Producent
- 3DTOTAL PUBLISHING (1)
- 40 000 MALARZY (4)
- 5 CONTINENTS (2)
- 77 PRESS (1)
- AALTO UNIVERSITY HELSINKI SCHOOL (1)
- Abbeville Press (1)
- ABBEVILLE PRESS (1)
- ABC GALLERY (1)
- ABRAMS (12)
- ABRAMS IMAGE (1)
- ACC ART BOOKS (1)
- ACC Art Books (1)
- ADAM MARSZAŁEK (1)
- ADAM MICKIEWICZ (1)
- ADIT (1)
- AGENCJA DRAMATU I TEATRU (1)
- AGORA (5)
- Akademia Muzyczna F.Nowowiejskiego w Bydgoszczy (18)
- Akademia Sztuk Pięknych w Poznaniu (1)
- AKADEMIA SZTUKI (1)
- AKSJOMAT (3)
- ALEKSANDRA KLÓSKA (1)
- ALETHEIA (1)
- ALEX HAMMOND & MIKE TINNEY (1)
- ALMA-PRESS (3)
- ALMAPRESS (5)
- ANDRE DEUTSCH (1)
- APERTURE (1)
- ARCTURUS (1)
- ARKADY (63)
- ARSENAŁ (8)
- ART FABRYKA (1)
- ART GALLERY NSW (1)
- ARTA (2)
- ARTISAN (1)
- ARTMONSKY ARTS (1)
- ARW DK MEDIA POLAND (2)
- ASHMO LEAN (1)
- ASP GDAŃSK (1)
- ASP KATOWICE (3)
- ASP WROCŁAW (1)
- ASSOULINE (1)
- AURUM PRESS (1)
- AUSTERIA (3)
- Autoportret (1)
- BERNARDINUM (3)
- BĘC ZMIANA (22)
- BIAŁY KRUK (1)
- BIRKHAUSER (1)
- BIURO LITERACKI (1)
- BLOOMSBURY (2)
- BLUE BIRD (3)
- BOKFORLAGET MAX STROM (2)
- BOOKPLAN.PL (1)
- BOSZ (141)
- BUCHMANN (2)
- BUNKIER SZTUKI (1)
- BWA BYDGOSZCZ (1)
- BWA Bydgoszcz (2)
- BWA WROCŁAW (1)
- CANONGATE BOOKS (1)
- CENTR.RZEŹ.POLS (3)
- CENTRUM ARCHITEKTURY (11)
- CENTRUM RZEŹBY POLSKIEJ W OROŃSKU (12)
- Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski (6)
- Centrum Sztuki Współczesnej ZNAKI CZASU w Toruniu (2)
- chartwell books (1)
- CHRONICAL BOOKS (1)
- CHRONICLE BOOKS (5)
- CLARKOSON POTTER (1)
- CMW ŁÓDŹ (1)
- COLBY MUSEUM OF ART (1)
- Collegium Columbinum (1)
- CONRAN OCTOPUS (1)
- CZARNE (4)
- D2D.PL (8)
- DAAB (1)
- DAMIANI (2)
- DIALOG (6)
- DK (2)
- DODO EDITOR (1)
- DOLNOŚLĄSKIE WYDAWNICTWO EDUKACYJNE (2)
- DOUBLE-BARRELLED BOOKS (1)
- DRAGON (5)
- DRUGA NOGA (1)
- DWIE SIOSTRY (6)
- Dzielnicowy Dom Kultury „Węglin” (1)
- EDICIONES POLIGRAFA (1)
- Editions spotkania (1)
- EDUARDS KAVIE (1)
- EDUARDS KLAVINS (2)
- EGMONT (1)
- ELEPHANT (1)
- EMG (6)
- Entliczek (1)
- EPERONS-OSTROGI (1)
- Europejskie Centrum Filmowe Camerimage (1)
- EVVIVA L-ARTE (1)
- EZOP (1)
- FARBIARNIA (2)
- FKG (1)
- FLAME TREE PUBLISHING (3)
- FLAMMARIONflammarion (1)
- FORMAT (11)
- FRANCES LINCOLN (1)
- FUEL (7)
- FUN. SZTUKI ŚWIATA (1)
- FUND. POWIĘKSZE (1)
