Producent
- 3DTOTAL PUBLISHING (1)
- 40 000 MALARZY (4)
- 5 CONTINENTS (2)
- 77 PRESS (1)
- AALTO UNIVERSITY HELSINKI SCHOOL (1)
- Abbeville Press (1)
- ABBEVILLE PRESS (1)
- ABC GALLERY (1)
- ABRAMS (12)
- ABRAMS IMAGE (1)
- ACC ART BOOKS (1)
- ACC Art Books (1)
- ADAM MARSZAŁEK (1)
- ADAM MICKIEWICZ (1)
- ADIT (1)
- AGENCJA DRAMATU I TEATRU (1)
- AGORA (5)
- Akademia Muzyczna F.Nowowiejskiego w Bydgoszczy (18)
- Akademia Sztuk Pięknych w Poznaniu (1)
- AKADEMIA SZTUKI (1)
- AKSJOMAT (3)
- ALEKSANDRA KLÓSKA (1)
- ALETHEIA (1)
- ALEX HAMMOND & MIKE TINNEY (1)
- ALMA-PRESS (4)
- ALMAPRESS (6)
- ANDRE DEUTSCH (1)
- APERTURE (1)
- ARCTURUS (1)
- ARKADY (63)
- ARSENAŁ (8)
- ART FABRYKA (1)
- ARTA (2)
- ARTISAN (1)
- ARTMONSKY ARTS (1)
- ARW DK MEDIA POLAND (2)
- ASHMO LEAN (1)
- ASP GDAŃSK (1)
- ASP KATOWICE (3)
- ASP WROCŁAW (1)
- ASSOULINE (1)
- AURUM PRESS (1)
- AUSTERIA (3)
- Autoportret (1)
- BERNARDINUM (3)
- BĘC ZMIANA (22)
- BIAŁY KRUK (1)
- BIRKHAUSER (1)
- BIURO LITERACKI (1)
- BLOOMSBURY (2)
- BLUE BIRD (3)
- BOKFORLAGET MAX STROM (2)
- BOOKPLAN.PL (1)
- BOSZ (141)
- BUCHMANN (2)
- BUNKIER SZTUKI (1)
- BWA Bydgoszcz (2)
- BWA BYDGOSZCZ (1)
- BWA WROCŁAW (1)
- CANONGATE BOOKS (1)
- CENTR.RZEŹ.POLS (3)
- CENTRUM ARCHITEKTURY (11)
- CENTRUM RZEŹBY POLSKIEJ W OROŃSKU (12)
- Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski (5)
- Centrum Sztuki Współczesnej ZNAKI CZASU w Toruniu (2)
- chartwell books (1)
- CHRONICAL BOOKS (1)
- CHRONICLE BOOKS (5)
- CLARKOSON POTTER (1)
- CMW ŁÓDŹ (1)
- COLBY MUSEUM OF ART (1)
- Collegium Columbinum (1)
- CONRAN OCTOPUS (1)
- CZARNE (4)
- D2D.PL (8)
- DAAB (1)
- DAMIANI (2)
- DIALOG (6)
- DK (2)
- DODO EDITOR (1)
- DOLNOŚLĄSKIE WYDAWNICTWO EDUKACYJNE (2)
- DOUBLE-BARRELLED BOOKS (1)
- DRAGON (5)
- DRUGA NOGA (1)
- DWIE SIOSTRY (6)
- Dzielnicowy Dom Kultury „Węglin” (1)
- EDICIONES POLIGRAFA (1)
- Editions spotkania (1)
- EDUARDS KAVIE (1)
- EDUARDS KLAVINS (2)
- EGMONT (1)
- ELEPHANT (1)
- EMG (6)
- EPERONS-OSTROGI (1)
- Europejskie Centrum Filmowe Camerimage (1)
- EVVIVA L-ARTE (1)
- EZOP (1)
- FARBIARNIA (2)
- FKG (1)
- FLAME TREE PUBLISHING (3)
- FLAMMARIONflammarion (1)
- FORMAT (11)
- FRANCES LINCOLN (1)
- FUEL (7)
- FUN. SZTUKI ŚWIATA (1)
- FUND. POWIĘKSZE (1)
- FUNDACJA ARCHEOLOGIA FOTOGRAFII (1)
- FUNDACJA CHARYTATYWNI (1)
- Fundacja Nowej Kultury BEC ZMIANA (2)
- FUNDACJA PRODOT (1)
- Fundacja Tumult (1)
- FUNDACJA ZW (3)
- FUNDATION CARLIER (1)
- GALERIA A TAK (1)
- GALERIA ART (2)
