Producent
- AGENT PR (1)
- AGORA (7)
- ALBUS (5)
- ALETHEIA (20)
- ANDEGAVENUM (1)
- ARKADY (5)
- ASTRA (5)
- ATUT (1)
- AUSTERIA (2)
- AVALON (2)
- BELLONA (1)
- BĘC ZMIANA (17)
- BIAŁY KRUK (1)
- BIBLIOTEKA WOLNości (1)
- BOSZ (23)
- Collegium Columbinum (1)
- COPERNICUS (3)
- COPERNICUS CENT (3)
- COPERNICUS CENTER (3)
- COPERNICUS CENTER PRESS (5)
- CZARNA OWCA (6)
- CZARNE (16)
- CZĘŚCI PROSTE (1)
- CZUŁY BARBARZYŃCA PRESS (1)
- CZYTELNIK (2)
- D2D.PL (1)
- DIALOG (3)
- DOWODY (1)
- DRZAZGI (1)
- DWIE SIOSTRY (1)
- ELEMENT (1)
- EPERONS-OSTROGI (4)
- EPIGRAM (1)
- ETIUDA (1)
- EVVIVA L-ARTE (1)
- FILIA (1)
- FILTRY (8)
- FORMAT (1)
- FRONDA (1)
- FUND. NA RZECZmyslenia im. B. Skargi (1)
- FUND.AUGUSTA HR.Cieszkowskiego (1)
- FUNDACJA LIBERT (3)
- FUNDACJA TERYTO (2)
- Fundacja Zeszytów Literackich (1)
- GLOWBOOK (1)
- HA!ART (5)
- HETERODOX (1)
- IMPULS (1)
- inny (1)
- INSTYTUT ADAMA (1)
- INSTYTUT LIT. (1)
- INSTYTUT PILECKIEGO (4)
- Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk (1)
- KARAKTER (20)
- KARTA (2)
- KATEDRA (1)
- Katedra Wydawnictwo Naukowe (9)
- KIRINWydawnictwo (1)
- KOS (1)
- KR (1)
- KRONOS (1)
- KRYTYKA POLIT. (20)
- KRYTYKA POLITYC (2)
- KRYTYKA POLITYCZNA (9)
- KSIĄŻKA I PRASA (10)
- KSIĘŻY MŁYN (1)
- KULTURA GNIEWU (1)
- KULTURA LIBERAL (2)
- LAMPA I ISKRA BOŻA (1)
- LIBRA (1)
- LIRA (1)
- LOKATOR (1)
- MAG (1)
- MAŁGORZATA GROSMAN (1)
- MAMANIA (1)
- MARGINESY (3)
- MCK (4)
- MEDIA RODZINA (1)
- MG (1)
- MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KULTURY (2)
- Międzynarodowe Centrum Kultury Kraków (1)
- MŁODY BOOK! (1)
- MOCAK (1)
- MUZA (1)
- Muzeum Getta Warszawskiego (1)
- muzeum sopotu (1)
- MUZEUM WARSZAWY (3)
- NCK (15)
- NERITON (1)
- NISZA (2)
- OFFICYNA (4)
- OFICYNA NAUKOWA (1)
- Oficyna Wydawnicza Epigram (3)
- OFICYNA ZWIĄZEK (1)
- OKULTURA (1)
- OSSOLINEUM (2)
- OSTROGI (3)
- OŚRODEK KARTA (1)
- OTWARTE (1)
- PASAŻE (4)
- PENGUIN BOOKS (5)
- PIETRUSZCZAK H. (1)
- PIW (18)
- POLITYKA (1)
- POZNAŃSKIE (2)
- PRESSFORUM (1)
- PRÓBY (1)
- PULS (1)
- PWN (24)
- REBIS (13)
- REGION JAROSŁAW ELLWART (1)
- RELACJA (3)
- REPLIKA (1)
- RM (2)
- RYTM (1)
- SCHOLAR (4)
- SIMON & SCHUSTE (1)
- SKI (1)
- SŁOWO/OBRAZ TER (14)
- SŁOWO/OBRAZ TERYTORIA (24)
- SMAK SŁOWA (1)
- STENTOR (1)
- TAKO (4)
- TEOLOGIA POLITYCZNA (1)
- TERYTORIA (3)
- THAMES & HUDSON (1)
- Towarzystwo Naukowe Societas Vistulana (1)
- UMCS (2)
- UMK (1)
- UNIVERSITAS (34)
- UNIWERSYTET JAG (1)
- VIS-A-VIS ETIUD (12)
