
Producent
-
ARKADY (1)
-
BELLONA (1)
-
BOSZ (1)
-
CZARNE (2)
-
CZUŁY BARBARZYŃCA PRESS (1)
-
EPERONS-OSTROGI (2)
-
EVVIVA L-ARTE (1)
-
FORMAT (1)
-
GAUDIUM (1)
-
INSTYTUT LIT. (1)
-
Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk (1)
-
KARAKTER (1)
-
KATEDRA (1)
-
KRYTYKA POLITYCZNA (1)
-
LOKATOR (1)
-
NCK (4)
-
OFFICYNA (2)
-
OSSOLINEUM (1)
-
OSTROGI (1)
-
PASAŻE (3)
-
PIW (2)
-
PWN (1)
-
SCHOLAR (1)
-
SŁOWO/OBRAZ TER (2)
-
SŁOWO/OBRAZ TERYTORIA (10)
-
TIMOF (1)
-
UMK (1)
-
UNIVERSITAS (13)
-
WARSTWY (2)
-
WUW (1)
-
WYD.UJ (1)
-
WYD.UW (3)
-
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (1)
-
Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego (1)
-
Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego (1)
Cena
-
od
do
HISTORIE MIŁOSNE

Odkąd sięgam pamięcią zawsze trudno mi było mówić o moich miłościach. To ponaderotyczne uniesienie jest zarówno wielkim szczęściem, jak i czystym cierpieniem — a i jedno, i drugie domagają się mocnych słów. Niewłaściwy, nieadekwatny, od zawsze aluzyjny — kiedy właśnie chcielibyśmy, aby był jak najbardziej bezpośredni — język miłości szybuje w przestworzach metafor — jest bowiem językiem literatury. Jest też niepowtarzalny, uznaję go wyłącznie w formie pierwszoosobowej. A jednak opowiem Wam tutaj o pewnym szczególnym rodzaju filozofii miłości. Czymże bowiem jest psychoanaliza, jeśli nie niekończącym się poszukiwaniem odrodzenia, właśnie dzięki doświadczeniu miłości, podejmowanym wciąż
na nowo po to, aby je przemieścić, ożywić, i jeśli nie odreagować, to przynajmniej przyjąć i utwierdzić w życiu analizanta jako warunek sprzyjający jego bezustannej odnowie, jego nieumieraniu? Przyznaję, że nietypowy los moich miłości (czy może raczej powinnam powiedzieć – mojej własnej kruchości, skrywanej pod maską czujności) jeszcze bardziej pogłębia bezradność moich słów wobec owego splotu seksualności i ideałów, jakim jest doświadczenie miłości. Sprawia też, że od lirycznej fascynacji bądź psychopornograficznych opisów wolę poniekąd historyczny język naznaczenia wstecznego. Czy można się w nim doszukiwać również (miłosnego) milczenia analityka?”
*
Historie miłosne Julii Kristevej, francuskiej filozofki, semiolożki i aktywnej psychoanalityczki, to niezwykła, „przygodowa” książka będąca autobiografią uczuciową, w której typografia pragnień rozpościera się gdzieś pomiędzy własnym doświadczeniem miłosnym, a doświadczeniem psychoanalityczki, która na co dzień ma do czynienia zarówno z pacjentami, jak i z najbardziej znanymi tekstami kultury, poprzez które dociera do duchowości starożytnych Greków. Kristeva zaczyna swą miłosną historię wychodząc od mitu Narcyza, przez sztukę miłości Owidiusza, analizuje Plotyna i Augustyna, dochodzi do romansów średniowiecznych trubadurów, w których miłosnej twórczości upatruje początek nowożytnej powieści o miłości, miłości nieszczęśliwej, w końcu dotyka twórczości Szekspira, Goethego, Stendhala, Prousta, Baudelaire’a, poprzez historie kochanków i świętych, dochodząc aż do kultury Punku…
Dostępność: dostępne