Producent
- 3DTOTAL PUBLISHING (1)
- 40 000 MALARZY (4)
- 5 CONTINENTS (2)
- 77 PRESS (1)
- AALTO UNIVERSITY HELSINKI SCHOOL (1)
- Abbeville Press (1)
- ABBEVILLE PRESS (1)
- ABC GALLERY (1)
- ABRAMS (12)
- ABRAMS IMAGE (1)
- ACC Art Books (1)
- ACC ART BOOKS (1)
- ADAM MARSZAŁEK (1)
- ADAM MICKIEWICZ (1)
- ADIT (1)
- AGENCJA DRAMATU I TEATRU (1)
- AGORA (5)
- Akademia Muzyczna F.Nowowiejskiego w Bydgoszczy (18)
- Akademia Sztuk Pięknych w Poznaniu (1)
- AKADEMIA SZTUKI (1)
- AKSJOMAT (3)
- ALEKSANDRA KLÓSKA (1)
- ALETHEIA (1)
- ALEX HAMMOND & MIKE TINNEY (1)
- ALMA-PRESS (3)
- ALMAPRESS (5)
- ANDRE DEUTSCH (1)
- APERTURE (1)
- ARCTURUS (1)
- ARKADY (63)
- ARSENAŁ (8)
- ART FABRYKA (1)
- ART GALLERY NSW (1)
- ARTA (2)
- ARTISAN (1)
- ARTMONSKY ARTS (1)
- ARW DK MEDIA POLAND (2)
- ASHMO LEAN (1)
- ASP GDAŃSK (1)
- ASP KATOWICE (3)
- ASP WROCŁAW (1)
- ASSOULINE (1)
- AURUM PRESS (1)
- AUSTERIA (3)
- Autoportret (1)
- BERNARDINUM (3)
- BĘC ZMIANA (22)
- BIAŁY KRUK (1)
- BIRKHAUSER (1)
- BIURO LITERACKI (1)
- BLOOMSBURY (2)
- BLUE BIRD (3)
- BOKFORLAGET MAX STROM (2)
- BOOKPLAN.PL (1)
- BOSZ (141)
- BUCHMANN (2)
- BUNKIER SZTUKI (1)
- BWA Bydgoszcz (2)
- BWA BYDGOSZCZ (1)
- BWA WROCŁAW (1)
- CANONGATE BOOKS (1)
- CENTR.RZEŹ.POLS (3)
- CENTRUM ARCHITEKTURY (11)
- CENTRUM RZEŹBY POLSKIEJ W OROŃSKU (12)
- Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski (6)
- Centrum Sztuki Współczesnej ZNAKI CZASU w Toruniu (2)
- chartwell books (1)
- CHRONICAL BOOKS (1)
- CHRONICLE BOOKS (5)
- CLARKOSON POTTER (1)
- CMW ŁÓDŹ (1)
- COLBY MUSEUM OF ART (1)
- Collegium Columbinum (1)
- CONRAN OCTOPUS (1)
- CZARNE (4)
- D2D.PL (8)
- DAAB (1)
- DAMIANI (2)
- DIALOG (6)
- DK (2)
- DODO EDITOR (1)
- DOLNOŚLĄSKIE WYDAWNICTWO EDUKACYJNE (2)
- DOUBLE-BARRELLED BOOKS (1)
- DRAGON (5)
- DRUGA NOGA (1)
- DWIE SIOSTRY (6)
- Dzielnicowy Dom Kultury „Węglin” (1)
- EDICIONES POLIGRAFA (1)
- Editions spotkania (1)
- EDUARDS KAVIE (1)
- EDUARDS KLAVINS (2)
- EGMONT (1)
- ELEPHANT (1)
- EMG (6)
- Entliczek (1)
- EPERONS-OSTROGI (1)
- Europejskie Centrum Filmowe Camerimage (1)
- EVVIVA L-ARTE (1)
- EZOP (1)
- FARBIARNIA (2)
- FKG (1)
- FLAME TREE PUBLISHING (3)
- FLAMMARIONflammarion (1)
- FORMAT (11)
- FRANCES LINCOLN (1)
- FUEL (7)
- FUN. SZTUKI ŚWIATA (1)
- FUND. POWIĘKSZE (1)
- FUNDACJA ARCHEOLOGIA FOTOGRAFII (1)