- Galeria Bielska BWA (3)
- Galeria Sztuki WOZOWNIA (3)
- GALERIJA MENO PARKAS (1)
- GALLIMARD (1)
- GDYŃSKA SZKOŁA FILMOWA (1)
- GECKO PRESS (1)
- GESTALTEN (21)
- GETTY PUBLICATIONS (1)
- GINGKO PRESS (1)
- GOETHE INSTYTUT (2)
- GRUPA COGITO (1)
- HA!ART (4)
- HANGAR (1)
- HANNIBAL (1)
- HARDIE GRANT (1)
- Hardie Grant (1)
- HARPER (1)
- HARPER COLLINS (1)
- HARPER PERENNIAL (1)
- HATJE CANTZ (8)
- HEYDAY (1)
- HIRMER (2)
- HIRMER VERLAG (2)
- IMAGES PUBLISHING (2)
- IN ROCK (2)
- INDEX BOOK (1)
- inny (7)
- INOTHERWORDS (1)
- INSIGNIS MEDIA (1)
- INSTYTUT ADAMA (1)
- Instytut Architektury (1)
- INSTYTUT IM. JERZEGO GROTOWSKIEGO (3)
- Instytut Kultury Popularnej Fundacja (1)
- Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk (5)
- INSTYTUT TEATRA (2)
- Instytut Teatralny (4)
- INTELLECTBOOKS (1)
- IS PAN (7)
- ISKRY (1)
- JEDNOŚĆ (4)
- KA (3)
- KAGRA (2)
- KAIDO OLE (1)
- KAMPANIA ARTYSTYCZNA (4)
- KARAKTER (22)
- Katedra Wydawnictwo Naukowe (7)
- KEHRER (2)
- KERBER (2)
- kino muzeum (1)
- KIRIN (1)
- KIRINWydawnictwo (4)
- KOENEMANN (9)
- KONEMANN (1)
- Korporacja Ha!art (1)
- KROPKA KRESKA (1)
- KRYTYKA POLIT. (2)
- KRYTYKA POLITYC (1)
- KRYTYKA POLITYCZNA (6)
- KSIĄŻKA I PRASA (2)
- KUB (2)
- KULTURA GNIEWU (2)
- KWIATY ORIENTU (1)
- LABEL MAGAZINE (1)
- LAURENCE KING (18)
- LAURENCE KING PUBLISHING (4)
- LEWBEN ART FOUNDATION (1)
- LIETUVOS KULTUROS TARYBA (1)
- LIFE (1)
- LIRA (2)
- LITERÓWKA (1)
- LITTLE GESTALTE (1)
- Little Gestalten (1)
- LOFT (1)
- LUDION (2)
- LUND HUMPHRIES (1)
- LUSTER (2)
- MACK (2)
- MANCHESTER UNIV (1)
- MANDO (1)
- MARGINESY (4)
- MCK (6)
- MCSW =ELEKTROWNIA= (1)
- MEDIA RODZINA (2)
- MENCHESTER (1)
- MERRELL (1)
- MFA (1)
- MFA BOSTON (1)
- MHF KRAKÓW (5)
- MHK (1)
- MIEJSKA GALERIASZTUKI W CZĘSTOCHOWIE (1)
- MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KULTURY (6)
- Międzynarodowe Centrum Kultury Kraków (10)
- MIK (2)
- MOCAK (10)
- MOMA (5)
- MONSA (1)
- MONTREAL MUSEUM (1)
- MS (1)
- MSN W WARSZAWIE (2)
- MUSEUM OF FINE (1)
- MUZ.SZT.NOWOCZE (1)
- MUZA (2)
- MUZEUM ARCHITEKTURY WE WROCŁAWIU (1)
- MUZEUM KARYKATU (1)
- MUZEUM KARYKATURY IM. ERYKA LIPIŃSKIEGO (2)
- MUZEUM KINEMATOGRAFII (1)
- MUZEUM MIASTA GDYNI (1)
- MUZEUM NAR.WKR. (2)
- Muzeum Narodowe w Krakowie (1)
- MUZEUM NARODOWE W WARSZAWIE (1)
- MUZEUM OKR.BYDG (1)
- Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy (1)
- Muzeum Okręgowego w Toruniu (1)
- MUZEUM SZTUKI (2)
- MUZEUM SZTUKI Ł (1)
- MUZEUM SZTUKI N (2)
