Producent
- ABRAMS (2)
- ACANTILADO (1)
- AGORA (7)
- ALBATROS (3)
- ALBUS (1)
- AMALTEA (1)
- ARKADY LETRA (1)
- ARSPOL (1)
- ART RAGE (5)
- ARTRAGE (7)
- AUSTERIA (10)
- BEZDROŻA (1)
- Biuro Literackie (1)
- BLOOMSBURY (2)
- BO WIEM (1)
- BOSZ (3)
- BRITISH LIBRARY (1)
- CHAS MAISTRIV (1)
- CIEŃ KSZTAŁTU (1)
- COPERNICUS CENTER (2)
- CYRANKA (6)
- CZARNA OWCA (3)
- CZARNE (74)
- CZERWONE I CZAR (1)
- CZUŁY BARBARZYŃCA PRESS (3)
- CZYTELNIK (13)
- DIALOG (3)
- DOBRA LITERATUR (1)
- DOLNOŚLĄSKIE (1)
- DOWODY (2)
- DOWODY NA ISTNI (2)
- DOWODY NA ISTNIenie (5)
- DOWODY NA ISTNIENIE (5)
- DRZAZGI (2)
- DWIE SIOSTRY (3)
- ECHA (1)
- EMG (2)
- EPERONS-OSTROGI (1)
- FAME ART (7)
- fiction fsc (1)
- FILIA (2)
- FILTRY (23)
- FITZCARRALDO (2)
- FORMAT (4)
- FUNDACJA S.K. (1)
- FUNDACJA TERYTORIA KSIĄŻKI (1)
- Glow Book (1)
- GLOWBOOK (2)
- GOLLANCZ (3)
- GRANTA (1)
- GROVE PRESS NY (1)
- GRUPA WYDAWNICZ (2)
- HA!ART (4)
- HISTORY (2)
- INSIGNIS (1)
- ISKRY (3)
- KARAKTER (15)
- KEW (2)
- KIRINWydawnictwo (3)
- Klinika Języka (1)
- KRYTYKA POLIT. (8)
- KRYTYKA POLITYCZNA (1)
- KSIĄŻKA I PRASA (1)
- KSIĄŻKOWE KLIMA (4)
- KSIĄŻKOWE KLIMATY (4)
- KWIATY ORIENTU (8)
- legend press (2)
- LIBRA (1)
- LIRA (1)
- LOKATOR (11)
- MACMILLAN (4)
- MANDO (4)
- MARGINESY (14)
- MARPRESS (4)
- MCK BYDGOSZCZ (1)
- MEDIA RODZINA (1)
- MG (11)
- MHF KRAKÓW (1)
- MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KULTURY (2)
- MOVA (4)
- MUZA (8)
- Nasza Księgarnia (1)
- NIE-FIKCJA (2)
- NISZA (2)
- NOIR SUR BLANC (12)
- OFFICYNA (11)
- Oficynka (1)
- OSSOLINEUM (4)
- OSTROGI (7)
- Ośrodek Karta (1)
- OTWARTE (4)
- OVO (1)
- PAUZA (6)
- PENGUIN (3)
- PENGUIN BOOKS (28)
- PETTER RABBIT (1)
- PIW (29)
- POLTEXT (1)
- POST FACTUM (1)
- POWERGRAPH (3)
- POZNAŃSKIE (3)
- PRÓBY (6)
- PRÓSZYŃSKI I S- (3)
- PRZEBŁYSK (1)
- REBIS (8)
- RELACJA (6)
- REPLIKA (3)
- SIC! (1)
- SŁOWO/OBRAZ TER (3)
- SŁOWO/OBRAZ TERYTORIA (1)
- SŁÓWKO (2)
- SONIA DRAGA (2)
- SQN (1)
- STARA SZKOŁA (2)
- SZCZELINY (1)
- ŚWIAT KSIĄŻKI (8)
- TAJFUNY (19)
- THAMES & HUDSON (1)
- UNIVERSITAS (2)
- VESPER (6)
- W PODWÓRKU (1)
- W.A.B (9)
- WAB (17)
- WARSTWY (2)
- WIELKA LITERA (11)
- WOLNO (1)
- WP (1)
- wyd UJ (1)
- WYD. FLOW (1)
- WYD.DRZAZGI (1)
- WYD.LITERACKIE (8)
- WYDAW.POZNAŃSKI (2)
- WYDAWN.LITERACK (2)
- Wydawnictwo Cyranka (1)
- WYDAWNICTWO KOB (1)
- WYDAWNICTWO LITERACKI (7)
- Wydawnictwo Literackie (11)
- WYDAWNICTWO LITERACKIE (11)
- WYDAWNICTWO POZNAŃSKIE (3)
- Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (1)
- WYSOKI ZAMEK (1)
- YUMEKA (2)
- ZNAK (68)
- ZYSK I S-KA (13)
Cena
-
od
do
KOLACJA W MIEŚCIE
Cierpiał, że nie może znaleźć się natychmiast we wszystkich tych miejscach, które rozwijały się tu i tam w nieskończoności jego wizji, daleko od niego. Nagle zadziwiło go brzmienie jego własnego głosu, trochę zgrubiałego i przesadnego, który powtarzał już od kwadransa: „Życie jest smutne, to idiotyczne” (ostatnie słowo zostało podkreślone oschłym gestem prawej ręki, spostrzegł nagły ruch swojej laski). Powiedział sobie ze smutkiem, że te machinalne słowa były dość banalną wersją wizji, których być może nie sposób wyrazić.