- FUNDACJA CHARYTATYWNI (1)
- Fundacja Nowej Kultury BEC ZMIANA (2)
- FUNDACJA PRODOT (1)
- Fundacja Tumult (1)
- FUNDACJA ZW (3)
- FUNDATION CARLIER (1)
- GALERIA A TAK (1)
- GALERIA ART (2)
- Galeria Bielska BWA (3)
- Galeria Sztuki WOZOWNIA (3)
- GALERIJA MENO PARKAS (1)
- GALLIMARD (1)
- GDYŃSKA SZKOŁA FILMOWA (1)
- GECKO PRESS (1)
- GESTALTEN (21)
- GETTY PUBLICATIONS (1)
- GINGKO PRESS (1)
- GOETHE INSTYTUT (2)
- GRUPA COGITO (1)
- HA!ART (4)
- HANGAR (1)
- HANNIBAL (1)
- Hardie Grant (1)
- HARDIE GRANT (1)
- HARPER (1)
- HARPER COLLINS (1)
- HARPER PERENNIAL (1)
- HATJE CANTZ (8)
- HEYDAY (1)
- HIRMER (2)
- HIRMER VERLAG (2)
- IMAGES PUBLISHING (2)
- IN ROCK (2)
- INDEX BOOK (1)
- inny (7)
- INOTHERWORDS (1)
- INSIGNIS MEDIA (1)
- INSTYTUT ADAMA (1)
- Instytut Architektury (1)
- INSTYTUT IM. JERZEGO GROTOWSKIEGO (3)
- Instytut Kultury Popularnej Fundacja (1)
- Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk (5)
- INSTYTUT TEATRA (2)
- Instytut Teatralny (4)
- INTELLECTBOOKS (1)
- IS PAN (7)
- ISKRY (1)
- JEDNOŚĆ (4)
- KA (3)
- KAGRA (2)
- KAIDO OLE (1)
- KAMPANIA ARTYSTYCZNA (4)
- KARAKTER (22)
- Katedra Wydawnictwo Naukowe (7)
- KEHRER (2)
- KERBER (2)
- kino muzeum (1)
- KIRIN (1)
- KIRINWydawnictwo (4)
- KOENEMANN (9)
- KONEMANN (1)
- Korporacja Ha!art (1)
- KROPKA KRESKA (1)
- KRYTYKA POLIT. (2)
- KRYTYKA POLITYC (1)
- KRYTYKA POLITYCZNA (6)
- KSIĄŻKA I PRASA (2)
- KUB (2)
- KULTURA GNIEWU (2)
- KWIATY ORIENTU (1)
- LABEL MAGAZINE (1)
- LAURENCE KING (18)
- LAURENCE KING PUBLISHING (4)
- LEWBEN ART FOUNDATION (1)
- LIETUVOS KULTUROS TARYBA (1)
- LIFE (1)
- LIRA (2)
- LITERÓWKA (1)
- LITTLE GESTALTE (1)
- Little Gestalten (1)
- LOFT (1)
- LUDION (2)
- LUND HUMPHRIES (1)
- LUSTER (2)
- MACK (2)
- MANCHESTER UNIV (1)
- MANDO (1)
- MARGINESY (3)
- MCK (6)
- MCSW =ELEKTROWNIA= (1)
- MEDIA RODZINA (2)
- MENCHESTER (1)
- MERRELL (1)
- MFA (1)
- MFA BOSTON (1)
- MHF KRAKÓW (5)
- MHK (1)
- MIEJSKA GALERIASZTUKI W CZĘSTOCHOWIE (1)
- MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KULTURY (6)
- Międzynarodowe Centrum Kultury Kraków (10)
- MIK (2)
- MOCAK (10)
- MOMA (5)
- MONSA (1)
- MONTREAL MUSEUM (1)
- MS (1)
- MSN W WARSZAWIE (2)
- MUSEUM OF FINE (1)
- MUZ.SZT.NOWOCZE (1)
- MUZA (2)
- MUZEUM ARCHITEKTURY WE WROCŁAWIU (1)
- MUZEUM KARYKATU (1)