- vis-a-vis/Etiuda (2)
- W PODWÓRKU (2)
- WAB (3)
- WARSTWY (3)
- WARSZAWSKIE WYD (1)
- WIELKA LITERA (3)
- WIĘŹ (1)
- WOLNO (1)
- WOLTERS KLUWER (1)
- WP (2)
- WUŁ (1)
- WUW (1)
- WYD KOBIECE (2)
- WYD.DRZAZGI (1)
- WYD.LITERACKIE (2)
- WYD.UAM (1)
- WYD.UJ (4)
- WYD.UW (5)
- WYDAW.POZNAŃSKI (1)
- WYDAWN.LITERACK (1)
- Wydawnictwo Krytyki Politycznej (1)
- WYDAWNICTWO LITERACKI (1)
- Wydawnictwo Literackie (2)
- WYDAWNICTWO LITERACKIE (3)
- WYDAWNICTWO NAUKOWE FNCE (1)
- Wydawnictwo Naukowe PWN (14)
- Wydawnictwo Naukowe UAM (2)
- Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika (2)
- WYDAWNICTWO POZNAŃSKIE (4)
- Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego (1)
- Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (7)
- Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego (1)
- WYDAWNICTWO UNIWERSYTETU ŚLĄSKIEGO (1)
- Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego (5)
- Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego (5)
- WYSOKI ZAMEK (3)
- WYTWÓRNIA (1)
- ZACHĘTA (1)
- ZNAK (42)
- ZWIERCIADŁO (5)
- ZYSK I S-KA (5)
Cena
-
od
do
ALKIBIADES I I INNE PISMA
Żadne dzieło w historii twórczości człowieka nie było przedmiotem takiej kontrowersji w kwestii autentyczności jak dialogi starożytnego greckiego filozofa Platona (ok. 427 – ok. 347 p.n.e.). Poświadczał ją Arystoteles i inni współcześni autora, a jej strażnikiem była Akademia Platońska istniejąca do VI wieku, ale nawet ona nie zdołała upilnować czystości dzieła. Znana do dziś systematyka Trazyllosa pochodzi dopiero z I wieku n.e. Dziś spośród ponad 40 domniemanych dialogów Platona za autentyczne uznaje się 24, a pozostałe za wątpliwe lub na pewno nieautentyczne. Leopold Regner, jeden z najznakomitszych polskich tłumaczy Platona, zebrał w tym tomie niektóre teksty spoza owych 24, dialogi: Alkibiades I i Alkibiades II, Teages i Rywale oraz pismo Definicje podające określenia podstawowych pojęć stosowanych w Akademii. Pseudo-Platon żył długo: szacuje się, że Alkibiadesa I mógł napisać w IV wieku p.n.e., a Definicje może nawet w III wieku n.e. Dla czytelnika choć trochę obznajomionego ze stylem i treścią autentycznych dialogów Platona lektura tekstów prawdopodobnie lub na pewno nie-Platońskich może się stać frapującą intelektualną i śledczą przygodą wyszukiwania podobieństw i różnic wątków, klimatu i wykonania literackiego w stosunku do dzieła mistrza. Lekturę zaś wzbogacą przedmowy tłumacza do poszczególnych pism i sporządzone przez niego szczegółowe przypisy.
