Producent
- 3DTOTAL PUBLISHING (1)
- 40 000 MALARZY (4)
- 5 CONTINENTS (2)
- 77 PRESS (1)
- AALTO UNIVERSITY HELSINKI SCHOOL (1)
- Abbeville Press (1)
- ABBEVILLE PRESS (1)
- ABC GALLERY (1)
- ABRAMS (12)
- ABRAMS IMAGE (1)
- ACC ART BOOKS (1)
- ACC Art Books (1)
- ADAM MARSZAŁEK (1)
- ADAM MICKIEWICZ (1)
- ADIT (1)
- AGENCJA DRAMATU I TEATRU (1)
- AGORA (4)
- Akademia Muzyczna F.Nowowiejskiego w Bydgoszczy (18)
- Akademia Sztuk Pięknych w Poznaniu (1)
- AKADEMIA SZTUKI (1)
- AKSJOMAT (3)
- ALEKSANDRA KLÓSKA (1)
- ALETHEIA (1)
- ALEX HAMMOND & MIKE TINNEY (1)
- ALMA-PRESS (3)
- ALMAPRESS (5)
- ANDRE DEUTSCH (1)
- APERTURE (1)
- ARCTURUS (1)
- ARKADY (59)
- ARSENAŁ (8)
- ART FABRYKA (1)
- ART GALLERY NSW (1)
- ARTA (2)
- ARTISAN (1)
- ARTMONSKY ARTS (1)
- ARW DK MEDIA POLAND (2)
- ASHMO LEAN (1)
- ASP GDAŃSK (1)
- ASP KATOWICE (4)
- ASP WROCŁAW (1)
- ASSOULINE (1)
- AURUM PRESS (1)
- AUSTERIA (2)
- Autoportret (1)
- BERNARDINUM (3)
- BĘC ZMIANA (23)
- BIAŁY KRUK (1)
- BIURO LITERACKI (1)
- BLOOMSBURY (2)
- BLUE BIRD (1)
- BOKFORLAGET MAX STROM (1)
- BOOKPLAN.PL (1)
- BOSZ (130)
- BUCHMANN (2)
- BUNKIER SZTUKI (1)
- BWA Bydgoszcz (2)
- BWA BYDGOSZCZ (1)
- BWA WROCŁAW (1)
- CANONGATE BOOKS (1)
- CENTR.RZEŹ.POLS (2)
- CENTRALNY OŚRODEK BADAWCZO-ROZWOJOWY PRZESYŁU POLIGRAFICZNEGO (1)
- CENTRUM ARCHITEKTURY (11)
- CENTRUM RZEŹBY POLSKIEJ W OROŃSKU (12)
- Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski (6)
- Centrum Sztuki Współczesnej ZNAKI CZASU w Toruniu (2)
- chartwell books (1)
- CHRONICLE BOOKS (5)
- CMW ŁÓDŹ (1)
- COLBY MUSEUM OF ART (1)
- Collegium Columbinum (1)
- CONRAN OCTOPUS (1)
- CZARNE (4)
- D2D.PL (9)
- DAAB (1)
- DAMIANI (2)
- DIALOG (7)
- DODO EDITOR (1)
- DOLNOŚLĄSKIE WYDAWNICTWO EDUKACYJNE (2)
- DOUBLE-BARRELLED BOOKS (1)
- DRAGON (5)
- DRUGA NOGA (1)
- DWIE SIOSTRY (6)
- Dzielnicowy Dom Kultury „Węglin” (1)
- EDICIONES POLIGRAFA (1)
- Editions spotkania (1)
- EDUARDS KAVIE (1)
- EDUARDS KLAVINS (2)
- EGMONT (1)
- ELEPHANT (1)
- EMG (6)
- Entliczek (1)
- EPERONS-OSTROGI (1)
- Europejskie Centrum Filmowe Camerimage (1)
- EVVIVA L-ARTE (1)
- EZOP (1)
- FARBIARNIA (2)
- FASHIONARY (1)
- FKG (1)
- FLAME TREE PUBLISHING (3)
- FLAMMARIONflammarion (1)
- FORMAT (12)
- FRANCES LINCOLN (1)
- FUEL (6)
- FUN. SZTUKI ŚWIATA (1)