- MUZEUM SZTUKI NOWOCZESNEJ W WARSZAWIE (1)
- MUZEUM SZTUKI W ŁODZI (7)
- MUZEUM WARSZAWY (3)
- NA PRZYKŁAD (2)
- NARODOWY INSTYTUT FRYDERYKA CHOPINA (1)
- NASZA KSIĘGARNI (1)
- NATIONAL GALLE (1)
- National Gallery London Publications (1)
- NATIONAL PORTRAIT GALLERY (1)
- NATIONAL PORTRT (2)
- NCK (3)
- NERITON (6)
- NEW HELO AND PIONEERS (1)
- NIAIU (8)
- NIEPIESZNE (2)
- NISZA (2)
- NO DAYZ OFF (6)
- NOIR SUR BLANC (1)
- OCTOPUS (1)
- OFFICYNA (2)
- OFICYNA WYDAWNICZA ORYGINAŁY (1)
- OSSOLINEUM (2)
- OŚRODEK KARTA (1)
- OŚRODEK KULT. I (4)
- OŚRODEK KULT. ISZTUKI WE WROCŁAWIU (2)
- PAGEONE (1)
- PALGRAVE MACMILLAN (1)
- palma (1)
- PAŃSTWOWA GALERIA SZTUKI (3)
- PEARSON (1)
- PENGUIN (1)
- PENGUIN BOOKS (1)
- PERONY KULTURY (1)
- PHAIDON (29)
- PIATKUS (1)
- PIE (3)
- PIW (5)
- PIX.HOUSE (1)
- POLIGRAF (1)
- POLONIKA (1)
- Polskie Wydawnictwo Muzyczne (4)
- POZNAŃSKIE (1)
- PRESTEL (49)
- PRINCETON (1)
- PRINCETON ARCHITECTURAL PRESS (1)
- PRÓSZYŃSKI I S- (1)
- PRÓSZYŃSKI I S-KA (1)
- PUBLICAT (1)
- PWM (18)
- PWN (11)
- RASTER (1)
- REAKTION BOOKS (1)
- REBIS (9)
- REWIZJE.EU (3)
- RIDINGHOUSE (1)
- RIZZOLI (9)
- Rizzoli International Publications (5)
- RM (2)
- ROYAL ACADEMY OF ARTS (1)
- Sagittaria (1)
- SALIX ALBA (1)
- SAQI (1)
- SBM (6)
- SCALA (1)
- SCHEIDEGGER & SPIESS (1)
- SCHIRMER/MOSEL (1)
- SCHRIMER/MOSEL (2)
- SEIGENSHA (1)
- SELTMAN+SOHNE (1)
- Shigo & Trees Assoc (1)
- SHS (2)
- SILVANA EDITORI (1)
- SINE QUA NON (1)
- SKARPA WARSZAWS (1)
- SKIRA (4)
- SŁOWO/OBRAZ TER (4)
- SŁOWO/OBRAZ TERYTORIA (29)
- SMAK SŁOWA (2)
- SMART BOOKS (1)
- SMITH STREET BOOKS (1)
- SNOECK (1)
- SOUL JAZZ BOOKS (1)
- STEIDL (1)
- STOW. HIST. SZTUKI (2)
- Stowarzyszenie Historyków Sztuki (2)
- STUDIA I MONOGRAFIE (2)
- STUDIO PRESS (1)
- SUUR KOMMAAN (1)
- TAKO (35)
- TASCHEN (123)
- TATARAK (2)
- Tate Gallery Publications (1)
- TATE PUBLISHING (9)
- Tate Publishing (2)
- TeNeues (1)
- TENEUES (4)
- TERYTORIA (1)
- TF EDITORES (1)
- THAMES & HUDSON (113)
- THE BODLEY HEAD (1)
- THE HEPWORTH WAKEFIELD (1)
- THE MET (1)
- THE MIT PRESS (1)
- TIMOF (1)
- Towarzystwo Naukowe Societas Vistulana (1)
- TRIO (1)
- TUNDRA (1)
- TYNIEC WYDAWNIC (3)
- TYNIEC WYDAWNICTWO BENEDYKTYNÓW (3)
- UMCS (2)
- UMK (8)
- UNIVERSE (1)
- UNIVERSITAS (39)
- UNIVERSITY OF ILLINOIS PRESS (1)
- UNIWERSYTET ARTYSTYCZNY IM. M. ABAKANOWICZ W POZNANIU (1)
- UPNE PRESS (1)
- URBAŃSKI (1)
- V&A (3)
- V&A PUBLISHING (2)
- VERLAG KETTLER (2)
- VESPER (1)
- VICTIONARY (2)
- VIDE (1)
- VIRGINIA MUSEUM (1)