Dostępność: dostępne
CZŁOWIEK W TEATRZE ŻYCIA CODZIENNEGO
Erving Goffman (1922–1982) zalicza się do niekonwencjonalnych klasyków amerykańskiej socjologii. Mniej zainteresowany teoriami systemów i badaniami ilościowymi, preferował obserwację uczestniczącą. Najbardziej znane jego dzieło Człowiek w teatrze życia codziennego (1956/1959) należy do światowego kanonu badań socjologicznych. Na podstawie przeróżnych źródeł – od anonsów reklamowych po podręczniki dobrego wychowania – autor rozważa „teatralny” charakter ludzkich zachowań społecznych. Uświadamia nam ich mechanizmy, z których na ogół nie zdajemy sobie sprawy: pokazujemy się innym za pośrednictwem „fasady”, w pewnych „dekoracjach”, wycofujemy się za „kulisy”. „Fasad” mamy wiele, gramy różne role w zależności od sytuacji. Wszyscy jesteśmy aktorami, wszyscy też widzami, ale „gra”, interakcja symboliczna są wprost niezbędne do właściwego funkcjonowania społeczeństwa. Trzeba pamiętać, że tej gry nie prowadzi się dla niej samej, lecz służy ona prezentacji siebie przez człowieka w sytuacji społecznej. Inni są tu katalizatorem i warunkiem jego „występów”. Tropienie form, taktyk i chwytów tej autoprezentacji nadaje w ten sposób socjologii wymiar po trosze egzystencjalny – chodzi przecież o ludzką „jaźń”, „self”, o „siebie” – a z drugiej przesuwa badanie socjologa w stronę etnologii. Bo też znajdziemy w tej książce tyleż metodycznych analiz co frapujących szczegółów obyczajowych, niemal anegdot, zaskakujących i niezwykłych.
Dostępność: dostępne
ETYKA PONOWOCZESNA
W Etyce ponowoczesnej Zygmunt Bauman wypowiedział to, co najistotniejsze dla charakteru naszych czasów: opisał naturę współczesnych zjawisk moralnych. Możliwe, że „nowoczesność” nigdy nie istniała i jest tylko konstrukcją, zwykle negatywnym antywzorem ponowoczesnego wyzwolenia. Bauman (ur. 1925),znany w świecie teoretyk i komentator ponowoczesności lub „płynnej nowoczesności”, nie stawia jednak łatwych diagnoz. Przyjmuje za fakt kres etyki kodeksowej, ale sferę moralną postrzega jako z istoty przedracjonalną i zindywidualizowaną. Nie ma to wszakże oznaczać relatywizmu, często imputowanego ponowoczesności. Ze swoim wyborem moralnym muszę się zmagać sam, pozbawiony oparcia w instytucjach i normach, które stały się „płynne”. Jednocześnie żyjemy w czasach, gdy uważana dawniej za margines autonomiczna, niepoddana regulacji jednostkowa wola stanowi dziś główną instancję wyborów moralnych. W taki świat trudnych wyborów opartych na jednostkowej odpowiedzialności wprowadza ta fascynująca i chyba najważniejsza z książek Baumana – socjologa ponowoczesności, który zabiera tu głos w fundamentalnej kwestii filozoficznej.
Dostępność: dostępne
FEMINISTYKA ALBO SZTUKA OBCHODZENIA SIĘ Z KOBIETAM
Dostępność: dostępne
FENOMENOLOGIA DUCHA
Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770–1831),jeden z kilku najsłynniejszych niemieckich filozofów nowożytnych, niewątpliwie górujący nad nimi trudnością swoich dzieł, Fenomenologią ducha (1807) zaczyna swoją właściwą drogę filozoficzną. Zamysłem tego stosunkowo wczesnego dzieła jest przygotowanie do poznania naukowego, lecz przygotowanie to wiedzie drogą badania spekulatywnego, z dala od psychologii, a także, zdaniem Hegla, z dala od rozważań „abstrakcyjnych”.