„Niestety! Intensywność mojej przyjemności lub mojego żalu jest bez wątpienia stokrotna, ale treść intelektualna pozostaje ta sama. Moje szczęście jest nerwowe, osobiste, nie potrafię go wytłumaczyć innym i jeśli pisałbym w tej chwili, mój styl miałby te same cechy, te same wady, niestety! tę samą przeciętność, co zazwyczaj”. Ale błogostan fizyczny, jakiego doświadczał, uchronił go przed długim rozmyślaniem, w nim odnalazł bezpośrednio najwyższe pocieszenie i zapomnienie. Dotarł do bulwarów. Ludzie przechodzili, a on dawał im odczuć swoją sympatię, czasem spotykał się z wzajemnością.
Dostępność: dostępne
LEKCJE NIEOBECNOŚCI
Wspomnienia o ludziach, których się spotkało, z którymi się żyło, niekiedy szło ramię w ramię w jednym szeregu, są czymś na kształt znanych nam wszystkim starożytnych żywotów świętych, żywotów sławnych ludzi czy żywotów równoległych, z tym, że autor pozbawia swe historie jakiegokolwiek patosu i wzniosłości, wchodząc w rolę opowiadacza, kronikarza a czasem apologety ludzi „niesławnych” i „nieświętych”, nigdy moralisty czy krytyka, zawsze obserwatora, który z ironią i komizmem oddaje sens tych współczesnych żywotów.
Dostępność: dostępne
NIEPOJĘTY UCZEŃ
Być może wyobrażacie sobie, jakim ciosem dla ego jest lektura czegoś, co napisało się dwadzieścia lat wcześniej, nawet jeśli to anulowane czeki. Moją pierwszą reakcją po powtórnym przeczytaniu tych opowiadań było – "o mój Boże", czemu towarzyszyły objawy fizyczne, nad którymi nie warto się rozwodzić. Moja druga myśl dotyczyła pomysłu gruntownej przeróbki całego materiału. Te dwa impulsy wkrótce ustąpiły, a ja znalazłem się w okresie spokoju, właściwym dla średniego wieku, w którym zaczęło mi się wydawać, że wiem coś więcej o młodym pisarzu, jakim wtedy byłem. W gruncie rzeczy nie potrafię go tak po prostu wyciąć ze swojego życia. Z drugiej strony, jeśli mógłbym stanąć z nim twarzą w twarz za sprawą jakiejś jak dotąd nierozwiniętej technologii, jak przyjemnie byłoby pożyczyć mu trochę grosza albo – jeśli już o tym mowa – zabrać go na miasto, aby napić się piwa i pogadać o dawnych czasach.
Dostępność: dostępne
NOC JEST MOIM PASTERZEM
Noc jest moim pasterzem to bardziej sprawozdanie z laboratorium niż zbiór opowieści. Chodzi o eksperyment, o intensywność, pisać to poszukiwać nowych efektów, nowych form życia. Ale też – pisać to wymykać się samemu sobie; „ja piszące” jako fałdująca ze światem, wielka mieszanina. Wreszcie chodzi o radość wynikającą z takiego rozprężenia, ożywienie się w deterytorializującym przepływie.
Dostępność: dostępne
SYNOWSKIE UCZUCIA MATKOBÓJCY
Matkobójca nie jest bowiem ani opowiadaniem, ani dziełem ułożonym z listów, choć posiada elementy obu, ani też esejem czy rozprawką, choć rozważania filozoficzne i egzystencjalne stanowią jego główny trzon, nie jest też felietonem czy artykułem pisanym ad hoc wydarzeń, które w owych dniach początku 1907 roku wstrząsnęły Paryżem i pozostawały na ustach Paryżan głównym tematem domysłów i plotek jeszcze przez dłuższy czas, choć powstał miesiąc po wydarzeniach, których istotę autor stara się skrzętnie oddać, ani w końcu jakkimkolwiek odmiennym tworem literackim, z którym młody pisarz mógł się podówczas próbować – a próbował się z naprawdę wieloma formami i gatunkami literackimi.
Dostępność: dostępne
ZGODA
W 1986 roku czternastoletnia dziewczynka, Vanessa, została uwiedziona przez pięćdziesięcioletniego pisarza. Nie zareagowali na to w wyraźny sposób ani jej rodzice, ani zdający sobie sprawę z sytuacji znajomi. Po półtora roku dziewczyna zerwała związek, nie był to jednak koniec - Gabriel Matzneff przez wiele lat nękał ją telefonami, opisywał w książkach, w wydawanych dziennikach umieszczał jej listy. W 2020 roku zdecydowała się opublikować swoją wersję tej historii.
Dostępność: dostępne