- VIS-A-VIS ETIUD (1)
- VITRA DESIGN MUSEUM (1)
- W BOOKS (1)
- W DRODZE (1)
- W PODWÓRKU (1)
- W.A.B (1)
- WALDEMAR ANDZELM (1)
- WALTER KONIG (1)
- Walther Koenig (1)
- WARSTWY (1)
- WARSZAWSKA FIRM (1)
- Warszawska Firma Wydawnicza (1)
- WBC (1)
- WEKTORY (1)
- WELBECK (2)
- Wide Eyed Editions (1)
- WIDNOKRĄG (3)
- WIENAND (1)
- WIĘŹ (1)
- WILLIAM COLLINS (1)
- WOJCIECH MARZEC (18)
- WOLNO (5)
- WORDSWORTH (1)
- WUW (2)
- wyd UJ (7)
- WYD.UJ (6)
- WYD.UW (1)
- WYDAWN.LITERACK (1)
- WYDAWNICTWO DO (1)
- WYDAWNICTWO EDUKACYJNE UAM (1)
- WYDAWNICTWO LITERACKI (1)
- WYDAWNICTWO LITERACKIE (1)
- Wydawnictwo Miejskie Posnania (1)
- Wydawnictwo Naukowe PWN (5)
- Wydawnictwo Naukowe UAM (2)
- Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika (11)
- WYDAWNICTWO POZNAŃSKIE (1)
- Wydawnictwo Poznańskie (1)
- Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (1)
- Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego (1)
- Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego (2)
- WYSOKI ZAMEK (4)
- WYTWÓRNIA (2)
- YALE UNIVERSITY (10)
- YALE UNIVERSITY PRESS (4)
- Zachęta Narodowa Galeria Sztuki (5)
- ZACHĘTA NARODOWA GALERIA SZTUKI (2)
- ZAMEK UJAZDOWSKI (4)
- ZESZYTY LITERACKIE (1)
- ZNAK (11)
- ZUPA GRAFIKA (9)
- ZWIERCIADŁO (1)
- ZYSK I S-KA (1)
Cena
-
od
do
FILMY DO ZJEDZENIA. OBRAZY JEDZENIA W KINIE AMERYKAŃSKIM
Jeśli wyobrazić sobie trójkąt, którego wierzchołki wyznaczają pojęcia „Ameryka”, „kino” i „jedzenie”, to tematyka „Filmów do zjedzenia” wpisuje się w pole owego trójkąta. Interesują mnie zatem filmowe reprezentacje jedzenia jako integralna część amerykańskiej popkultury – zarówno w jej kulinarnym, jak i medialnym aspekcie. Innymi słowy, filmowe reprezentacje jedzenia pozwolą mi przyjrzeć się amerykańskiej kulturze – zarówno głównego nurtu, jak i kontrkulturze – jednocześnie z dwóch perspektyw: kulinariów i kina.
Kino amerykańskie stanowi interesujący obszar badań nad filmowymi reprezentacjami jedzenia z kilku powodów. Przede wszystkim oferuje mnogość przykładów filmowych obrazów jedzenia. Jak podkreślają Fabio Parasecoli i Laura Lindenfeld, w Stanach Zjednoczonych nie powstały wprawdzie pierwsze produkcje, które zaczęto określać mianem food film (jak duńska „Uczta Bebette” [1987, reż. Gabriel Axel], japońskie „Tampopo” [1985, reż. Jûzô Itami], czy tajwańskie „Jedz, pij, mężczyzno, kobieto” [1994, reż. Ang Lee]), ale to właśnie amerykańska kinematografia w krótkim czasie stała się czołowym wytwórcą tego typu filmów.