- MUZEUM KARYKATURY IM. ERYKA LIPIŃSKIEGO (2)
- MUZEUM KINEMATOGRAFII (1)
- MUZEUM MIASTA GDYNI (1)
- MUZEUM NAR.WKR. (2)
- Muzeum Narodowe w Krakowie (1)
- MUZEUM NARODOWE W WARSZAWIE (1)
- MUZEUM OKR.BYDG (1)
- Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy (1)
- Muzeum Okręgowego w Toruniu (1)
- MUZEUM SZTUKI (2)
- MUZEUM SZTUKI Ł (1)
- MUZEUM SZTUKI N (2)
- MUZEUM SZTUKI NOWOCZESNEJ W WARSZAWIE (1)
- MUZEUM SZTUKI W ŁODZI (7)
- MUZEUM WARSZAWY (3)
- NA PRZYKŁAD (2)
- NARODOWY INSTYTUT FRYDERYKA CHOPINA (1)
- NASZA KSIĘGARNI (1)
- NATIONAL GALLE (1)
- National Gallery London Publications (1)
- NATIONAL PORTRAIT GALLERY (1)
- NATIONAL PORTRT (2)
- NCK (3)
- NERITON (6)
- NEW HELO AND PIONEERS (1)
- NIAIU (8)
- NIEPIESZNE (2)
- NISZA (2)
- NO DAYZ OFF (6)
- NOIR SUR BLANC (1)
- OCTOPUS (1)
- OFFICYNA (2)
- OFICYNA WYDAWNICZA ORYGINAŁY (1)
- OSSOLINEUM (2)
- OŚRODEK KARTA (1)
- OŚRODEK KULT. I (4)
- OŚRODEK KULT. ISZTUKI WE WROCŁAWIU (2)
- PAGEONE (1)
- PALGRAVE MACMILLAN (1)
- palma (1)
- PAŃSTWOWA GALERIA SZTUKI (3)
- PEARSON (1)
- PENGUIN (1)
- PENGUIN BOOKS (1)
- PERONY KULTURY (1)
- PHAIDON (29)
- PIATKUS (1)
- PIE (4)
- PIW (5)
- PIX.HOUSE (1)
- POLIGRAF (1)
- POLONIKA (1)
- Polskie Wydawnictwo Muzyczne (3)
- POZNAŃSKIE (1)
- PRESTEL (49)
- PRINCETON (1)
- PRINCETON ARCHITECTURAL PRESS (1)
- PRÓSZYŃSKI I S- (1)
- PRÓSZYŃSKI I S-KA (1)
- PUBLICAT (1)
- PWM (18)
- PWN (11)
- RASTER (1)
- REAKTION BOOKS (1)
- REBIS (9)
- REWIZJE.EU (3)
- RIDINGHOUSE (1)
- RIZZOLI (9)
- Rizzoli International Publications (5)
- RM (2)
- ROYAL ACADEMY OF ARTS (1)
- Sagittaria (1)
- SALIX ALBA (1)
- SAQI (1)
- SBM (6)
- SCALA (1)
- SCHEIDEGGER & SPIESS (1)
- SCHIRMER/MOSEL (1)
- SCHRIMER/MOSEL (2)
- SEIGENSHA (1)
- SELTMAN+SOHNE (1)
- Shigo & Trees Assoc (1)
- SHS (2)
- SILVANA EDITORI (2)
- SINE QUA NON (1)
- SKARPA WARSZAWS (1)
- SKIRA (4)
- SŁOWO/OBRAZ TER (4)
- SŁOWO/OBRAZ TERYTORIA (29)
- SMAK SŁOWA (2)
- SMART BOOKS (1)
- SMITH STREET BOOKS (1)
- SNOECK (1)
- SOUL JAZZ BOOKS (1)
- STEIDL (1)
- STOW. HIST. SZTUKI (2)
- Stowarzyszenie Historyków Sztuki (2)
- STUDIA I MONOGRAFIE (2)
- STUDIO PRESS (1)
- SUUR KOMMAAN (1)
- TAKO (35)
- TASCHEN (124)
- TATARAK (2)
- Tate Gallery Publications (1)
- TATE PUBLISHING (9)
- Tate Publishing (2)
- TeNeues (1)
- TENEUES (4)
- TERYTORIA (1)