- FUNDACJA ARCHEOLOGIA FOTOGRAFII (1)
- FUNDACJA CHARYTATYWNI (1)
- Fundacja Nowej Kultury BEC ZMIANA (2)
- FUNDACJA PRODOT (1)
- Fundacja Tumult (1)
- FUNDACJA ZW (3)
- FUNDATION CARLIER (1)
- GALERIA A TAK (1)
- GALERIA ART (2)
- Galeria Bielska BWA (3)
- Galeria Sztuki WOZOWNIA (3)
- GALERIJA MENO PARKAS (1)
- GALLIMARD (1)
- GDYŃSKA SZKOŁA FILMOWA (1)
- GECKO PRESS (1)
- GESTALTEN (21)
- GETTY PUBLICATIONS (1)
- GINGKO PRESS (1)
- GOETHE INSTYTUT (2)
- GRUPA COGITO (1)
- HA!ART (4)
- HANGAR (1)
- HANNIBAL (1)
- Hardie Grant (1)
- HARDIE GRANT (1)
- HARPER (1)
- HARPER COLLINS (1)
- HARPER PERENNIAL (1)
- HATJE CANTZ (8)
- HEYDAY (1)
- HIRMER (2)
- HIRMER VERLAG (2)
- IMAGES PUBLISHING (2)
- IN ROCK (2)
- INDEX BOOK (1)
- inny (7)
- INOTHERWORDS (1)
- INSIGNIS MEDIA (1)
- INSTYTUT ADAMA (1)
- Instytut Architektury (1)
- INSTYTUT IM. JERZEGO GROTOWSKIEGO (3)
- Instytut Kultury Popularnej Fundacja (1)
- Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk (5)
- INSTYTUT TEATRA (2)
- Instytut Teatralny (4)
- INTELLECTBOOKS (1)
- IS PAN (7)
- ISKRY (1)
- JEDNOŚĆ (4)
- KA (3)
- KAGRA (2)
- KAIDO OLE (1)
- KAMPANIA ARTYSTYCZNA (4)
- KARAKTER (22)
- Katedra Wydawnictwo Naukowe (7)
- KEHRER (2)
- KERBER (2)
- kino muzeum (1)
- KIRIN (1)
- KIRINWydawnictwo (4)
- KOENEMANN (9)
- KONEMANN (1)
- Korporacja Ha!art (1)
- KROPKA KRESKA (1)
- KRYTYKA POLIT. (2)
- KRYTYKA POLITYC (1)
- KRYTYKA POLITYCZNA (6)
- KSIĄŻKA I PRASA (2)
- KUB (2)
- KULTURA GNIEWU (2)
- KWIATY ORIENTU (1)
- LABEL MAGAZINE (1)
- LAURENCE KING (18)
- LAURENCE KING PUBLISHING (4)
- LEWBEN ART FOUNDATION (1)
- LIETUVOS KULTUROS TARYBA (1)
- LIFE (1)
- LIRA (2)
- LITERÓWKA (1)
- LITTLE GESTALTE (1)
- Little Gestalten (1)
- LOFT (1)
- LUDION (2)
- LUND HUMPHRIES (1)
- LUSTER (2)
- MACK (2)
- MANCHESTER UNIV (1)
- MANDO (1)
- MARGINESY (3)
- MCK (6)
- MCSW =ELEKTROWNIA= (1)
- MEDIA RODZINA (2)
- MENCHESTER (1)
- MERRELL (1)
- MFA (1)
- MFA BOSTON (1)
- MHF KRAKÓW (5)
- MHK (1)
- MIEJSKA GALERIASZTUKI W CZĘSTOCHOWIE (1)
- MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KULTURY (6)
- Międzynarodowe Centrum Kultury Kraków (10)
- MIK (2)
- MOCAK (10)
- MOMA (5)
- MONSA (1)
- MONTREAL MUSEUM (1)
- MS (1)
- MSN W WARSZAWIE (2)
- MUSEUM OF FINE (1)
- MUZ.SZT.NOWOCZE (1)
- MUZA (2)