- FUND. POWIĘKSZE (1)
- FUNDACJA 4.99 (1)
- FUNDACJA ARCHEOLOGIA FOTOGRAFII (1)
- FUNDACJA CHARYTATYWNI (1)
- Fundacja Nowej Kultury BEC ZMIANA (2)
- fundacja powiększenie (1)
- FUNDACJA PRODOT (1)
- FUNDACJA STEFANA GIEROWSKIEGO (1)
- FUNDACJA STEFANa Gierowskiego (2)
- Fundacja Tumult (1)
- FUNDACJA ZW (3)
- FUNDATION CARLIER (1)
- GALERIA A TAK (1)
- GALERIA ART (2)
- Galeria Bielska BWA (3)
- Galeria Sztuki WOZOWNIA (4)
- GALERIJA MENO PARKAS (1)
- GALLIMARD (1)
- GDYŃSKA SZKOŁA FILMOWA (1)
- GECKO PRESS (1)
- GESTALTEN (18)
- GETTY PUBLICATIONS (1)
- GINGKO PRESS (1)
- GOETHE INSTYTUT (2)
- GRUPA COGITO (1)
- HA!ART (4)
- HANGAR (1)
- HANNIBAL (1)
- Hardie Grant (1)
- HARDIE GRANT (1)
- HARPER (1)
- HARPER COLLINS (1)
- HARPER PERENNIAL (1)
- HATJE CANTZ (8)
- HEYDAY (1)
- HIRMER (2)
- HIRMER VERLAG (2)
- IMAGES PUBLISHING (2)
- IN ROCK (2)
- INDEX BOOK (1)
- inny (6)
- INOTHERWORDS (1)
- INSIGNIS MEDIA (1)
- INSTYTUT ADAMA (1)
- Instytut Architektury (2)
- INSTYTUT IM. JERZEGO GROTOWSKIEGO (3)
- Instytut Kultury Popularnej Fundacja (1)
- Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk (4)
- INSTYTUT TEATRA (2)
- Instytut Teatralny (4)
- INTELLECTBOOKS (1)
- IS PAN (1)
- ISKRY (1)
- JEDNOŚĆ (3)
- KA (3)
- KAGRA (2)
- KAIDO OLE (1)
- KAMPANIA ARTYSTYCZNA (4)
- KARAKTER (23)
- Katedra Wydawnictwo Naukowe (7)
- KEHRER (2)
- KERBER (2)
- kino muzeum (1)
- KIRIN (1)
- KIRINWydawnictwo (3)
- KOENEMANN (9)
- KONEMANN (1)
- Korporacja Ha!art (1)
- KROPKA KRESKA (1)
- KRYTYKA POLIT. (2)
- KRYTYKA POLITYC (1)
- KRYTYKA POLITYCZNA (6)
- KSIĄŻKA I PRASA (2)
- KUB (2)
- KULTURA GNIEWU (2)
- KWIATY ORIENTU (1)
- LABEL MAGAZINE (1)
- LAURENCE KING (18)
- LAURENCE KING PUBLISHING (4)
- LEWBEN ART FOUNDATION (1)
- LIETUVOS KULTUROS TARYBA (1)
- LIFE (1)
- LIRA (2)
- LITERÓWKA (1)
- LITTLE GESTALTE (1)
- Little Gestalten (1)
- LOFT (1)
- LUDION (2)
- LUND HUMPHRIES (1)
- LUSTER (2)
- MACK (2)
- MANCHESTER UNIV (1)
- MANDO (1)
- MARGINESY (4)
- MCK (6)
- MCSW =ELEKTROWNIA= (1)
- MEDIA RODZINA (2)
- MENCHESTER (1)
- MERRELL (1)
- MFA (1)
- MFA BOSTON (1)
- MHF KRAKÓW (5)
- MHK (1)
- MIEJSKA GALERIASZTUKI W CZĘSTOCHOWIE (1)
- MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KULTURY (6)
- Międzynarodowe Centrum Kultury Kraków (10)
