Producent
- A5 (1)
- AGORA (3)
- ALETHEIA (1)
- ARKADY (4)
- ART/BOOKS (1)
- BO WIEM (1)
- BOSZ (3)
- CASSELL (2)
- CZARNE (4)
- CZYTELNIK (2)
- DOWODY NA ISTNI (2)
- FAME ART (2)
- FILTRY (1)
- KRYTYKA POLIT. (1)
- KRYTYKA POLITYCZNA (1)
- LIRA (1)
- MARGINESY (10)
- NINE EIGHT BOOKS (1)
- NOIR SUR BLANC (1)
- OFFICYNA (2)
- OSNOVA (1)
- OSTROGI (2)
- PIW (4)
- PRÓBY (1)
- PRÓSZYŃSKI I S- (1)
- REBIS (5)
- REPLIKA (1)
- ROYAL ACADEMY OF ARTS (1)
- SŁOWO/OBRAZ TER (1)
- SŁOWO/OBRAZ TERYTORIA (2)
- SMITH STREET BO (1)
- SPIEGEL & GRAU (1)
- SQN (1)
- TAKO (1)
- WAB (2)
- Weidenfeld Nicolson (1)
- WIELKA LITERA (1)
- WYD.LITERACKIE (2)
- WYD.UJ (1)
- WYDAWNICTWO LITERACKI (1)
- Wydawnictwo Literackie (1)
- WYDAWNICTWO LITERACKIE (2)
- ZNAK (20)
- ZYSK I S-KA (1)
Cena
AUTOBIOGRAFIA POLSKIE LOSY NA K RAŃCACH ŚWIATA
Kira Banasińska z domu Ćwirko-Godycka (Witebsk 1899 – Hajdarabad 2002) była malarką, fotografką, zajmowała się filmem, projektowała i wytwarzała zabawki i pomoce szkolne. Przeżyła długie, fascynujące, pełne niebezpieczeństw życie, rozpięte między Syberią w przedrewolucyjnej i rewolucyjnej Rosji, Mandżurią, Japonią i Indiami, spędzając w odrodzonej Polsce zaledwie kilka lat. Jako żona polskiego konsula Eugeniusza Banasińskiego w Bombaju i przedstawicielka Czerwonego Krzyża odegrała wybitną rolę w niesieniu pomocy tysiącom polskich uchodźców, którzy przybyli ze Związku Radzieckiego do Indii, w tym zwłaszcza dzieciom, organizując transporty z Aszchabadu do Bombaju.
Stąd jej Autobiografia jest jednym z ważniejszych świadectw polskich losów i historii XX wieku. Jest też przyczynkiem do dziejów sztuki polskiej, przywołując mało znane fakty dotyczące wystaw Kiry w Polsce międzywojennej, recepcji jej twórczości malarskiej i życia artystycznego.
Dostępność: dostępne
AVEDON SOMETHING PERSONAL
An intimate biography of Richard Avedon, the legendary fashion and portrait photographer who “helped define America’s image of style, beauty and culture” (The New York Times), by his longtime collaborator and business partner Norma Stevens and award-winning author Steven M. L. Aronson.
Richard Avedon was arguably the world’s most famous photographer—as artistically influential as he was commercially successful. Over six richly productive decades, he created landmark advertising campaigns, iconic fashion photographs (as the star photographer for Harper’s Bazaar and then Vogue), groundbreaking books, and unforgettable portraits of everyone who was anyone. He also went on the road to find and photograph remarkable uncelebrated faces, with an eye toward constructing a grand composite picture of America.
Avedon dazzled even his most dazzling subjects. He possessed a mystique so unique it was itself a kind of genius—everyone fell under his spell. But the Richard Avedon the world saw was perhaps his greatest creation: he relentlessly curated his reputation and controlled his image, managing to remain, for all his exposure, among the most private of celebrities.
No one knew him better than did Norma Stevens, who for thirty years was his business partner and closest confidant. In Avedon: Something Personal—equal parts memoir, biography, and oral history, including an intimate portrait of the legendary Avedon studio—Stevens and co-author Steven M. L. Aronson masterfully trace Avedon’s life from his birth to his death, in 2004, at the age of eighty-one, while at work in Texas for The New Yorker (whose first-ever staff photographer he had become in 1992).
