W trzeciej książce z cyklu „W stronę nowej syntezy” przyglądamy się literaturze faktu i wpływowi otoczenia komunikacyjnego na jej kształt i funkcjonowanie. Literatura bez fikcji staje się dla uczestników kultury nie tylko medium opisu świata, ale również kształtowania rzeczywistości. Pisanie i użytkowanie tekstów niefikcjonalnych jest formą interwencji. Udział bohaterów w powstawaniu tekstu doprowadza do odkrycia prawdy o sobie i podjęcia działań przełamujących bariery komunikacyjne. Także do przeformułowania tradycji i tworzenia nowych możliwości dla debat publicznych. Premiery reportaży, biografii i autobiografii staje się ważnymi wydarzeniami konsolidującymi duże grupy społeczne.

Producent
-
ARKADY (1)
-
BELLONA (1)
-
BOSZ (1)
-
CZARNE (2)
-
CZUŁY BARBARZYŃCA PRESS (1)
-
EPERONS-OSTROGI (2)
-
EVVIVA L-ARTE (1)
-
FORMAT (1)
-
GAUDIUM (1)
-
INSTYTUT LIT. (1)
-
Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk (1)
-
KARAKTER (1)
-
KATEDRA (1)
-
KRYTYKA POLITYCZNA (1)
-
LOKATOR (1)
-
NCK (4)
-
OFFICYNA (2)
-
OSSOLINEUM (1)
-
OSTROGI (1)
-
PASAŻE (3)
-
PIW (2)
-
PWN (1)
-
SCHOLAR (1)
-
SŁOWO/OBRAZ TER (2)
-
SŁOWO/OBRAZ TERYTORIA (10)
-
TIMOF (1)
-
UMK (1)
-
UNIVERSITAS (13)
-
WARSTWY (2)
-
WUW (1)
-
WYD.UJ (1)
-
WYD.UW (3)
-
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (1)
-
Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego (1)
-
Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego (1)
Cena
-
od
do
LITERATURA POLSKA 1944-2000

Niniejszy podręcznik uwzględnia przede wszystkim kryterium allogenetyczne, czyli spojrzenie na proces historycznoliteracki z punktu widzenia czynników historycznych, społecznych i socjologicznych. Celem autora było uporządkowanie oraz syntetyczny opis konkretnego procesu w ramach czasowych, jak również dążenie do obiektywizmu, wyrażające się w uwzględnieniu wielu nazwisk, tytułów i szczegółowych dat. Był to świadomy wybór określonej, historycznoliterackiej konwencji. Wyborowi temu została podporządkowana metodologia niniejszej książki. Innym z wstępnych założeń było – zgodnie z najnowszymi tendencjami – ukazanie historii literatury polskiej lat 1944-2000 w jej wersji scalonej, to znaczy bez wyraźnego, osobnego wyodrębniania literatury krajowej i emigracyjnej.
Dostępność: dostępne
LITERATURA W KRĘGU WARTOŚCI

Tytułowe wartości są terminem literaturoznawczego, społecznego, filozoficznego i literaturoznawczego dyskursu. Tu dotyczy on wartościowania samych tekstów literackich, ale przede wszystkim wartościowania przez literaturę różnych dziedzin i aspektów rzeczywistości. Autorzy skupili się na problematyce etycznej i estetycznej implikowanej przez modernistyczny świat "po śmierci” Boga i pozbawiony biegunów świat postmodernistyczny.
Dostępność: dostępne
ŁÓDŹ ULISSESA

Oto skromny, krótki przewodnik, mający za zadanie ułatwić czytelnikowi poruszanie się po nowym polskim przekładzie „Ulissesa”, a zatem będący i jakby przypisem do niego.
Dostępność: dostępne
MARCIN ŚWIETLICKI - ARTYSTA MULTIMEDIALNY