- MIK (2)
- MOCAK (10)
- MOMA (5)
- MONSA (1)
- MONTREAL MUSEUM (1)
- MS (1)
- MSN W WARSZAWIE (2)
- MUSEUM OF FINE (1)
- MUZ.SZT.NOWOCZE (1)
- MUZA (2)
- MUZEUM ARCHITEKTURY WE WROCŁAWIU (1)
- MUZEUM KARYKATU (1)
- MUZEUM KARYKATURY IM. ERYKA LIPIŃSKIEGO (2)
- MUZEUM KINEMATOGRAFII (1)
- MUZEUM MIASTA GDYNI (1)
- MUZEUM NAR.WKR. (2)
- Muzeum Narodowe w Krakowie (1)
- MUZEUM NARODOWE W WARSZAWIE (1)
- Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy (1)
- Muzeum Okręgowego w Toruniu (1)
- MUZEUM SZTUKI (1)
- MUZEUM SZTUKI Ł (1)
- MUZEUM SZTUKI N (2)
- MUZEUM SZTUKI NOWOCZESNEJ W WARSZAWIE (1)
- MUZEUM SZTUKI W ŁODZI (7)
- MUZEUM WARSZAWY (4)
- NA PRZYKŁAD (2)
- NARODOWY INSTYTUT FRYDERYKA CHOPINA (1)
- NASZA KSIĘGARNI (1)
- NATIONAL GALLE (1)
- National Gallery London Publications (1)
- NATIONAL PORTRAIT GALLERY (1)
- NATIONAL PORTRT (2)
- NCK (3)
- NERITON (6)
- NEW HELO AND PIONEERS (1)
- NIAIU (8)
- NIEPIESZNE (2)
- NISZA (2)
- NO DAYZ OFF (6)
- NOIR SUR BLANC (1)
- OCTOPUS (1)
- OFFICYNA (2)
- OFICYNA WYDAWNICZA ORYGINAŁY (1)
- ONE PRESS (1)
- OSSOLINEUM (2)
- OŚRODEK KARTA (1)
- OŚRODEK KULT. I (4)
- OŚRODEK KULT. ISZTUKI WE WROCŁAWIU (2)
- PAGEONE (1)
- PALGRAVE MACMILLAN (1)
- palma (1)
- PAŃSTWOWA GALERIA SZTUKI (3)
- PEARSON (1)
- PENGUIN (2)
- PENGUIN BOOKS (1)
- PERONY KULTURY (1)
- PHAIDON (29)
- PIATKUS (1)
- PIE (3)
- PIW (5)
- PIX.HOUSE (1)
- POLIGRAF (1)
- POLONIKA (1)
- Polskie Wydawnictwo Muzyczne (3)
- POZNAŃSKIE (1)
- PRESTEL (50)
- PRINCETON (1)
- PRINCETON ARCHITECTURAL PRESS (1)
- PRÓSZYŃSKI I S- (1)
- PRÓSZYŃSKI I S-KA (1)
- PUBLICAT (1)
- PWM (18)
- PWN (11)
- RASTER (1)
- REAKTION BOOKS (1)
- REBIS (10)
- REWIZJE.EU (3)
- RIDINGHOUSE (1)
- RIZZOLI (8)
- Rizzoli International Publications (5)
- RM (2)
- ROYAL ACADEMY OF ARTS (1)
- Sagittaria (1)
- SALIX ALBA (1)
- SAQI (1)
- SBM (6)
- SCALA (1)
- SCHEIDEGGER & SPIESS (1)
- SCHIRMER/MOSEL (2)
- SCHRIMER/MOSEL (2)
- SEIGENSHA (1)
- SELTMAN+SOHNE (1)
- Shigo & Trees Assoc (1)
- SHS (2)
- SILVANA EDITORI (2)
- SINE QUA NON (1)
- SKARPA WARSZAWS (1)
- SKIRA (3)
- SŁOWO/OBRAZ TER (4)
- SŁOWO/OBRAZ TERYTORIA (29)
- SMAK SŁOWA (2)
- SMART BOOKS (1)
- SMITH STREET BOOKS (1)
- SNOECK (1)
- SOUL JAZZ BOOKS (1)
- STEIDL (1)
- STOW. HIST. SZT (1)