Dostępność: dostępne
HISTORIA DZIECIŃSTWA
Philippe Aries (1914–1984), jeden z najwybitniejszych w XX wieku francuskich mediewistów, był „odkrywcą dziecka” jako tematu badań historycznych. Niniejsza książka, opublikowana w 1960 roku, stanowi właśnie pionierskie dzieło w tej dziedzinie, kanon, do którego nadal odwołują się zarówno historycy, jak i socjologowie. Dzieciństwo bowiem, jak wynika z badań autora, nie jest „naturalną” formą biologiczną, lecz konstrukcją społeczną dość niedawnego pochodzenia. Średniowiecze nie znało jeszcze dzieciństwa ani wieku młodzieńczego, bo życie rodzinne we współczesnym sensie – oparte na intymności i uczuciach – pojawiło się dopiero w późniejszych stuleciach. Tę tyleż słynną, co radykalną i kontrowersyjną tezę autor uzasadnia na fascynującym materiale historycznym i ikonograficznym. „Odkrycie” dziecka miało istotne konsekwencje cywilizacyjne: lawinowy rozwój edukacji. Lektura książki jest przy tym pouczająca i pocieszająca, gdyż okazuje się, że to, co dziś uważamy za przejawy dawnego prymitywizmu – brak więzi uczuciowej z dzieckiem i swoisty „kolektywizm” życia rodzinnego – nie musi wynikać z ułomności ludzkiej natury, lecz ma swoją historię, my zaś żyjemy w szczęśliwych czasach odzyskanego – lub pozyskanego – dzieciństwa.
Dostępność: dostępne
HISTORIA ŻONY
Żona jest nowym faktem społecznym. Oczywiście żona w dzisiejszym sensie, podobnie jak inne elementy prywatnego życia: rodzina, gospodarstwo domowe, dziecko, dzieciństwo. Jeszcze kilkaset lat temu ognisko domowe wyglądało zupełnie inaczej. Rodzina nuklearna, małżeństwo z miłości, a nie jako interes załatwiany przez rodziców ponad głowami przyszłych małżonków, intymność życia domowego z dzieckiem jako jego hołubionym centrum to dość nowe „wynalazki”. Francuscy badacze historii życia codziennego (Aries, Vigarello, Flandrin i inni) położyli ogromne zasługi w odtworzeniu, nowożytnych zwłaszcza, przemian instytucji rodziny. Autorce niniejszego tomu Marilyn Yalom (ur. 1932), amerykańskiej badaczce tych zagadnień z Uniwersytetu Stanforda, z natury rzeczy bliższa jest kultura anglosaska. Historię żony zaczyna jednak od czasów biblijnych, by poprzez średniowieczną i nowożytną Europę dotrzeć ze swoją opowieścią na kontynent amerykański. Opowieść Yalom jest szczególnie frapująca, ponieważ nieakademicka, za to obficie udokumentowana materiałem źródłowym, by wspomnieć choćby relacje kobiet z XIX wieku o szczegółach ich pożycia małżeńskiego. Co cenne, autorka skupia się nie tyle na instytucji małżeństwa, ile na jej najwrażliwszym elemencie, żonie, i to jej oddaje głos. Pokazuje drogę emancypacji kobiet-żon, trudną nawet dziś w społeczeństwie demokratycznym, a pełną dramatyzmu i opresji wcześniej, i czyni to z wielkim talentem literackim wspartym równie wielką erudycją.
