

CZASOPISMA
AUTOPORTRET 1(64)/2019 PRAWO I BEZPRAWIE W PRZESTRZENI

" W tym numerze chcieliśmy się przyjrzeć bliżej, w jaki sposób gąszcz przepisów, normy prawne i ich interpretacje manifestują się w przestrzeni. Interesowała nas funkcja określanych prawem uregulowań, które dyktują normy w budownictwie i w rezultacie formy architektury oraz ukształtowanie przestrzenne miast i regionów. A także to, do jakiego stopnia owe normy wynikają z uwarunkowań kulturowych, społecznych i ekonomicznych. Wszystkie te niewidoczne akty prawne i ich konteksty przekładają się przecież na przestrzenną realność, w której funkcjonujemy".
Wydawca: Małopolski Instytut Kultury w Krakowie
Ilość stron: 109
Dostępność: dostępne
OPUSCULA MUSEALIA TOM 11

Jerzy Świecimski: Rozwój wystaw krakowskiego Muzeum Przyrodniczego z perspektywy lat 90., 2000 i 2001.
The Development of the Cracow Natural Science Museum viewed from the perspective of 1990s. 2000 and 2001.
Magdalena Dolińska: Muzeum Etnograficzne w Krakowie i jego wystawa stała.
The Ethnographical Museum in Cracow and its permanent exhibition.
II. Ze zbiorów Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego
Anna Jasińska: „Duch ojca Hamleta" — sygnowany i datowany obraz Eugène Delacroix w zbiorach Muzeum UJ. Spór o datę powstania obrazu.
„The Ghost of Hamlet's Father" — a signed and dated painting by Eugène Delacroix in the Collections of the Jagiellonian University Museum.
A Dispute concerning the creation date of the painting.
Barbara Lewińska: Wokół nieznanej akwareli Walerego Eljasza-Radzikowskiego ze zbiorów Muzeum UJ. Przyczynek do ikonografii i dziejów Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Notes on an unknown watercolour by Walery Eljasz-Radzikowski in the Collections of the Jagiellonian University Museum. A contribution to the iconography and history of the Jagiellonian University.
III. Zabytki
Andrzej Laska: Gemmy księcia Stanisława Poniatowskieg. Duke Stanisław Poniatowski's engraved gems
Stanisław Sławiński, Joanna Hiżycka :Collegium Maius — gotyckie fazy rozwoju gmachu. Collegium Maius — the gothic phases m the development of the building
Dostępność: dostępne
PAMIĘTNIK SZTUK PIĘKN 11/2016 SZTUKA POLSKA NA ZIEMIACH ZACHODNICH

PAMIĘTNIK SZTUK PIĘKNYCH, Nr 11 / 2016
SZTUKA POLSKA NA ZIEMIACH ZACHODNICH I PÓŁNOCNYCH W LATACH 1945-1981
Anna Markowska, Zofia Reznik (red.)
Zastanawiając się dzisiaj nad specyfiką artystycznej sceny Ziem Zachodnich i Północnych, oczekujemy wiedzy nie powielającej ustaleń z okresu PRL-u, a zatem szukającej nie tyle dowodów na bezszwowe scalenie tzw. Ziem Odzyskanych, co raczej drobnych różnic. Czy faktycznie skutkiem braku zakorzenienia mieszkańców stała się chęć podejmowania pionierskich wyzwań oraz niefrasobliwa efemeryczność artystycznych działań w nieoswojonych przestrzeniach? Czy większe zrozumienie dla nowości zaowocowało fenomenem nowych mediów i otwarciem na inność? Czy rzeczywiście nie kultywowano tu postszlacheckiej tożsamości inteligencji z centralnej Polski, z etosem powstańczym i towarzyszącą mu sakralizacją cierpienia? W rezultacie, czy można wręcz mówić o uformowaniu się tutaj swoistej wrażliwości na inne kultury? A może w dużej mierze zaprzepaściliśmy dorobek tych miast i miasteczek zachodnich i północnych rubieży kraju, które tożsamość mieszkańców budowały m.in. na etosie modernizacji i sztuce nowoczesnej? Poszukujemy wiedzy nie wpisującej się jedynie w dzisiejszą świadomość tego, jak potoczyła się historia. Czytelnik zetknie się zatem tutaj niekoniecznie jedynie z oczywistymi nazwiskami i przedsięwzięciami, gdyż – mamy nadzieję – lektura zachęca raczej do wyartykułowania nowej wiedzy i do poszukiwania subtelnej specyfiki tego, co znajome jedynie pozornie.
Dostępność: dostępne