- TF EDITORES (1)
- THAMES & HUDSON (115)
- THE BODLEY HEAD (1)
- THE HEPWORTH WAKEFIELD (1)
- THE MET (1)
- THE MIT PRESS (1)
- TIMOF (1)
- Towarzystwo Naukowe Societas Vistulana (1)
- TRIO (1)
- TUNDRA (1)
- TYNIEC WYDAWNIC (3)
- TYNIEC WYDAWNICTWO BENEDYKTYNÓW (3)
- UMCS (2)
- UMK (8)
- UNIVERSE (1)
- UNIVERSITAS (38)
- UNIVERSITY OF ILLINOIS PRESS (1)
- UNIWERSYTET ARTYSTYCZNY IM. M. ABAKANOWICZ W POZNANIU (1)
- UPNE PRESS (1)
- URBAŃSKI (1)
- V&A (3)
- V&A PUBLISHING (2)
- VERLAG KETTLER (2)
- VESPER (1)
- VICTIONARY (2)
- VIDE (1)
- VIRGINIA MUSEUM (1)
- VIS-A-VIS ETIUD (1)
- VITRA DESIGN MUSEUM (1)
- W BOOKS (1)
- W DRODZE (1)
- W PODWÓRKU (1)
- W.A.B (1)
- WALDEMAR ANDZELM (1)
- WALTER KONIG (1)
- Walther Koenig (1)
- WARSTWY (1)
- WARSZAWSKA FIRM (1)
- Warszawska Firma Wydawnicza (1)
- WARSZTATY KULTURY (1)
- WBC (1)
- WEKTORY (1)
- WELBECK (2)
- Wide Eyed Editions (1)
- WIDNOKRĄG (3)
- WIENAND (1)
- WIĘŹ (1)
- WILLIAM COLLINS (1)
- WOJCIECH MARZEC (18)
- WOLNO (5)
- WORDSWORTH (1)
- WUW (2)
- wyd UJ (7)
- WYD.UJ (6)
- WYD.UW (1)
- WYDAWN.LITERACK (1)
- WYDAWNICTWO DO (1)
- WYDAWNICTWO EDUKACYJNE UAM (1)
- WYDAWNICTWO LITERACKI (1)
- WYDAWNICTWO LITERACKIE (1)
- Wydawnictwo Miejskie Posnania (1)
- Wydawnictwo Naukowe PWN (5)
- Wydawnictwo Naukowe UAM (2)
- Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika (11)
- WYDAWNICTWO POZNAŃSKIE (1)
- Wydawnictwo Poznańskie (1)
- Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (1)
- Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego (1)
- Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego (2)
- WYSOKI ZAMEK (4)
- WYTWÓRNIA (2)
- YALE UNIVERSITY (10)
- YALE UNIVERSITY PRESS (4)
- Zachęta Narodowa Galeria Sztuki (5)
- ZACHĘTA NARODOWA GALERIA SZTUKI (2)
- ZAMEK UJAZDOWSKI (4)
- ZESZYTY LITERACKIE (1)
- ZNAK (9)
- ZUPA GRAFIKA (9)
- ZWIERCIADŁO (1)
- ZYSK I S-KA (1)
Cena
-
od
do
DRŻĄCE KADRY. ROZMOWY O ŻYCIU FILMOWYM W PRL-U
Lata PRL-u nie były łaskawe dla twórców filmowych. Reżyserzy, niczym członkowie sekcji gimnastycznej, musieli nauczyć się wielu akrobatycznych figur, by uniknąć starcia z władzą. Jednocześnie to właśnie w tych trudnych czasach powstały największe polskie dzieła fabularne i dokumentalne, rodzime filmy były popularne za granicą, a gwiazdy kina Polski Ludowej do dziś świecą najjaśniejszym blaskiem.