- MUZEUM ARCHITEKTURY WE WROCŁAWIU (1)
- MUZEUM KARYKATU (1)
- MUZEUM KARYKATURY IM. ERYKA LIPIŃSKIEGO (2)
- MUZEUM KINEMATOGRAFII (1)
- MUZEUM MIASTA GDYNI (1)
- MUZEUM NAR.WKR. (2)
- Muzeum Narodowe w Krakowie (1)
- MUZEUM NARODOWE W WARSZAWIE (1)
- MUZEUM OKR.BYDG (1)
- Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy (1)
- Muzeum Okręgowego w Toruniu (1)
- MUZEUM SZTUKI (2)
- MUZEUM SZTUKI Ł (1)
- MUZEUM SZTUKI N (2)
- MUZEUM SZTUKI NOWOCZESNEJ W WARSZAWIE (1)
- MUZEUM SZTUKI W ŁODZI (7)
- MUZEUM WARSZAWY (3)
- NA PRZYKŁAD (2)
- NARODOWY INSTYTUT FRYDERYKA CHOPINA (1)
- NASZA KSIĘGARNI (1)
- NATIONAL GALLE (1)
- National Gallery London Publications (1)
- NATIONAL PORTRAIT GALLERY (1)
- NATIONAL PORTRT (2)
- NCK (3)
- NERITON (6)
- NEW HELO AND PIONEERS (1)
- NIAIU (8)
- NIEPIESZNE (2)
- NISZA (2)
- NO DAYZ OFF (6)
- NOIR SUR BLANC (1)
- OCTOPUS (1)
- OFFICYNA (2)
- OFICYNA WYDAWNICZA ORYGINAŁY (1)
- OSSOLINEUM (2)
- OŚRODEK KARTA (1)
- OŚRODEK KULT. I (4)
- OŚRODEK KULT. ISZTUKI WE WROCŁAWIU (2)
- PAGEONE (1)
- PALGRAVE MACMILLAN (1)
- palma (1)
- PAŃSTWOWA GALERIA SZTUKI (3)
- PEARSON (1)
- PENGUIN (1)
- PENGUIN BOOKS (1)
- PERONY KULTURY (1)
- PHAIDON (29)
- PIATKUS (1)
- PIE (4)
- PIW (5)
- PIX.HOUSE (1)
- POLIGRAF (1)
- POLONIKA (1)
- Polskie Wydawnictwo Muzyczne (3)
- POZNAŃSKIE (1)
- PRESTEL (49)
- PRINCETON (1)
- PRINCETON ARCHITECTURAL PRESS (1)
- PRÓSZYŃSKI I S- (1)
- PRÓSZYŃSKI I S-KA (1)
- PUBLICAT (1)
- PWM (18)
- PWN (11)
- RASTER (1)
- REAKTION BOOKS (1)
- REBIS (9)
- REWIZJE.EU (3)
- RIDINGHOUSE (1)
- RIZZOLI (9)
- Rizzoli International Publications (5)
- RM (2)
- ROYAL ACADEMY OF ARTS (1)
- Sagittaria (1)
- SALIX ALBA (1)
- SAQI (1)
- SBM (6)
- SCALA (1)
- SCHEIDEGGER & SPIESS (1)
- SCHIRMER/MOSEL (1)
- SCHRIMER/MOSEL (2)
- SEIGENSHA (1)
- SELTMAN+SOHNE (1)
- Shigo & Trees Assoc (1)
- SHS (2)
- SILVANA EDITORI (2)
- SINE QUA NON (1)
- SKARPA WARSZAWS (1)
- SKIRA (4)
- SŁOWO/OBRAZ TER (4)
- SŁOWO/OBRAZ TERYTORIA (29)
- SMAK SŁOWA (2)
- SMART BOOKS (1)
- SMITH STREET BOOKS (1)
- SNOECK (1)
- SOUL JAZZ BOOKS (1)
- STEIDL (1)
- STOW. HIST. SZTUKI (2)
- Stowarzyszenie Historyków Sztuki (2)
- STUDIA I MONOGRAFIE (2)
- STUDIO PRESS (1)
- SUUR KOMMAAN (1)
- TAKO (35)
- TASCHEN (124)
- TATARAK (2)
- Tate Gallery Publications (1)