- STOW. HIST. SZTUKI (2)
- Stowarzyszenie Historyków Sztuki (2)
- STUDIA I MONOGRAFIE (2)
- STUDIO PRESS (1)
- SUUR KOMMAAN (1)
- TAKO (36)
- TASCHEN (111)
- TATARAK (2)
- TATE PUBLISHING (4)
- Tate Publishing (2)
- TENEUES (2)
- TeNeues (1)
- TERYTORIA (1)
- TF EDITORES (1)
- THAMES & HUDSON (112)
- THE BODLEY HEAD (1)
- THE HEPWORTH WAKEFIELD (1)
- THE MET (1)
- THE MIT PRESS (1)
- Towarzystwo Naukowe Societas Vistulana (1)
- TRIO (1)
- TUNDRA (1)
- TYNIEC WYDAWNIC (3)
- TYNIEC WYDAWNICTWO BENEDYKTYNÓW (3)
- UMCS (2)
- UMK (8)
- UNIVERSE (1)
- UNIVERSITAS (39)
- UNIVERSITY OF ILLINOIS PRESS (1)
- UNIWERSYTET ARTYSTYCZNY IM. M. ABAKANOWICZ W POZNANIU (1)
- UPNE PRESS (1)
- URBAŃSKI (1)
- V&A (3)
- V&A PUBLISHING (2)
- VERLAG KETTLER (2)
- VESPER (1)
- VICTIONARY (1)
- VIDE (1)
- VIRGINIA MUSEUM (1)
- VIS-A-VIS ETIUD (1)
- VITRA DESIGN MUSEUM (1)
- W BOOKS (1)
- W PODWÓRKU (1)
- W.A.B (1)
- WALDEMAR ANDZELM (1)
- WALTER KONIG (1)
- Walther Koenig (1)
- WALTHER KOENIG (1)
- WARSTWY (1)
- WARSZAWSKA FIRM (1)
- Warszawska Firma Wydawnicza (1)
- WARSZTATY KULTURY (1)
- WBC (2)
- WEKTORY (1)
- WELBECK (2)
- Wide Eyed Editions (1)
- WIDNOKRĄG (3)
- WIENAND (1)
- WIĘŹ (1)
- WILLIAM COLLINS (1)
- WOJCIECH MARZEC (18)
- WOLNO (5)
- WORDSWORTH (1)
- WUW (2)
- wyd UJ (7)
- WYD.UJ (6)
- WYD.UW (1)
- WYDAWN.LITERACK (1)
- WYDAWNICTWO DO (1)
- WYDAWNICTWO EDUKACYJNE UAM (1)
- WYDAWNICTWO LITERACKI (1)
- WYDAWNICTWO LITERACKIE (1)
- Wydawnictwo Miejskie Posnania (1)
- Wydawnictwo Naukowe PWN (6)
- Wydawnictwo Naukowe UAM (2)
- Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika (11)
- WYDAWNICTWO POZNAŃSKIE (1)
- Wydawnictwo Poznańskie (1)
- Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (1)
- Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego (1)
- Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego (2)
- WYSOKI ZAMEK (4)
- WYTWÓRNIA (2)
- YALE UNIVERSITY (10)
- YALE UNIVERSITY PRESS (4)
- ZACHĘTA NARODOWA GALERIA SZTUKI (1)
- Zachęta Narodowa Galeria Sztuki (5)
- ZAMEK UJAZDOWSKI (4)
- ZESZYTY LITERACKIE (1)
- ZNAK (9)
- ZUPA GRAFIKA (9)
- ZWIERCIADŁO (1)
- ZYSK I S-KA (1)
Cena
-
od
do
KINO TEATR KABARET W PRZEDWOJENNEJ POLSCE
„Lata dwudzieste…, lata trzydzieste…” – szarm i szyk, kino, kabaret, strusie pióra i rewiowy blask!