Dostępność: dostępne
KULTURA KRYTYKI. EWOLUCJONISTYCZNA ANALIZA ZAANGAŻOWANIA ŻYDÓW W XX-WIECZNE RUCHY INTELEKTUALNE I POLITYCZNE
Kevin MacDonald (ur. 1944), profesor psychologii ewolucyjnej na Uniwersytecie Kalifornijskim, należy do najbardziej kontrowersyjnych intelektualistów w USA, a Kultura krytyki jest najobszerniejszym i reprezentatywnym wykładem jego poglądów. MacDonald bada naród i kulturę żydowską od strony jej cech “rasowych” i etnicznych. Wychodzi z założenia, że Żydzi jako grupa reprezentują pewną strategię ewolucyjną: dobór grupowy. Polega ona na etnocentryzmie, który oznacza obronę własnej etniczności przy jednoczesnym osłabianiu etniczności innych grup. I tak np. w USA środowiska żydowskie propagują uniwersalne prawa człowieka w celu “rozmycia” dominacji ludności pochodzenia europejskiego (m.in. przez liberalne przepisy imigracyjne), ściśle pilnując zarazem integralności własnej grupy. Przykładami takiej działalności na polu intelektualnym byłyby psychoanaliza i szkoła frankfurcka, którymi autor w tym tomie poświęconym kulturowemu wymiarowi etnocentryzmu obszernie się zajmuje. Choć krytycy uznają czasem jego badania za antysemickie, a skrajna prawica chętnie się na nie powołuje, są to prace niezwykle rzetelne naukowo, oparte na ogromnej erudycji i błyskotliwym wywodzie (druzgocąca krytyka szkoły frankfurckiej z naukowego punktu widzenia jest tu warta lektury sama w sobie). MacDonald podjął temat tabu – żydowskiej etniczności – uważając, że brak takiej analizy we współczesnym świecie warunkują przede wszystkim uprzedzenia politycznej poprawności.
Wydawnictwo Aletheia
tytuł oryginału: The Culture of Critique: An Evolutionary Analysis of Jewish Involvement in Twentieth-century Intellectual and Political Movements
wydanie drugie rozszerzone
ISBN: 978-83-65680-45-7
rok wydania: 2019
przełożył: Michał Szczubiałka
format: 145×210 mm
oprawa broszurowa
804 strony
Dostępność: dostępne
MAŁE JEST PIĘKNE
Dostępność: dostępne
NADZOROWAĆ I KARAĆ
Drastyczne opisy kaźni zasądzanej przez nowożytne prawo czyni tę książkę Michela Foucault (1926–1984) lekturą dla osób o mocnych nerwach. Nagrodą będzie nadzwyczaj wnikliwy obraz przemian prawodawstwa w czasach nowożytnych i współczesnych. Ta, wydana w 1975 roku, najpopularniejsza i najwyżej oceniana spośród publikacji Foucaulta wpisuje się w jego „krytyczną historię nowoczesności”. Od lat sześćdziesiątych XX wieku Foucault w serii rozpraw analizował relacje między wiedzą a władzą stanowiące jego zdaniem o kształcie współczesnego społeczeństwa. Szczególnie instruktywne są tu badania społecznego „marginesu” jak stosunek do szaleństwa czy właśnie przestępstwa. Ogólna teza autora „wiedza = władza” znajduje wymowną ilustrację w jego przeprowadzonej w tym tomie analizie przemian systemu karania. Narodziny więzienia w paradoksalny sposób wiążą się ze wzrostem poszanowania praw człowieka, gdyż znoszą arbitralność „monarchicznej” kaźni, ale w zamian oplatają całe społeczeństwo systemem wszechobecnego nadzoru. Więzienie jest tylko jego spektakularnym przejawem. Zamiast jednorazowego ataku na ciało skazanego nieustająca obserwacja i podporządkowanie – poddany, który uwolnił się od jednostkowej despotii, popada w sytuację obywatela zniewolonego inaczej: już nie brutalnie i fizycznie, za to dotkliwie dla jego prywatności kontrolowanej przez wszechwiedny i dlatego wszechwładny system.
Dostępność: dostępne
PATRZĄC Z UKOSA. WPROWADZENIE DO JACQUESA LACANA PRZEZ KULTURĘ POPULARNĄ
Dostępność: dostępne