Krytyk filmowy i dziennikarz Piotr Czerkawski rozmawia z reżyserami, którzy na stałe wpisali się w historię polskiej kinematografii. Jerzy Hoffman, Kazimierz Kutz, Marek Piwowski, Jerzy Antczak, Jerzy Gruza, Marek Piestrak, Wojciech Marczewski, Janusz Kondratiuk, Agnieszka Holland, Krzysztof Zanussi, Magdalena Łazarkiewicz, Maria Zmarz-Koczanowicz i Janusz Zaorski przedstawiają strategie przetrwania w niezbyt przyjaznym czasie i przeprowadzają nas przez trudny okres transformacji. Drżące kadry to dowcipna i barwna opowieść o życiu i duchu tej pozornie szarej epoki.
Dostępność: dostępne
LACHERT I SZANAJCA ARCHITEKCI AWANGARDY
Byli tandemem idealnym, choć trudno sobie wyobrazić bardziej niedobraną parę – panicz z zamożnej rodziny i syn aptekarza. Nierozłączni w pracy i w życiu przez siedemnaście lat. Rozwijając własny styl architektoniczny, upowszechniali idee awangardy, głoszone przez grupę Praesens. To środowisko o międzynarodowych ambicjach, kierowane przez małżeństwo Syrkusów i współpracujące z Kazimierzem Malewiczem, Walterem Gropiusem i Le Corbusierem, ukształtowało ich i ukierunkowało. Zanim rozwijającą się karierę spółki autorskiej Lachert&Szanajca we wrześniu 1939 roku przecięła tragiczna śmierć tego drugiego, zdążyli stworzyć ponad sto pięćdziesiąt nowatorskich projektów: od przystanków tramwajowych po gmachy najważniejszych instytucji.
Dostępność: dostępne
NIEPRZEZROCZYSTE HISTORIE CHŁOPSKIEJ FOTOGRAFII
Chłopska fotografia – ta rodzinna, prywatna – nie ma zwykle odrębnego miejsca w archiwach czy instytucjach. Przez wiele dekad mało kto się nią interesował, nie była traktowana jako części „narodowego dziedzictwa”, a śladowa liczba zachowanych zbiorów pozwala sobie wyobrazić, ilu zdjęć i historii nie da się nigdy odzyskać, ile fotografii zostało spalonych, wyrzuconych, nieodnalezionych. Fotografia nie jest przezroczysta – nie pokazuje „po prostu”, neutralnie ani obiektywnie. Podobnie jak historia, gdy pisana jest z jednej tylko perspektywy. Wiele w interpretacji fotografii i historii zależy od kąta patrzenia, od zachowanej materii i zauważania tego, co dotychczas pomijane. Agnieszka Pajączkowska opisuje wybrane chłopskie zdjęcia, a swoje spostrzeżenia uzupełnia o rozmowy, zapisy historii mówionej, dokumenty, mikroreportaże, rozważania teoretyczne, cytaty z esejów o fotografii i nowe refleksje dotyczące historii ludowej. Rdzeniem książki pozostaje pytanie, czym właściwie jest to, co widzimy. Czego fotografia nie pokazuje i nie rozstrzyga?
Dostępność: dostępne
TO NIE SĄ MOJE WIELBŁĄDY O MODZIE W PRL
Z jednej strony byli projektanci, którzy chcieli ubierać Polaków jak paryżan. Z drugiej było państwo, które chciało ubierać Polaków zupełnie inaczej. A gdzieś pomiędzy ci Polacy, którzy musieli się jakoś ubrać.