- TATE PUBLISHING (9)
- Tate Publishing (2)
- TeNeues (1)
- TENEUES (4)
- TERYTORIA (1)
- TF EDITORES (1)
- THAMES & HUDSON (115)
- THE BODLEY HEAD (1)
- THE HEPWORTH WAKEFIELD (1)
- THE MET (1)
- THE MIT PRESS (1)
- TIMOF (1)
- Towarzystwo Naukowe Societas Vistulana (1)
- TRIO (1)
- TUNDRA (1)
- TYNIEC WYDAWNIC (3)
- TYNIEC WYDAWNICTWO BENEDYKTYNÓW (3)
- UMCS (2)
- UMK (8)
- UNIVERSE (1)
- UNIVERSITAS (38)
- UNIVERSITY OF ILLINOIS PRESS (1)
- UNIWERSYTET ARTYSTYCZNY IM. M. ABAKANOWICZ W POZNANIU (1)
- UPNE PRESS (1)
- URBAŃSKI (1)
- V&A (3)
- V&A PUBLISHING (2)
- VERLAG KETTLER (2)
- VESPER (1)
- VICTIONARY (2)
- VIDE (1)
- VIRGINIA MUSEUM (1)
- VIS-A-VIS ETIUD (1)
- VITRA DESIGN MUSEUM (1)
- W BOOKS (1)
- W DRODZE (1)
- W PODWÓRKU (1)
- W.A.B (1)
- WALDEMAR ANDZELM (1)
- WALTER KONIG (1)
- Walther Koenig (1)
- WARSTWY (1)
- WARSZAWSKA FIRM (1)
- Warszawska Firma Wydawnicza (1)
- WARSZTATY KULTURY (1)
- WBC (1)
- WEKTORY (1)
- WELBECK (2)
- Wide Eyed Editions (1)
- WIDNOKRĄG (3)
- WIENAND (1)
- WIĘŹ (1)
- WILLIAM COLLINS (1)
- WOJCIECH MARZEC (18)
- WOLNO (5)
- WORDSWORTH (1)
- WUW (2)
- wyd UJ (7)
- WYD.UJ (6)
- WYD.UW (1)
- WYDAWN.LITERACK (1)
- WYDAWNICTWO DO (1)
- WYDAWNICTWO EDUKACYJNE UAM (1)
- WYDAWNICTWO LITERACKI (1)
- WYDAWNICTWO LITERACKIE (1)
- Wydawnictwo Miejskie Posnania (1)
- Wydawnictwo Naukowe PWN (5)
- Wydawnictwo Naukowe UAM (2)
- Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika (11)
- WYDAWNICTWO POZNAŃSKIE (1)
- Wydawnictwo Poznańskie (1)
- Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (1)
- Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego (1)
- Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego (2)
- WYSOKI ZAMEK (4)
- WYTWÓRNIA (2)
- YALE UNIVERSITY (10)
- YALE UNIVERSITY PRESS (4)
- ZACHĘTA NARODOWA GALERIA SZTUKI (2)
- Zachęta Narodowa Galeria Sztuki (5)
- ZAMEK UJAZDOWSKI (4)
- ZESZYTY LITERACKIE (1)
- ZNAK (9)
- ZUPA GRAFIKA (9)
- ZWIERCIADŁO (1)
- ZYSK I S-KA (1)
Cena
-
od
do
13 PIĘTER (NOWE WYDANIE)
Nowe, uaktualnione wydanie znakomitego reportażu
Po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku Polska cierpiała na gigantyczny głód mieszkaniowy. Problem ten przez całe dwudziestolecie próbowali rozwiązać różnego rodzaju zapaleńcy, społecznicy, ludzie z misją. Bezskutecznie.