Nie oznacza to oczywiście, że wśród analizowanych w książce przykładów nie ma filmów kanonicznych dla zagadnienia filmowego jedzenia – za przynależne do kanonu można uznać choćby „Dinner Rush” (2000, reż. Bob Giraldi), „Julie i Julia” (2009, reż. Nora Ephron), czy „Jiro śni o sushi” (2011, reż. David Gelb). Jednak wyrwanie się z kręgu europejskich arcydzieł pozwoliło „odkryć” znaczenie filmowych reprezentacji jedzenia w produkcjach, które – choć uznawane za amerykański kanon – zwykle nie są omawiane z perspektywy obecnych w nich kulinariów, jak choćby „Obywatel Kane” (1941, reż. Orson Welles), „Chciwość” (1924, reż. Erich von Stroheim), kino gangsterskie czy filmy Charlesa Chaplina.
Część analizowanych w książce fragmentów wraz z krótkim opisem umieszczona jest na blogu: filmydozjedzenia.blogspot.com .
Książka Filmy do zjedzenia daje czytelnikowi radość z lektury i możliwość poznania nader zajmujących i znaczących przestrzeni amerykańskiej kultury. Pokazuje także, jak czytać kino przez kulturę i kulturę przez kino.
prof. Piotr Zwierzchowski
Szczególne uznanie budzi panoramiczność ujęcia zaproponowanego przez Autorkę, którą zajmuje perspektywa food films we wczesnym kinie amerykańskim, klasycznych filmach Chaplina (gdzie niebagatelną rolę odgrywa motyw głodu), obrazach gatunkowych (film gangsterski), osobliwie żarłocznych konsumentach, jakimi są zombie, by tylko na tym wyliczankę – niepełną – zakończyć. Siłą rzeczy prezentowana monografia jest więc też po trosze historią kina amerykańskiego opowiedzianą, chciałoby się rzec, od kuchni.
prof. Mariusz Czubaj
Dostępność: dostępne
GÓRALSKI ETNODIZAJN, CZYLI SZTUKA UŻYTKOWA PODHALA JAKO ŹRÓDŁO INSPIRACJI WE WSPÓŁCZESNYM WZORNICTWIE
Jako podstawę do rozważań na temat etnodizajnu mogłam wybrać twórczość ludową dowolnego regionu etnograficznego Polski. Jednak wziąwszy pod uwagę, że pierwsze wyraźne przejawy fascynacji rękodziełem ludowym i ludem w ogóle miały miejsce na Podhalu, było dla mnie oczywiste, że designem związanym z tym właśnie regionem powinnam się zająć. [...] Interesuje mnie ciągłe zwracanie się ku dawnym wzorcom z kultury ludowej. W swoich badaniach chciałam dowiedzieć się, co etnodizajn współcześnie czerpie z góralszczyzny, w jaki sposób to robi oraz co za tym stoi, tzn. jakie są powody współczesnego zainteresowania kulturą góralską i wykorzystywania charakterystycznej dla niej sztuki ludowej we wzornictwie. (Ze Wstępu)
Książka ta jest doskonałym wprowadzeniem do zrozumienia, czym była i czym jest dzisiaj kultura ludowa Podhala. Wielkie dzięki za poruszenie tego tematu, a tym samym zmuszenie projektantów do myślenia, jak czerpać ze źródła kultury ludowej. (prof. Beata Szymańska)
Dostępność: dostępne
KINO AFROAMERYKAŃSKIE. TWÓRCY, DZIEŁA, ZJAWISKA
„Kino afroamerykańskie to oryginalny zbiór tekstów o charakterze filmoznawczym i kulturoznawczym. Tematem poszczególnych analiz są filmy afroamerykańskich twórców (i jednego białego reżysera), ale zaproponowane ujęcia nie ograniczają się wyłącznie do omówienia materiału wizualnego. Poszczególni autorzy wprowadzają wątki związane z rasą, tożsamością, gender czy seksualnością, które tworzą kontekst niezbędny do odczytania i interpretacji wybranych tytułów. Walorem książki jest jej charakter historyczny i metodologiczny. Z jednej strony prezentuje ona filmy i twórców tworzących panoramę amerykańskiego kina czarnych XX i XXI wieku. Z drugiej pokazuje różne możliwości ujęcia problematyki filmowej, uwzględniające problemy rasowe, płciowe, polityczne i społeczno-kulturowe, a także zagadnienie autorstwa i poetyki kina Afroamerykanów. [...] Dzięki takiej konstrukcji książka może być interesującym materiałem zarówno dla filmoznawców i kulturoznawców, jak i osób zainteresowanych problematyką tożsamości oraz sposobami jej prezentacji na ekranie”.