Po latach opowiadają o rozkloszowanych spódnicach z siatek na muchy, kurtkach z demobilu zdobywanych „na ciuchach”, białych botkach kupowanych u szewca, ortalionach, nonironach, dżinsach, tetrach i kożuchach, jakby mieli je właśnie na sobie. Opisują kształt guzików przy mankietach, krój kołnierza, deseń podszewki, każdy szczegół. Bo aby te ubrania zdobyć, przemierzyli dziesiątki kilometrów, wystali długie godziny w kolejkach, wyczekiwali w nieskończoność u krawcowych.
Ale to nie jest to sentymentalna opowieść o minionych czasach. To raczej próba zrozumienia, dlaczego w PRL moda miała tak wielkie znaczenie: dla państwa, które traktowało ją propagandowo, i dla ludzi, którzy po wojnie chcieli za pomocą ubrań zachować coś z lepszej przeszłości albo wyróżnić się z szarego tłumu.
A co z tym wszystkim mają wspólnego wielbłądy? Bardzo dużo, bo wszyscy się o nie kłócą.
"Aleksandra Boćkowska przedstawiła najważniejsze, znane już zjawiska kształtujące modę PRL-u, jak ciążący nad wszystkimi poczynaniami nadzór polityczny, kiepską kondycję przemysłu odzieżowego i handlu, ale opowiedziała także o tych instytucjach i osobach, które próbowały przenosić do Polski aktualne wzory mody zachodnioeuropejskiej i przybliżać ją żyjącym za żelazną kurtyną Polakom, a zwłaszcza Polkom. Oddała należny, choć nie czołobitny, hołd Modzie Polskiej i jej twórczyni, Jadwidze Grabowskiej; prześledziła historię niebywałego sukcesu Hofflandu i heroiczne boje jego założycielki , Barbary Hoff, o udostępnienie polskiej młodzieży ubrań podążających za trendami obowiązującymi w modzie światowej; przyjrzała się karierze Jerzego Antkowiaka, obiektywnie oceniając jego wkład w tworzenie i promowanie modnych wzorów. Dużą zasługą Autorki jest przypomnienie działalności projektantek, o których na ogół milczą opracowania poświęcone modzie w PRL-u: Kaliny Paroll, Wandy Borowskiej, Krystyny Buczkowskiej, Ireny Gregori. Aleksandra Boćkowska doceniła też działalność pedagogów i uczniów z Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi, relacjonując ich zmagania z przemysłem, niechętnym plastykom-projektantom, usiłującym przełamać państwowy monopol „uniformizacji” produkcji odzieżowej i obuwniczej." prof. Anna Sieradzka
"Książka Aleksandry Boćkowskiej jest jedną z najciekawszych, jeśli nie najciekawszą w ogóle pozycją o modzie w PRL. Autorka nie zadowala się obiegowymi „prawdami” o modzie (że czasy były siermiężne, że Hoffland walczył z systemem itp.), tylko drąży poszczególne wątki i dzięki temu, niezależnie od głównego tematu, prezentuje czytelnikowi znakomitą książkę historyczną. Ogromną zaletą "Wielbłądów" (i zarazem powodem do frustracji dla wszystkich noszących się z zamiarem napisania czegoś o modzie i sztuce w PRL) jest bogactwo źródłowe i tematyczne. Aleksandra Boćkowska oddała sprawiedliwość Jadwidze Grabowskiej, Barbarze Hoff, Grażynie Hase, Teresie Kuczyńskiej czy Jerzemu Antkowiakowi. Pokazała rolę „Przekroju” i miesięcznika „Ty i Ja”. Zbadała fenomen „ciuchów” i przyjrzała się, jakie mechanizmy rynkowe i polityczne stały za ofertą Cory czy Mody Polskiej. Książka porywa reporterskim zacięciem i potoczystą narracją. Tekst ożywiają erudycyjne odwołania do prozy epoki oraz bardzo dyskretnie poprowadzony wątek osobisty, który sprawia, że książkę czyta się z jeszcze większym zaangażowaniem." Justyna Jaworska
Dostępność: dostępne