The book contains startlingly candid reminiscences by Mike Nichols, Calvin Klein, Claude Picasso, Renata Adler, Brooke Shields, David Remnick, Naomi Campbell, Twyla Tharp, Jerry Hall, Mikhail Baryshnikov, Bruce Weber, Cindy Crawford, Donatella Versace, Jann Wenner, and Isabella Rossellini, among dozens of others.
»Avedon: Something Personal« is the confiding, compelling full story of a man who for half a century was an enormous influence on both high and popular culture, on both fashion and art—to this day he remains the only artist to have had not one but two retrospectives at the Metropolitan Museum of Art during his lifetime. Not unlike Richard Avedon’s own defining portraits, the book delivers the person beneath the surface, with all his contradictions and complexities, and in all his touching humanity.
Dostępność: dostępne
BABEL CZŁOWIEK BEZ LOSU
Był wirtuozem pierwszych zdań – mówiono, że takiego stylisty Rosja nie znała od czasów Gogola. Był także mistrzem biograficznego zmyślenia – choć urodził się w kupieckiej rodzinie żydowskiej, stworzył sobie rewolucyjny życiorys pisarza sowieckiego. Publikował w kijowskiej, petersburskiej i odeskiej prasie, ale prawdziwą karierę zrobił, gdy zaczęto go drukować w Moskwie. W wieku trzydziestu dwóch lat znalazł się u szczytu sławy, lecz od tej pory jego gwiazda w ZSRR miała tylko blaknąć.
Talent Babla okazał się bezużyteczny w świecie komunizmu, którego kontury dziesięć lat po zwycięstwie rewolucji rysowały się coraz wyraźniej. Pisarz został – jak sam mówił – mistrzem w gatunku milczenia. Zapłacił za to życiem – 27 stycznia 1940 roku zamordowano go na polecenie Stalina. I choć Opowiadania odeskie czy Armia Konna weszły do światowego kanonu, on sam nie ma w Moskwie grobu, pomnika ani nawet tablicy pamiątkowej.
Dostępność: dostępne
BAUDELAIRE
Jean-Paul Sartre (1905–1980),francuski pisarz i filozof, trzy swoje dzieła poświęcił innym pisarzom, klasykom francuskiej literatury. Opisał kolejno, w coraz obszerniejszych pracach (ostatnia ma trzy tomy),Charles’a Baudelaire’a, Jeana Geneta i Gustave’a Flauberta. Niniejsza, opublikowana w 1947 roku, krótko po wydaniu Bytu i nicości, pochodzi z czasów rozkwitu egzystencjalizmu i nie jest zwykłą biografią ani analizą twórczości, lecz obszernym esejem z zakresu „psychoanalizy egzystencjalistycznej”. Sartre stara się zrekonstruować „fakt poetycki” Baudelaire’a, czyli opisać mechanizmy i przygody jego świadomości, postawy, duchowych strategii. Obraz Baudelaire’a, jaki się z tej analizy wyłania, jest szokujący. Zdaniem Sartre’a ten wzorcowy poeta przeklęty wszystkie swoje nieszczęścia precyzyjnie zaplanował, poczynając od mizerii finansowej przez nieudane życie prywatne po chorobę weneryczną. Ekscentryczność poety, dandyzm, perwersja, narcyzm, autodestrukcja – cały ten drastyczny wizerunek jego osoby stanowi zarazem paradoksalną afirmację potęgi wolnej woli, kluczowego pojęcia psychoanalizy egzystencjalistycznej. Ta niemal sensacyjna podróż przez meandry świadomości i wyborów poety jest niewątpliwie kontrowersyjna – każe zapytać o kontr-wersję opisu fenomenu Baudelaire’a, o to, na ile opis ten jest pełny, a na ile jednostronny.
Dostępność: dostępne
BEING JOHN LENNON
John Lennon was a rock star, a school clown, a writer, a wit, an iconoclast, a sometime peace activist and finally an eccentric millionaire. He was also a Beatle – his plain-speaking and impudent rejection of authority catching, and eloquently articulating, the group’s moment in history.
Chronicling a famously troubled life, Being John Lennon analyses the contradictions in the singer-songwriter’s creative and destructive personality.
Drawing on many interviews and conversations with Lennon, his first wife Cynthia and second Yoko Ono, as well as his girlfriend May Pang and song-writing partner Paul McCartney, Ray Connolly unsparingly reassesses the chameleon nature of the perpetually dissatisfied star who just couldn’t stop reinventing himself.
Dostępność: dostępne
BOZNAŃSKA NON FINITO
– Zofia Stryjeńska o Oldze Boznańskiej
Olga Boznańska. Najwybitniejsza malarka epoki. Obywatelka świata.