Napisana z imponującą erudycją opowieść o ulubionych rozrywkach Polaków w międzywojniu, kiedy ludzie naprawdę potrafili szaleć – od ulicy po salon.
Autor przywołuje to, co o kulturze, tej wyższej i tej spod znaku podkasanej muzy – pisali ówcześni. Inkrustuje swoją opowieść barwnymi anegdotami, fragmentami – często złośliwych – recenzji czy wspomnieniami postaci z artystycznego świecznika.
Bohaterami tej książki są twórcy wielcy i niszowi, najjaśniejsze gwiazdy i aktorzy grywający „ogony”, właściciele kin i artystki podrzędnych teatrzyków rewiowych, kompozytorzy najświetniejszych przebojów i bankruci, którzy wszystko postawili na jedną kartę, a publiczność nie dopisała... Ordonka i jej zabójcze dla producentów gaże, niezapomniane szlagiery Warsa i Petersburskiego, Arnold Szyfman rządzący twardą ręką warszawskimi teatrami czy ulubiony bohater wielu kabaretowych skeczy Wieniawa-Długoszowski – ich życie napisało historie tak ciekawe, jak fascynująca jest opowieść, którą snuje Wojciech Kałużyński.
Finezji dodają świetne zdjęcia, niektóre już znane, a inne publikowane po raz pierwszy. Mimo że są czarno-białe, sportretowany na nich świat jest niezwykle barwny.
Kino stało się w dwudziestoleciu międzywojennym jednym z ulubionych sposobów spędzania wolnego czasu. Mało to, było swego rodzaju ulubionym fetyszem tamtych czasów, działając zarówno na wyobraźnię kucharek, jak i pań z wyższych sfer, węglarzy z Powiśla i dżentelmenów w melonikach, podlotków i szacownych matron.
Wojtek Kałużyński
Rocznik 1971. Nałogowy oglądacz filmów i miłośnik gier, domorosły nihilista, wieczne dziecko, nieuleczalny kibic Polonii Warszawa. Absolwent wydziału polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Dziennikarz, krytyk filmowy i felietonista. Publikował w kilkunastu czasopismach m. in. w „Kinie”, „Filmie”, „Świecie Filmu”, „Nowej Fantastyce”, „Machinie”, „Przekroju”, „Dzienniku", „Bluszczu” i „K-Magu”, współpracownik TVP Kultura, ekspert Empiku. Współautor kilku książek zbiorowych o tematyce filmowej w tym „Kino Krzysztofa Kieślowskiego” pod red. Tadeusza Lubelskiego. W ubiegłym roku opublikował książkę o Zygmuncie Kałużyńskim "Pół życia w ciemności".
Dostępność: dostępne
KINOWE UNIWERSUM SUPERBOHATERÓW
Rok 2000 wyznaczył symboliczny początek współczesnego nurtu filmu komiksowego. Od chwili premiery filmu X-Men Bryana Singera, na podstawie komiksów amerykańskiego wydawnictwa Marvel, popularność oraz ilość kinowych przygód superherosów systematycznie rośnie, a wraz z nią także zainteresowanie stale poszerzającej się grupy fanów.