Po 1989 roku Polska znów znalazła się w punkcie wyjścia. Tanich mieszkań jak nie było, tak nie ma. Kolejne pomysły na rozwiązanie problemu mieszkaniowego okazują się gorsze od poprzednich, a luki prawne w istniejącym systemie bezwzględnie wykorzystują banki, deweloperzy i czyściciele kamienic. Wielu obywateli radzi sobie więc, jak może, wegetując, oszukując, adaptując się. Umowy kredytowe podpisały prawie dwa miliony Polaków. Przyjęty z entuzjazmem projekt Mieszkanie Plus również okazał się mrzonką.
Słowo „dom” odmieniane przez wszystkie przypadki przez bohaterów tej książki nie kojarzy się im ze stabilizacją ani spokojem, a większość opowiedzianych tu historii jest tragiczna. Żeby ich wysłuchać, Filip Springer trafił do mieszkania w piwnicy, kontenerze, garażu i małej gastronomi na piątym piętrze kamienicy. I przekonał się, jak rzeczywistość może różnić się od marzeń.
Dostępność: dostępne
B JAK BAUHAUS
Tytuł przewrotny, bo autor, wybitny brytyjski krytyk dizajnu, nie tylko o Bauhausie pisze: A jak autentyk, B jak Bauhaus, C jak cztery kółka – i tak aż do końca alfabetu. To subiektywny, wycinkowy, ale jednocześnie fascynujący portret przedmiotów z których powstał (i nadal powstaje!) nowoczesny świat. Deyan Sudjic, dyrektor Design Museum w Londynie, w kilkudziesięciu niedługich rozdziałach z równą swadą pisze o architekturze, jak i o grach komputerowych na przykładzie serii Grand Theft Auto; zajmuje się tematami bardzo rozległymi (film, moda, funkcjonalizm), ale skupia się również na drobiazgach, które wszyscy dobrze znamy z codziennego życia. Nie przestaje zadawać pytań i dociekać natury otaczających nas wytworów współczesności: czym jest autentyczność, a czym podróbka? Dlaczego niedoskonały przedmiot może być bardziej wartościowy niż jego perfekcyjnie dopracowany odpowiednik? Czemu ornament jest sprawą śmiertelnie poważną? Dociekliwość, iście angielskie poczucie humoru i autoironia to cechy charakterystyczne twórczości Sudjica, B jak Bauhaus zaś to książka, której nie sposób odłożyć na półkę.
Deyan Sudjic jest dyrektorem Design Museum w Londynie. Opublikował wiele książek na temat architektury i dizajnu, m.in. The Edifice Complex: How the Rich and Powerful Shape the World, 100 Mile City i Norman Foster: A Life in Architecture. Współtworzył miesięcznik poświęcony architekturze „Blueprint”, jako krytyk współpracował także z „The Observer”. W 2002 roku był dyrektorem Biennale Architektury w Wenecji. W 2013 roku nakładem wydawnictwa Karakter ukazał się jego Język rzeczy, znakomicie przyjęte przez czytelników wprowadzenie do świata współczesnego dizajnu.Tytuł przewrotny, bo autor, wybitny brytyjski krytyk dizajnu, nie tylko o Bauhausie pisze: A jak autentyk, B jak Bauhaus, C jak cztery kółka – i tak aż do końca alfabetu. To subiektywny, wycinkowy, ale jednocześnie fascynujący portret przedmiotów z których powstał (i nadal powstaje!) nowoczesny świat. Deyan Sudjic, dyrektor Design Museum w Londynie, w kilkudziesięciu niedługich rozdziałach z równą swadą pisze o architekturze, jak i o grach komputerowych na przykładzie serii Grand Theft Auto; zajmuje się tematami bardzo rozległymi (film, moda, funkcjonalizm), ale skupia się również na drobiazgach, które wszyscy dobrze znamy z codziennego życia. Nie przestaje zadawać pytań i dociekać natury otaczających nas wytworów współczesności: czym jest autentyczność, a czym podróbka? Dlaczego niedoskonały przedmiot może być bardziej wartościowy niż jego perfekcyjnie dopracowany odpowiednik? Czemu ornament jest sprawą śmiertelnie poważną? Dociekliwość, iście angielskie poczucie humoru i autoironia to cechy charakterystyczne twórczości Sudjica, B jak Bauhaus zaś to książka, której nie sposób odłożyć na półkę.