prof. Małgorzata Radkiewicz
Dostępność: dostępne
PRZEOBRAŻENIA PAMIĘCI PRZEOBRAŻENIA KANONU. HISTORIE MUZYKI W KRĘGU WSPÓŁCZESNYCH DYSKURSÓW
Znaczenie tej książki dla współczesnej refleksji muzykologicznej zasadza się na dwóch podstawach. Jedną stanowi sam fakt podjęcia problematyki kanonu, marginalnie obecnej we współczesnych badaniach muzykologicznych, i pokazanie jej istotnej roli w konstruowaniu swoistej samoświadomości dyscypliny. Druga wynika z kompetentnego i wnikliwego, a przy tym niepozbawionego indywidualnych rysów i niezmiernie inspirującego ujęcia tego zagadnienia. Wydaje się, iż w takiej formule praca stać się może zaczynem szerszej dyskusji zarówno w przestrzeni badań muzykologicznych, jak i kulturoznawczych, a także stanowić impuls do namysłu nad kwestią kanonu (kanonów) w szeroko rozumianej sferze kultury.
Dostępność: dostępne
RUBIEŻE PRZYJEMNOŚCI SEKSUALNA NIESUBORDYNACJA
Dostępność: dostępne
SPOŁECZNA KONSTRUKCJA FILMÓW HISTORYCZNYCH
Co można zyskać poprzez spojrzenie na produkcję filmów historycznych z perspektywy teorii społecznej? Wydaje się, że pozwala ono przede wszystkim skuteczniej opisywać oraz wyjaśniać synchroniczne i diachroniczne relacje pomiędzy licznymi czynnikami społecznymi, mniej lub bardziej aktywnie uczestniczącymi w tworzeniu filmowej wizji przeszłości. Z tej perspektywy film historyczny – jego struktura, estetyka – nie jest przedmiotem zainteresowania sam w sobie, jego badanie nie ogranicza się też wyłącznie do relacji pomiędzy filmem a historiografią lub przemysłem kinematograficznym. Pytania o to, jakie treści film przekazuje, za pomocą jakich środków, konwencji, jak odnosi się to do prawdy historycznej itp., są oczywiście istotne, ale – jak sądzę – niewystarczające dla całościowego zrozumienia zjawiska społecznego, jakim jest film historyczny. Jest on bowiem tekstem kultury uwikłanym jednocześnie w systemach: politycznym i ekonomicznym, związanym ze stanem wiedzy historycznej, procesami zbiorowej pamięci i zapominania, funkcjonującymi w społeczeństwie mitami i stereotypami.
Ze Wstępu
Dostępność: dostępne
SPORNE POSTACI POLSKIEJ KRYTYKI FEMINISTYCZNEJ PO 1989
W niniejszej książce autorzy mieli zamiar pokazać, jak bardzo polska krytyka feministyczna jest „uparcie wielowątkowa, wątpiąca, mająca świadomość umowności i zmienności swoich politycznych celów. Pełna pasji, zaskakująca i nieprzewidywalna, bogata intelektualnie. Niemęcząca (czytelniczek i czytelników) i nieumęczająca (literatury), porzucająca stereotypy, niedzieląca świata na kobiety i mężczyzn, burząca granice i niezasłaniająca się jedyną prawdą czyjegoś osobistego doświadczenia jako alibi”. [...] Mamy nadzieję, że Czytelniczki i Czytelnicy tej książki odnajdą w zebranych tu głosach właśnie taki złożony obraz polskiej krytyki feministycznej, która nie wyczerpała swoich możliwości i która wciąż chce się spierać i dyskutować o tym, co jest nam bliskie – o literaturze i jej bohaterach oraz bohaterkach.
Monika Świerkosz
Tom pod redakcją Moniki Świerkosz jest w pełni udaną próbą podsumowania dwudziestu lat rozwoju polskiej krytyki feministycznej i badań genderowych. Książka zawiera lektury krytyczne i osobiste, zgodnie z zapowiedzią „sporne”, to znaczy konkurencyjne wobec przeszłości i poszukujące miejsca dla twórczości wielu autorów i przede wszystkim autorek, które nie doczekały się dostatecznie dociekliwych analiz wykorzystujących nowoczesną metodologię feministyczną. Zastosowane procedury naukowe są wielowątkowe, heterogeniczne i przydatne w całościowej refleksji współczesnego literaturoznawstwa. W szkicach pojawiają się różne punkty widzenia, a perspektywa badawcza łączy się z problematyką konfliktów kulturowych i społeczno-politycznych.
prof. Monika Rudaś-Grodzka
Dostępność: dostępne