Co jest przyczyną ogromnego sukcesu filmowych produkcji, które jeszcze pod koniec XX wieku uchodziły za synonim złego smaku?
Co sprawia, że rzesze kinowych widzów z niecierpliwością przeczekują napisy końcowe, aby móc zobaczyć zapowiedzi kolejnych przygód swoich ulubieńców?
Dlaczego Kinowe Uniwersum Marvela stało się wielkim fenomenem kulturowym?
I w jaki sposób hollywoodzkim twórcom udaje się odtworzyć bogatą sieć personalno-fabularnych zależności, które cechują komiksowe epopeje z udziałem superbohaterów?
Niniejsza książka stanowi odpowiedź na powyższe pytania, będąc jednocześnie pierwszym w Polsce naukowym, całościowym opisem współczesnego filmu komiksowego, a zarazem pionierską propozycją narzędzi badawczych dla analizy fikcyjnych uniwersów. Jest to autorska, linearna opowieść dotycząca źródeł i charakterystyki superbohaterskich opowieści, które najwyraźniej zdominowały popularne media na długie lata.
Z recenzji:
„Kinowe uniwersum superbohaterów. Analiza współczesnego filmu komiksowego Tomasza Żaglewskiego to książka znakomita i zawierająca – bardzo potrzebną – propozycję uporządkowania terminów, kategorii i pojęć genologicznych służących do opisu utworów komiksowych i powstających na ich podstawie dzieł filmowych, ze szczególnym uwzględnieniem seryjnych filmów i komiksowych serii opowiadających o bohaterach obdarzonych nadnaturalnymi możliwościami, mających jednak o wiele szersze zastosowanie. Jest ona oparta na dobrze dobranej literaturze przedmiotu (głównie obcojęzycznej, gdyż nasze rodzime badania opisywanego zjawiska są albo już dość stare, albo szczątkowe), omówionej kompetentnie i z odpowiednią dozą krytycyzmu.
Pod względem metodologicznym jest Kinowe uniwersum superbohaterów propozycją posłużenia się tzw. nową historią filmu, która polega na równoległym badaniu tekstów filmowych i kontekstów, w jakich one się pojawiały (w tym wypadku: całego systemu produkcyjnego Hollywood, relacji pomiędzy publikacjami komiksowymi i utworami ekranowymi, reakcji fanów na adaptacje ich ulubionych dzieł, kulisy produkcji i analizę recepcji). Propozycja takiego spojrzenia na opisywane zjawisko jest świeża, intelektualnie nośna i jak najbardziej potrzebna”.
Prof. dr hab. Jerzy Szyłak
Uniwersytet Gdański
Książka jest oryginalną propozycją spojrzenia na procesy zachodzące współcześnie w obszarze filmowej popkultury. Zawiera kompetentnie sporządzone opisy mechanizmów miłośników kina popularnego. Publikacja jest przeznaczona dla czytelników komiksów i odbiorców kina superbohaterskiego, jak również dla studentów oraz wykładowców filmoznawstwa i kulturoznawstwa oraz pokrewnych kierunków. Zainteresują się nią także osoby śledzące historię i funkcjonowanie amerykańskiego przemysłu filmowego.
Dostępność: dostępne
NAUKA O BARWIE
Zagadnienia barwy występują w tylu różnorodnych dziedzinach nauki i aktywności ludzkiej, że napisanie książki, która by w sposób wyczerpujący omówiła wszystkie teoretyczne i praktyczne aspekty zjawiska barwy, nie jest chyba możliwe.
Wiedza o barwie rozwijała się dotąd prawie niezależnie w każdej z poszczególnych dziedzin z nią związanych, często bardzo odległych od siebie, jak np. optyka, fizjologia, psychologia, chemia itd.