Deyan Sudjic jest dyrektorem Design Museum w Londynie. Opublikował wiele książek na temat architektury i dizajnu, m.in. The Edifice Complex: How the Rich and Powerful Shape the World, 100 Mile City i Norman Foster: A Life in Architecture. Współtworzył miesięcznik poświęcony architekturze „Blueprint”, jako krytyk współpracował także z „The Observer”. W 2002 roku był dyrektorem Biennale Architektury w Wenecji. W 2013 roku nakładem wydawnictwa Karakter ukazał się jego Język rzeczy, znakomicie przyjęte przez czytelników wprowadzenie do świata współczesnego dizajnu.
Dostępność: dostępne
BALLADA O DZIEWCZYNIE. Z EWĄ FRYSZAK ROZMAWIA JANUSZ GÓRSKI
"Choć dziś w Polsce nazwisko Ewy Frysztak niewiele mówi, w Stanach Zjednoczonych jej plakaty krążą na czarnym rynku. Z rozmowy z Januszem Górskim wyłania się portret nieprzeciętnej osoby: mistrzyni okładek PIW-u, eleganckiej damy w perłowej kolii, klnącej jak szewc, a przy tym osoby twórczej i niezależnej. Jej barwnym życiem (trzech mężów, stolik w „Kameralnej” obok stolika Marka Hłaski, przyjaźnie z najwybitniejszymi polskimi grafikami) można by obdzielić kilka biografii.
Najważniejsze są jednak jej prace, zwłaszcza tworzone od lat pięćdziesiątych okładki książek, raz rysowane zamaszystym gestem, z werwą i rozmachem, innym razem pieczołowicie i z imponującą dyscypliną skonstruowane. Twórczość Ewy Frysztak to odpowiedź na docierające do PRL-u echa modernistycznego projektowania, bardzo charakterystyczna, pomysłowa – i aż do dzisiaj zapomniana. Ponad dwieście reprodukcji przybliża czytelnikowi z jednej strony wizualną atmosferę świata polskiej książki sprzed kilku dekad, a z drugiej stanowi świadectwo wyjątkowego talentu."
Dostępność: dostępne
CIEMNE TYPKI SEKRETN E ŻYCIE ZNAKÓW TYPOGRAFICZNYCH
Kropkaprzecinekkreskaznakzapytaniaspacjaiinneznakiinterpunkcyjneitypograficzneskądsięwzięły
Ciężko przeczytać? Spróbujcie jeszcze raz.
Kropka, przecinek, kreska, znak zapytania, spacja (i inne znaki interpunkcyjne i typograficzne) – skąd się wzięły? Jaka jest ich pogmatwana i sięgająca nieraz zamierzchłych czasów historia? Bo do czego służą, zdążyliście się już chyba zorientować po pierwszym akapicie. Keith Houston, autor bestsellerowej "Książki" (o historii książek właśnie) tym razem tropi pochodzenie i bada przemiany niezauważanych na co dzień znaków, bez których czytanie (i pisanie!) stałoby się męką. Kratka numeryczna (większość z was zna ją zapewne jako hashtag), tak popularna dzisiaj na Instagramie i Twitterze, ma rodowód sięgający starożytnego Rzymu i jest wszechobecna, znak akapitu tymczasem, przez stulecia w powszechnym użyciu, popełnił typograficzne samobójstwo parę wieków temu, choć można go odnaleźć na jednej z ikon programu Microsoft Word.
Barwnie napisana, przystępna, naszpikowana fascynującymi faktami opowieść Houstona to malutka część historii zachodniej kultury. Jak się jednak okazuje – nieodzowna!
Dostępność: dostępne
CZERWONY MONTER. MIEC ZYSŁAW BERMAN GRAFIK, KTÓRY ZAPROJEKTOWAŁ POLSKI KOMUNIZM
Pierwsza książka poświęcona w całości jednemu z najważniejszych projektantów graficznych w Polsce. Mieczysław Berman, który w latach 20. i 30. był związany z ruchem komunistycznym i współpracował z opozycyjnymi lewicowymi wydawnictwami, po wojnie stał się jednym z głównych propagandystów pracujących na rzecz komunistycznej władzy. Jego życiowe i polityczne wybory budziły kontrowersje i przez wiele lat utrudniały rzetelną ocenę jego twórczości. Piotr Rypson prezentuje twórczość grafika, pokazując jego ewolucję oraz wpływ, jaki wywarł na polską kulturę wizualną.
