSE (1)
-
UNIVERSITAS (2)
-
V&A (1)
-
VERLAG KETTLER (1)
-
W BOOKS (1)
-
WIENAND (1)
-
YALE UNIVERSITY (2)
-
YALE UNIVERSITY PRESS (2)
-
ZNAK (2)
Cena
-
od
do
IKONY MĘKI PAŃSKIEJ O PRZEMIANACH W MALARSTWIE CERKIEWNYM

Wśród wielu odrębności malarstwa ukraińskiego – choć przynależnego do wspólnoty krajów kultury bizantyńskiej, to tworzonego w oddali od wielkich ośrodków artystycznych: greckich, południowosłowiańskich oraz północnoruskich, na granicy dwóch światów chrześcijańskich: wschodniego i łacińskiego – należy wyróżnić ikony Męki Pańskiej. […] Wobec pojawiających się w literaturze naukowej kategorycznych, choć niczym nie uzasadnionych twierdzeń o istnieniu obowiązkowego wzorca wystroju wnętrza ukraińskich cerkwi w wiekach XVII i XVIII, który zakładał współistnienie trzech elementów, to jest ikonostasu, ikon Sądu Ostatecznego oraz Męki Pańskiej, przy czym dla tych ostatnich miała być zarezerwowana wschodnia część ściany północnej, względnie północna wschodniej – szczególnie ważne wydaje się rozstrzygnięcie problemu ich rozmieszczenia we wnętrzu cerkwi. […] Kolejny ważny problem dotyczy programu ikon, a więc struktury dzieła, to jest wielkości powierzchni przeznaczonej pod malowidło, rozmieszczenia scen, kierunku biegu narracji, a przede wszystkim doboru przedstawień. Szczególnie istotne jest wskazanie tych, których obecność w ukraińskich cyklach pasyjnych jest niemal obowiązkowa, i tych które charakterystyczne są tylko dla jednego okresu lub środowiska artystycznego. […] Dokładna analiza wskazanych zagadnień, a więc miejsca przedstawień pasyjnych w cerkwiach, ich programu, cech ikonograficznych i stylistycznych ma na celu nie tylko udzielenie odpowiedzi na szczegółowe pytania dotyczące tych problemów, ale także w oparciu o jej wyniki ocenienie roli jaką, odegrała kultura zachodnia w powstaniu, ugruntowaniu i przekształcaniu jednego z niewątpliwych fenomenów sztuki ukraińskiej.
Dostępność: dostępne
REMBRANDT I KONKURENCI

Katalog towarzyszy wystawie Rembrandt i Konkurenci zorganizowanej przez Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie w dniach 24 maja - 27 sierpnia 2006
Dostępność: dostępne