Niezwykła autobiografia, a właściwie niezwykła powieść, bo Rétif zmyśla – pisząc Pana Mikołaja, szuka rekompensaty za swoje niezbyt udane życie. Okłamuje samego siebie i czytelnika, przesyłając mu jednocześnie sygnały, że narratorowi nie można ufać. Autor, wyprzedzając Balzaka, wprowadza do literatury Paryż ulicy i pospólstwa, podrzędnych hoteli i sublokatorskich pokoików. On pierwszy ukazał Paryż nocą, ciemny z rozjarzonymi oknami sklepów, niczym szeregiem małych teatrzyków.
Producent
- A5 (1)
- ADAM MARSZAŁEK (1)
- AGORA (3)
- ALETHEIA (2)
- ARKADY (7)
- ART/BOOKS (1)
- AUSTERIA (2)
- BO WIEM (1)
- BOSZ (4)
- BURDA (1)
- CASSELL (2)
- CZARNE (11)
- CZYTELNIK (2)
- DOWODY NA ISTNI (2)
- DRAGON (1)
- EVVIVA L-ARTE (1)
- FAME ART (2)
- FILTRY (1)
- FRONDA (1)
- FUNDACJA NA RZE (1)
- FUNDACJA TERYTORIA KSIĄŻKI (1)
- IN ROCK (1)
- INSTYTUT PILECKIEGO (1)
- ISKRY (1)
- KARAKTER (2)
- KARTA (1)
- KRONOS (1)
- KRYTYKA POLIT. (4)
- KRYTYKA POLITYCZNA (1)
- LIRA (1)
- MANDO (2)
- MARGINESY (14)
- MG (1)
- MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KULTURY (1)
- MUZEUM SZTUKI W ŁODZI (1)
- NCK (2)
- NINE EIGHT BOOKS (1)
- NISZA (1)
- NOIR SUR BLANC (1)
- OFFICYNA (3)
- Oficyna Wydawnicza Epigram (1)
- OSNOVA (2)
- OSTROGI (2)
- Ośrodek Karta (2)
- OTWARTE (1)
- PAUZA (1)
- PIW (8)
- PRESTEL (1)
- PRÓBY (2)
- PRÓSZYŃSKI I S- (1)
- PRÓSZYŃSKI I S-KA (1)
- PWM (4)
- PWN (1)
- REBIS (6)
- REPLIKA (1)
- ROYAL ACADEMY OF ARTS (1)
- RYTM (1)
- SEDNO (1)
- SŁOWO/OBRAZ TER (2)
- SŁOWO/OBRAZ TERYTORIA (4)
- SMITH STREET BO (1)
- SPIEGEL & GRAU (1)
- SQN (2)
- TAKO (2)
- THAMES & HUDSON (1)
- VIS-A-VIS ETIUD (1)
- W DRODZE (1)
- W.A.B (2)
- WAB (3)
- Weidenfeld Nicolson (1)
- WIELKA LITERA (3)
- WIĘŹ (2)
- WYD.LITERACKIE (3)
- WYD.UJ (1)
- Wydawnictwo Dolnośląskie (1)
- WYDAWNICTWO LITERACKI (1)
- WYDAWNICTWO LITERACKIE (2)
- Wydawnictwo Literackie (1)
- Wydawnictwo Naukowe PWN (1)
- ZNAK (34)
- ZYSK I S-KA (2)
Cena
-
od
do
DZIENNIKI INTYMNE
Intymne notatki Baudelaire’a odkryte po jego śmierci. Myśli, tematy fragmenty, materiały do dwóch nienapisanych książek, „Moje serce obnażone” i „Biedna Belgia!”. W pierwszej „parzącym niby lód stylem, spiekłym i zmrożonym w abstrakcję” chciał zamknąć swoją wściekłość na cały świat oraz najbardziej osobiste myśli i uczucia. Miało to być podsumowanie jego życia. Druga, pierwotnie pomyślana jako rodzaj literackiego przewodnika, przekształciła się w zjadliwy i stronniczy pamflet, wyraz rozpaczy i bezradności „znużonego człowieka, który za sobą, w głębi lat, widzi jedynie gorycz rozczarowań, a przed sobą burzę, nie wróżącą niczego, ani nowej nauki, ani bólu”.
Dostępność: dostępne
ROJBER. WYSTĘPKI WALSERA
"Był sobie rojber. W gwarze poznańskiej tym słowem określa się nicponia, psotnika, urwisa. O nim jest ta książka. A dokładniej: o twórczości Roberta Walsera. Pisarza, którego jedni uwielbiają, inni lekceważą, a większość w ogóle nie zna. Czym są opowieści Walsera? Jedna z odpowiedzi: próbą uchwycenia wibrującego bezruchu chwili teraźniejszej, tej zarezerwowanej dla rzeczy małych. Rzeczy małe nie oślepiają, nie ogłuszają, nie przytłaczają. Są nieśmiałym zaproszeniem do gry, w której każdy wygrywa. Każdy jest wygranym: zabrzmiało jak banał? Trudno. Przywykliśmy do tego, że literatura „wysoka” najczęściej wysuwa oskarżenia pod adresem świata i ludzi. Uważamy, że jej głównym powołaniem jest demaskowanie zła, kłamstwa, zbrodni, niegodziwości; że musi się skupiać na „udrękach istnienia”; że powinna pokazywać przede wszystkim problemy, z jakimi się zmagamy. Tymczasem utwory Walsera chcą – nie popadając w naiwniactwo – budować zaufanie do świata. Takiego, jakim on jest. Nietzsche chciał wiedzy radosnej – ja wołam o radosne pisarstwo. I odnajduję je u Roberta Walsera."
Dostępność: dostępne