Książka zawiera setki kolorowych reprodukcji – okładek, plakatów i innych projektów Bermana, a także cenne dokumenty, m.in. samokrytykę, jaką złożył on w 1951 roku na posiedzeniu komitetu partii. Piotr Rypson stara się przedstawić możliwie złożony obraz życia i twórczości Bermana, stroni jednak od wydawania jednoznacznych sądów. Te zostawia czytelnikowi.
Dostępność: dostępne
DIZAJN NA CO DZIEŃ
Pierwsze polskie wydanie kultowej książki poświęconej projektowaniu.
Dostępność: dostępne
DUCHOLOGIA POLSKA. RZECZY I LUDZIE W LATACH TRANSFORMACJI
Przełom lat 80. i 90. opowiedziany przez pryzmat przedmiotów i obyczajów. Olga Drenda zbiera artefakty czasu polskich przemian: fotografie, kolorowe magazyny i czasopisma ezoteryczne, kalendarze, reklamy, kasety wideo, okładki książek. Widać na nich przeobrażającą się rzeczywistość; współistnienie dwóch kulturowych i estetycznych porządków. Widać także marzenia i aspiracje Polaków, którzy za wszelką cenę pragną być nowocześni i „dogonić Zachód”. Obok barów mlecznych pojawiają się fastfoody, adidasy wypierają sofiksy, telewizja emituje pierwsze reklamy (prusakolep!), ludzie z wypiekami na twarzy uczestniczą w seansach spirytystycznych Kaszpirowskiego. Pisząc o tamtej rzeczywistości, autorka nie popada w nostalgię ani ironię. Z antropologiczną wrażliwością i wyczuciem analizuje to, co udało jej się zdokumentować. Rezultatem jest fascynujący zapis polskiej codzienności okresu transformacji – rzecz, którą najpierw czyta się z zapartym tchem, a potem trzeba przemyśleć.
Olga Drenda – dziennikarka i tłumaczka, absolwentka Etnologii i Antropologii Kultury UJ. Publikowała m.in. w "Polityce", "The Guardian", "2+3D", "Glissando", "Dwutygodniku", "Lampie", "Digital Camera Polska", "Tygodniku Powszechnym", "Szumie", "Trans/Wizjach", "Gazecie Magnetofonowej". Współpracowała z festiwalem Unsound i lubelskim Centrum Spotkania Kultur. Współautorka polskiego przekładu Delikatnego mechanizmu i Wybuchowego biletu W.S. Burroughsa, tłumaczka scenariuszy filmowych oraz fragmentów Bukaresztu Małgorzaty Rejmer na język angielski. Założycielka i autorka strony Duchologia Polska. Mieszka w Mikołowie.
Dostępność: dostępne
EMILIA MEBLE MUZEUM MODERNIZM
Portret legendarnego warszawskiego budynku.
Stojący pomiędzy wieżowcami, piętrowy, całkowicie przeszklony pawilon z charakterystycznym, ekspresyjnie łamanym dachem jest doskonale znany wielbicielom peerelowskich komedii (to tu toczy się akcja filmu „Nie lubię poniedziałku”), miłośnikom sztuki współczesnej i rosnącej rzeszy entuzjastów architektury modernistycznej. Oddany do użytku w 1970 roku, przez lata był najbardziej znanym stołecznym domem meblowym, by w 2012 roku stać się tymczasową siedzibą Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Dostępność: dostępne
FOTKA O ZDJĘCIACH I MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH
Nathan Jurgenson, młody badacz społeczeństwa, stawia pytanie o to, jak rozumieć fotografię w epoce mediów społecznościowych i zalewających nas zewsząd nowych obrazów: niekończących się selfie, postarzanych widoków, zdjęć jedzenia i znikających w sieci fotek. I odpowiada na nie w nieoczywisty sposób: zamiast potępiać strumień fotek jako nieprawdziwą i nieartystyczną fotografię, proponuje ich pogłębione rozumienie – jako filtru, przez który widzimy otaczającą nas rzeczywistość, i jako sposobu porozumiewania się z innymi. Obiektyw aparatu fotograficznego, który nosimy w kieszeni, zmienił spojrzenie na nas samych i świat, w którym żyjemy – fotka to nieustanna komunikacja, a świat istnieje tylko o tyle, o ile jest komunikowany.