Można przyjąć, że w niniejszej książce stawiam sobie za cel opisanie działalności artystycznej Marcina Świetlickiego. Byłoby to jednak zamierzenie nazbyt rozległe, dlatego doprecyzujmy, że staram się uchwycić naczelną zasadę organizującą jego uniwersum artystyczne. Podstawową kategorią interpretacyjną jest dla mnie figura określona jako „osobowość artystyczna Marcina Świetlickiego” – tożsamość spajająca poszczególne działania artysty oraz figurę tekstową i rzeczywistą osobę. Oznacza to, że w obrębie moich zainteresowań znajdują się nie tylko wiersze i powieści autora Zimnych krajów, nie tylko jego piosenki i cały kontekst aktywności na muzycznej scenie niezależnej, ale również role filmowe, wypowiedzi medialne, sposób prezentowania się wobec publiczności (kreacja), całkiem zewnętrzny wizerunek (image), rysunki, teatralne adaptacje jego utworów itd. Punktem dojścia moich odczytań zawsze pozostaje jednak literatura. Podjęte badania szeroko wykraczające poza jej obszar są reakcją na zaobserwowane niezrozumienie lub negatywną ocenę niektórych wątków praktyki poetyckiej i powieściowej Świetlickiego, wynikające właśnie z ograniczenia się badaczy i krytyków do zakresu ściśle literackiego czy nawet – tekstowego. W tym kontekście moje stanowisko rysuje się następująco: można czytać pewne wiersze Świetlickiego autonomicznie, można skutecznie badać konkretne aspekty jego twórczości, ale nie sposób zrozumieć istoty jego propozycji artystycznej bez wychylenia się w stronę bogatej działalności pozaliterackiej.
Malwina Mus – literaturoznawczyni, zajmuje się krytyką literacką oraz badaniem związków między literaturą a innymi dziedzinami sztuki. Przez lata współpracowała z portalem Popmoderna, członkini redakcji „Nowej Dekady Krakowskiej”. Współredaktorka serii wydawniczej Ścieżkami Pisarzy w Księgarni Akademickiej.
Dostępność: dostępne
MICHEL FOUCAULT TAK JAK GO WIDZĘ

Kilka słów od siebie. Właściwie nie utrzymywałem z Michelem Foucaultem osobistych kontaktów. Nie spotkałem go nigdy poza jednym razem, na dziedzińcu Sorbony w trakcie wydarzeń majowych 68 roku, bodaj w czerwcu czy lipcu (choć mówią mi, że go tam nie było) – zamieniłem z nim parę słów, a on nie wiedział, z kim rozmawia (cokolwiek mówią potwarcy maja była to piękna chwila, gdy każdy mógł rozmawiać z każdym anonimowo, bezosobowo, jako jeden z wielu, bez innych uzasadnień prócz tego, że jest człowiekiem jak inni). Istotnie, podczas tych nadzwyczajnych wydarzeń mawiałem często: „Ale dlaczego nie ma tutaj Foucaulta?”, uznając tym samym jego siłę przyciągania i widząc puste miejsce, które winien był zająć. Odpowiadano mi wówczas słowami, które mnie nie zadowalały: „Trzyma się na uboczu”, bądź: „Jest za granicą”. Ale przecież przybyszy zza granicy było tam całkiem sporo, nawet z dalekiej Japonii. I tak się właśnie podówczas rozminęliśmy…
Dostępność: dostępne
NORWID. INTERPRETACJE.

Seria Wydawnictwa NCK Jubileusze nominowana do nagrody Najpiękniejsze Książki Roku 2019
Tom zawiera wiele oryginalnych interpretacji dzieł Norwida – liryków, dramatów, prozy czy pism publicystycznych.
Dostępność: dostępne
O SCHULZU. EGZYSTENCJI,EROTYZMIE I MYŚLI...

"Z założenia książka […] traktuje o katastrofalnej egzystencji i oryginalnej refleksji i idei artysty. Mówi o wyjątkowej twórczości i tragicznym życiu drohobyckiego pisarza i rysownika […]. Wypełnia pewną lukę i absencję w badaniach nad Schulzem. Strony dyskursu filozoficzno-eseistyczno-naukowego raz po raz oddają niespójność schulzowskich światów, zawierają konfrontacje i komparacje poglądów schulzologów oraz ich uzupełnienie – i polemikę z nimi – co w tym przypadku jest nie tylko kreacyjne, ale i konstruktywne."
Z recenzji dr hab. Pelagii Bojko
Dostępność: dostępne