Pełniejsze i wszechstronniejsze poznanie problematyki barwy może przyczynić się poważnie do rozszerzenia horyzontów i postępu naukowego czy technicznego w danej dziedzinie.
Od Autora, fragment
Dostępność: dostępne
PERFORMANS
Dostępność: dostępne
SZTUKA CENNIEJSZA NIŻ ZŁOTO
Kolejne wydanie dzieła, cieszącego się zasłużoną renomą u polskiego odbiorcy, adresowanego do szerokiego kręgu miłośników sztuki.
Książka ta to opowieść o historii sztuki europejskiej, od wczesnego średniowiecza do połowy XX wieku. Ukazuje ona najważniejsze style, dzieła i artystów na przestrzeni tego okresu. Napisana przystępnie i barwnie zjednuje sobie czytelnika nie tylko wnikliwym ujęciem problemów dotyczących sztuki, ale też pięknem literackiego stylu.
Obecne wydanie zawiera nowy materiał ilustracyjny, składający się z oryginalnych, kolorowych zdjęć dzieł sztuki. Pomimo wielu lat, jakie upłynęły od jej pierwszego wydania, książka nie straciła swojej aktualności, ponieważ jak napisała w słowie wstępnym do obecnego wydania prof. Maria Poprzęcka: czerpiemy z niej nie tylko głęboką wiedzę, ale i głębokie wzruszenie. I chyba temu ta książka zawdzięcza swą nie mijającą wartość.
Dostępność: dostępne
SZTUKA PISANIA NIE TYLKO O SZTUCE
Wspomnieniowa książka Bożeny Fabiani, opisująca warsztat pracy historyka, humanistki i pisarki, twórczyni i wieloletniej autorki serii „Gawędy o sztuce”. Autorka zaczyna swoją opowieść od studiów historycznych, następnie opisuje przygody związane m.in. z pracą w archiwach, Muzeum Narodowym, swoje podróże, narodziny kolejnych pasji badawczych itd.
Znakiem rozpoznawczym warsztatu Bożeny Fabiani jest żywa, wciągająca narracja – tak jest również w tym przypadku. Czytelnik znajdzie w książce liczne anegdoty, a cała powieść jest urozmaicona wstawkami literackimi, wyimkami z dzienników pisanych przez prof. Fabiani w różnych latach oraz odwołaniami do bieżących wydarzeń społecznych i politycznych.
"Pracowałam wtedy nad rozdziałem o higienie i gnębiło mnie pytanie, czy na Zamku Warszawskim było „miejsce potrzebne”, długo u nas wygódką zwane, a wtedy prywetą, czy nie? Czy król chodził piechotą w potrzebie, czy w XVII wieku już nie musiał? Pamiętam swoją wielką radość, gdy w jakimś spisie inwentarza znalazłam odpowiedź na tę ważną kwestię, mianowicie tzw. „segettę” – czyli eleganckie, nieraz bardzo ozdobne krzesło, a właściwie fotel z dziurą w środku, a pod dziurą szykowne wiaderko, słowem pradziadek sedesu. Księżna Sforza np. zamówiła u Leonarda da Vinci muzykę do swego złotego wiaderka, ale mało pojętny w tych sprawach Mistrz jakoś nie podjął wyzwania. A segetta z muzyką – czyż to nie byłby wielki wynalazek? Księżna miała wielką pretensję do Mistrza, zawiódł jej oczekiwania. A kiedy ja z kolei chciałam się dowiedzieć, jak to pomysłowe krzesło było umiejscowione, czy było jakieś dyskretne pomieszczenie na tę sedzietę, jak Polacy to słowo wymawiali, czy tylko stała za parawanem, to w siedemnastowiecznej rozprawie o budowaniu wyczytałam, że „Niegodna rzecz zda się pióra i karty o prywetach pisać”.
I bądź tu mądry, i pisz wiersze."
Fragment tekstu
Dostępność: dostępne