Fotografię społecznościową rozumiem nie tyle jako stadium w rozwoju fotografii albo jako awans amatorskich zdjęć błyskawicznych w hierarchii fotograficznej, ile jako przemianę o większym zasięgu – dotyczącą wyrażania siebie, pamięci i tego, co społeczne. Przeciwstawiam się zatem tendencji panującej wśród krytyków do przyglądania się najpierw gadżetom – do rozpoczynania od rzeczy, w najbardziej dosłownym sensie. Dyskusje o zdjęciach społecznościowych rzadko wykraczają poza obszar urządzeń i platform, szczegółów technicznych – tego, której firmie się udaje, która ponosi porażkę, kto inwestuje i kto kogo kupuje. Tymczasem myślenie o fotografii społecznościowej po prostu jako fotografii wykonywanej urządzeniami przenośnymi, albo fotografii w mediach społecznościowych, jest myśleniem zbyt prostym, dosłownym i technocentrycznym. W zamian proponuję rozumienie fotografii społecznościowej jako praktyki kulturowej, zwłaszcza sposobu widzenia, mówienia i uczenia się.
fragment książki
Dostępność: dostępne
INNE KIOTO
Współpraca Kathy Arlyn Sokol.
Autorzy książki zabierają nas na spacer po mieście, które przez tysiąc lat było stolicą Japonii. Przemierzając ulice Kioto, opowiadają o jego architekturze, kulturze materialnej i wielowiekowej tradycji, która znalazła w nich swój wyraz. Opisując formę bram i ogrodów, kształt czarek, fakturę i połysk desek podłogowych, sposób obszycia mat tatami czy konwencję malowania parawanów, autorzy zwracają uwagę na zapisaną w nich symbolikę, a także na ich rozmaite, nieraz zaskakujące, funkcje. Szkicują przy tym historię rozwoju japońskiej estetyki, która wykuwała się w dużej mierze pod naporem i w opozycji do kultury chińskiej. A ponieważ wyczucie estetyki ma w Japonii wymiar duchowy i filozoficzny, opowieść o pięknie Kioto dalece wykracza poza jego aspekt materialny, staje się opowieścią o sposobach życia, percepcji świata i czymś jeszcze.
Dostępność: dostępne
KSIĄŻKA PO OKŁADCE (KARAKTER)
Lepiej nie oceniać treści książek po okładkach – a jednak budzą one w czytelnikach żywe emocje: od zachwytu do odrazy, od ciekawości po niechęć. Gdy prawie dekadę temu Patryk Mogilnicki, ilustrator, projektant i miłośnik literatury ujrzał w księgarni szczególnie brzydkie wydanie swojej ulubionej powieści, podzielił się swoją frustracją na Facebooku i założył stronę Kupiłbym tę książkę, gdyby nie okładka. W ciągu kilku dni zdobyła liczne grono zagorzałych fanów: ludzi, dla których książki to więcej niż treść: to wierni towarzysze naszego życia.
Dla takich jak Wy powstał niniejszy tom.
Autor zebrał w nim doborowe grono osób, które książki tworzą. Przedstawia najważniejsze projektantki i projektantów, rozmawia na temat szczególnie znanych i udanych realizacji, a niektórych wypytuje bardziej szczegółowo: o pracę w branży, największe sukcesy, najdotkliwsze porażki i niezrealizowane projekty, z których sporo można zresztą tutaj można zobaczyć.
Obowiązkowa lektura dla wszystkich, którzy lubią książkami się zachwycić!
Dostępność: dostępne