Jej portrety intrygowały, niepokoiły, obnażały duszę malowanej osoby. Nie uznawała banalnego piękna. Charakter, emocje, uczucia były dla niej ważniejsze niż uroda modeli.
Po Paryżu chodziła w sukni giupiurowej z trenem pełnym falban i plis. Wzbijał się za nią tuman kurzu. Na głowie miała olbrzymi, sinoczarny wał włosów wysoko w kok zaczesanych. Na nim „czarne gniazdo z dżetów i flaneli podpięte wysoko z tyłu kwiatami, spod którego spływały czarne strusie pióra”. Wyglądała jak „posąg wyjęty na chwilę z ciemności piramidy”.
Przez trzydzieści lat malowała w pracowni przy Boulevard Montparnasse. Bywali tam m.in. Zofia Stryjeńska, Mela Muter, Wojciech Kossak, Artur Rubinstein. Pojawiała się Maja Berezowska „ze swoimi kochasiami”.
W tle kręcił się roller coaster historii: Budowa wieży Eiffla, pierwsza wojna światowa, kryzys gospodarczy, początek drugiej wojny.
Mistrzyni biografii, reporterka Angelika Kuźniak przygląda się wybitnej artystce z dociekliwością śledczej. Efektem jest napisany przepięknym językiem przenikliwy, pełen poczucia humoru portret Olgi Boznańskiej. Kobiety genialnej, delikatnej, zmysłowej, świadomej swojego talentu. Niezależnej. Portret artystki, która dla sztuki była w stanie poświęcić wszystko: miłość, dobrą opinię i święty spokój.
Dostępność: dostępne
BRALCZYK O SOBIE
Takiego Bralczyka nie znacie. Dobrodusznego wobec świata, nawet tego popełniającego językowe błędy i krytycznego wobec siebie. Urodzonego nie tam, gdzie się urodził i zupełnie nie wtedy. Szukającego swojego miejsca w świecie, gdzie czuje się prowincjuszem i osiągającym sukcesy, na które wcale nie zasługuje.
Dostępność: dostępne
CLINT ŻYCIE I LEGENDA
Eastwood to jeden z największych sukcesów Hollywood. Pierwotnie znany z grania w westernach – od tego czasu pokazał jednak szeroki repertuar aktorski i udowodnił, że jest nie tylko utalentowanym odtwórcą ról, ale również wybitnym reżyserem. Poza pracą Clint słynie z silnej osobowości, nigdy nie kryje się ze swoimi poglądami. Kiedy ukazała się ta biografia, krytycy chwalili ją za rzetelność zebranych materiałów, a jej bohater wpadł we wściekłość do tego stopnia, że pozwał autora o 10 milionów dolarów; skutkiem pozwu był zakaz rozpowszechniania książki w Stanach Zjednoczonych. Ostatecznie sprawa zakończyła się bez kary.
Dostępność: dostępne
CÓRKI SAMURAJÓW W PODRÓŻY ŻYCIA ZE WSCHODU NA ZACHÓD I Z POWROTEM
Podróż zmieniająca życie.
U schyłku XIX wieku, po długim okresie izolacji, Japonia otworzyła się na wpływy Zachodu. W 1871 roku do Stanów Zjednoczonych wysłano grupę japońskich dziewcząt z misją poznania obcej kultury, by po powrocie mogły przysłużyć się modernizacji ojczyzny. Po trudnym okresie adaptacji trzy z nich odnalazły się w nowej rzeczywistości.
Sutematsu Yamakawa, Shige Nagai i Ume Tsuda wychowywały się w tradycyjnych samurajskich domach, ale dorastały już jako amerykańskie uczennice. W krótkim czasie stały się niemal celebrytkami, a o ich podróżach po kontynencie i tradycyjnych strojach rozpisywały się gazety. Przyjaciele z nowego kraju cenili je za błyskotliwość i optymistyczne podejście do życia. Po dziesięciu latach wróciły do Japonii – miejsca już dla nich obcego – zdeterminowane, by zrewolucjonizować tamtejszą edukację kobiet.
Dostępność: dostępne
CZŁOWIEK MIRON. PRYWATNY PORTRET BIAŁOSZEWSKIEGO.
Osobistość i Osobliwość. Fascynująca opowieść o twórcy „Pamiętnika z powstania warszawskiego”.
Dostępność: dostępne